Sida 2 av 3

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 03:33
av martinot
h37 skrev:
Tror vi kan lugna ner oss lite, det kanske är aktivitet från blankare.
Tesmanian skriver bl.a.

However, this information was completely denied by Guangzhou Highway Dept. Upon request, police provided information that on April 23, when the video was filmed, there was traffic control on site that was not targeted at specific brands. Thus, the police stopped all cars, regardless of brand, in order to reduce traffic congestion. The police also announced that similar traffic control will be carried out in the future.

This "news" is yet another example of the stream of endless misinformation targeted directly against Tesla. Late last week, Autopilot was accused of a Tesla Model S crash that happened in Texas, even though the car did not have FSD (Full Self-Driving) purchased, which means it did not have access to this function. Also, earlier this week, a woman whose relative was involved in a Tesla Model 3 accident of their own fault, as confirmed by reports, staged a protest. She climbed onto the roof of a Model 3 at Auto Shanghai 2021 in China and shouted that due to a brake malfunction, her car was in an accident.
Detta har redan kommenterats om du läser längre upp i tråden.

Visade sig att det inte var blankare (även om det kunde också varit en orsak), utan att det var CCP centralt som låg bakom.

Blir spännande att följa hur detta slutar (tror ju mer på Xi som vinnare än Elon, tyvärr).

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 10:46
av wheels
Elon förlorade i samma stund som han etablerade sig i Kina

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 10:58
av Zalman3
wheels skrev:
Elon förlorade i samma stund som han etablerade sig i Kina
Ur en mera filosofisk synvinkel är väl Elons Mission att vi ska gå över till elbilar.

GM och Ford har ju inte hitintills brytt sig så mycket om Tesla hemma i USA. Folk köper sina pickuper som vanligt.

Men i Kina är man intresserad av eldrift.
Och om man då kopierar Tesla och kommer med billigare kloner, kommer det bara påskynda övergången till eldrift.

Tror inte Tesla kommer att stängas ner i Kina.
Men de kommer heller inte få samma stöd som man hitintills fått.

Sandy Munro sa att Tesla väckte mycket ont blod bland sina konkurrenter, vid etableringen i Kina.
Snabb handläggning, fördelaktiga lån mm.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 11:09
av GreenMachine
Zalman3 skrev:
wheels skrev:
Elon förlorade i samma stund som han etablerade sig i Kina
Ur en mera filosofisk synvinkel är väl Elons Mission att vi ska gå över till elbilar.

GM och Ford har ju inte hitintills brytt sig så mycket om Tesla hemma i USA. Folk köper sina pickuper som vanligt.

Men i Kina är man intresserad av eldrift.
Och om man då kopierar Tesla och kommer med billigare kloner, kommer det bara påskynda övergången till eldrift.

Tror inte Tesla kommer att stängas ner i Kina.
Men de kommer heller inte få samma stöd som man hitintills fått.

Sandy Munro sa att Tesla väckte mycket ont blod bland sina konkurrenter, vid etableringen i Kina.
Snabb handläggning, fördelaktiga lån mm.

Nu känner ju ingen av oss Elon så visst kan det finnas någon filantropisk tanke där men har svårt att tro att den sträcker sig så pass långt att han vill ge bort företaget. Tesla kommer aldrig bli stora i Kina så länge som det inte åtminstone rent indirekt ägs och kontrolleras av Kinesiska staten.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 11:49
av Zalman3
GreenMachine skrev:
Zalman3 skrev:
wheels skrev:
Elon förlorade i samma stund som han etablerade sig i Kina
Ur en mera filosofisk synvinkel är väl Elons Mission att vi ska gå över till elbilar.

GM och Ford har ju inte hitintills brytt sig så mycket om Tesla hemma i USA. Folk köper sina pickuper som vanligt.

Men i Kina är man intresserad av eldrift.
Och om man då kopierar Tesla och kommer med billigare kloner, kommer det bara påskynda övergången till eldrift.

Tror inte Tesla kommer att stängas ner i Kina.
Men de kommer heller inte få samma stöd som man hitintills fått.

Sandy Munro sa att Tesla väckte mycket ont blod bland sina konkurrenter, vid etableringen i Kina.
Snabb handläggning, fördelaktiga lån mm.

Nu känner ju ingen av oss Elon så visst kan det finnas någon filantropisk tanke där men har svårt att tro att den sträcker sig så pass långt att han vill ge bort företaget. Tesla kommer aldrig bli stora i Kina så länge som det inte åtminstone rent indirekt ägs och kontrolleras av Kinesiska staten.
Har svårt att tro att antalet elbilar i världen skulle bli färre bara för att Tesla valde att starta bilfabrik i Kina.

Elon är en mycket smart man, snart har Tesla bilfabriker i USA, Kina och Europa.

Givetvis kommer Tesla ta det bästa från alla dessa världsdelar.
IT teknik från USA, kvalitet från Tyskland och produktionsvolym och låga priser från Kina.

Inte undra på att Teslas konkurrenter inte sover gott om nätterna.

Tittar man på Teslas konkurrenter:
USA
Ford och GM är bara dåliga, säljer dåligt utanför USA.
Deras vinst kommer nästan bara från pickupförsäljning.

Tyskland
Kan skruva ihop bilar med bra mekanisk kvalitet.
Men elektronik och mjukvara är de kass på.

Kina
Kan tillverka billigt.
Men de har en bit kvar vad det gäller att tillverka premiumbilar.

Dessutom har ju Tesla nu nått en sådan volym och närvaro i så stora delar i världen att man i mångt och mycket kan diktera villkoren.
Passar det inte så tillverkar man någon annanstans.

Exempel:
Elon flyttar till Texas.
För de kunde ge ännu bättre villkor än i Kalifornien.

Börjar nu Kina strula. Då bygger Tesla fabriker i Indien istället.

Sen börjar Tesla få rejäla stordriftsfördelar.
Samma elmotor i bilar som lastbilar.
Mig veterligen är det ingen annan tillverkare som gör det.
Samma 16,5kW AC-DC transformatorer i bilarna som i laddstolparna.
Mig veterligen är det ingen annan som gör det.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 11:58
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Dessutom har ju Tesla nu nått en sådan volym och närvaro i så stora delar i världen att man i mångt och mycket kan diktera villkoren.
Passar det inte så tillverkar man någon annanstans.
Jag är fullt medveten om teslas framtidsplaner men du går händelserna lite i förväg. Än så länge är ju tesla en mycket liten biltillverkare.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 12:15
av Teslaspolen
Du menar att det är gratis att bara flytta eller lägga ned en fabrik man just plöjt ned otaliga miljarder i?

Och nej, man använder inte samma laddare i SuC som i bilarna längre vad jag förstått. Inte för att jag vet vad det har att göra med ämnet å det minsta.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 12:45
av Alfa
Kina är ett obehagligt land som agerar i ren maffiastil. Deras ambassadör här i Sverige beter sig oftast illa åt. Väldigt tråkigt att Volvo ägs av kinesiska intressen.

Jag får nog ta och beställa en ny Tesla av solidaritetsskäl.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 12:58
av Zalman3
Teslaspolen skrev:
Du menar att det är gratis att bara flytta eller lägga ned en fabrik man just plöjt ned otaliga miljarder i?

.
Givetvis är det dyrt att flytta en fabrik.

Men i exempelvis USA kan ju Tesla spela ut Kalifornien mot Texas.
De som ger bäst villkor får nästa investering.

Dessutom är det inte så kul för politikerna om de jagar bort Tesla helt från Kalifornien.
Massor av jobb och skatteintäkter förloras.
Man hamnar i "to big to fail".

Sen är ju Tesla världens största elbilstillverkare.
Och siktar på 1 miljon tillverkade bilar 2021.

Visst har VAG muskler och ställer om till eldrift.
Men jag tror inte VAG lyckas kränga 1 miljon elbilar i år.

Dessutom är ju priskriget igång för fullt ute i Europa.
I Norge kostar en ID3 och en Tesla M3 ca 350.000Nok.
Vem väljer en trött ID3 då?

En Opel Corsa-e har ramlat ner rejält i pris.
VW ID3 måste ner rejält I pris för att kunna konkurrera.

Opel Corsa
Corsa-e Edition-e
€ 15.900
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... 1448076732

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 13:12
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Du menar att det är gratis att bara flytta eller lägga ned en fabrik man just plöjt ned otaliga miljarder i?

.
Givetvis är det dyrt att flytta en fabrik.

Men i exempelvis USA kan ju Tesla spela ut Kalifornien mot Texas.
De som ger bäst villkor får nästa investering.

Dessutom är det inte så kul för politikerna om de jagar bort Tesla helt från Kalifornien.
Massor av jobb och skatteintäkter förloras.
Man hamnar i "to big to fail".

Sen är ju Tesla världens största elbilstillverkare.
Och siktar på 1 miljon tillverkade bilar 2021.

Visst har VAG muskler och ställer om till eldrift.
Men jag tror inte VAG lyckas kränga 1 miljon elbilar i år.

Dessutom är ju priskriget igång för fullt ute i Europa.
I Norge kostar en ID3 och en Tesla M3 ca 350.000Nok.
Vem väljer en trött ID3 då?

En Opel Corsa-e har ramlat ner rejält i pris.
VW ID3 måste ner rejält I pris för att kunna konkurrera.

Opel Corsa
Corsa-e Edition-e
€ 15.900
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... 1448076732
Det är klart du kan spela dom mot varandra innan man byggt nytt. Men nu har man precis gjort det, i Kina. Lite sent att tänka på annat då.

Sedan är det irrelevant för ämnet att börja prata iväg om ID3 och Opel...

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 13:35
av Jordad
martinot skrev:
h37 skrev:
Tror vi kan lugna ner oss lite, det kanske är aktivitet från blankare.
Tesmanian skriver bl.a.

However, this information was completely denied by Guangzhou Highway Dept. Upon request, police provided information that on April 23, when the video was filmed, there was traffic control on site that was not targeted at specific brands. Thus, the police stopped all cars, regardless of brand, in order to reduce traffic congestion. The police also announced that similar traffic control will be carried out in the future.

This "news" is yet another example of the stream of endless misinformation targeted directly against Tesla. Late last week, Autopilot was accused of a Tesla Model S crash that happened in Texas, even though the car did not have FSD (Full Self-Driving) purchased, which means it did not have access to this function. Also, earlier this week, a woman whose relative was involved in a Tesla Model 3 accident of their own fault, as confirmed by reports, staged a protest. She climbed onto the roof of a Model 3 at Auto Shanghai 2021 in China and shouted that due to a brake malfunction, her car was in an accident.
Detta har redan kommenterats om du läser längre upp i tråden.

Visade sig att det inte var blankare (även om det kunde också varit en orsak), utan att det var CCP centralt som låg bakom.

Blir spännande att följa hur detta slutar (tror ju mer på Xi som vinnare än Elon, tyvärr).
Historien om stoppade bilar var ju ren FUD och kan mycket väl ha varit hedgefonder eller konkurrenter som låg bakom. FUD kring bromsproblem kom delvis från kinesiska myndigheter.

Kina är nog inte så enkelt som att Xi styr allt. Kina består av en mängd självständiga provinser och det kan säkert förekomma konkurrens där andra provinser attackerar Tesla och Shanghai. Med tanke på hur korrupta våra medier är så kan man bara tänka sig hur det är i en diktatur som Kina.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 25 apr 2021 17:33
av martinot
Jordad skrev:
martinot skrev:
h37 skrev:
Tror vi kan lugna ner oss lite, det kanske är aktivitet från blankare.
Tesmanian skriver bl.a.

However, this information was completely denied by Guangzhou Highway Dept. Upon request, police provided information that on April 23, when the video was filmed, there was traffic control on site that was not targeted at specific brands. Thus, the police stopped all cars, regardless of brand, in order to reduce traffic congestion. The police also announced that similar traffic control will be carried out in the future.

This "news" is yet another example of the stream of endless misinformation targeted directly against Tesla. Late last week, Autopilot was accused of a Tesla Model S crash that happened in Texas, even though the car did not have FSD (Full Self-Driving) purchased, which means it did not have access to this function. Also, earlier this week, a woman whose relative was involved in a Tesla Model 3 accident of their own fault, as confirmed by reports, staged a protest. She climbed onto the roof of a Model 3 at Auto Shanghai 2021 in China and shouted that due to a brake malfunction, her car was in an accident.
Detta har redan kommenterats om du läser längre upp i tråden.

Visade sig att det inte var blankare (även om det kunde också varit en orsak), utan att det var CCP centralt som låg bakom.

Blir spännande att följa hur detta slutar (tror ju mer på Xi som vinnare än Elon, tyvärr).
Historien om stoppade bilar var ju ren FUD och kan mycket väl ha varit hedgefonder eller konkurrenter som låg bakom. FUD kring bromsproblem kom delvis från kinesiska myndigheter.
Exakt. Men FUD:en har redan gjort sin verkan. Som redan diskuterat. Det var också konstaterat att den var driven av CCP/myndigheterna (även om inte artikeln är skriven av Xi personligen, givetvis).

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 08:29
av Zalman3
Problemen fortsätter.

Guards shield another protester from media at Tesla booth in Shanghai

Monday, April 26, 2021

Another protester showed up at the Tesla stand at the Auto Shanghai 2021 today, following the release of the first protester on Sun after five days of detention, Chinese state media said in a tweet.

"The security staff immediately pulled up the black umbrella to prevent people from taking pictures and pulled the protester away,'' the Global Times said.

https://www.thestandard.com.hk/breaking ... n-Shanghai

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 08:59
av martinot
Zalman3 skrev:
Problemen fortsätter.

Guards shield another protester from media at Tesla booth in Shanghai

Monday, April 26, 2021

Another protester showed up at the Tesla stand at the Auto Shanghai 2021 today, following the release of the first protester on Sun after five days of detention, Chinese state media said in a tweet.

"The security staff immediately pulled up the black umbrella to prevent people from taking pictures and pulled the protester away,'' the Global Times said.

https://www.thestandard.com.hk/breaking ... n-Shanghai
Tack för uppdatering.

Givet och väntat att problemen fortsätter för Tesla i Kina.

Sådant här händer inte i Kina utan en planerad baktanke.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 09:03
av thnis
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Problemen fortsätter.

Guards shield another protester from media at Tesla booth in Shanghai

Monday, April 26, 2021

Another protester showed up at the Tesla stand at the Auto Shanghai 2021 today, following the release of the first protester on Sun after five days of detention, Chinese state media said in a tweet.

"The security staff immediately pulled up the black umbrella to prevent people from taking pictures and pulled the protester away,'' the Global Times said.

https://www.thestandard.com.hk/breaking ... n-Shanghai
Tack för uppdatering.

Givet och väntat att problemen fortsätter för Tesla i Kina.

Sådant här händer inte i Kina utan en planerad baktanke.
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 09:14
av Zalman3
Tesla säljer bra i Kina. Kan tänka mig att vissa konkurrenter retar sig på detta.
Så det finns säkert starka krafter som till varje pris vill stoppa Tesla.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 10:23
av backe
thnis skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Problemen fortsätter.

Guards shield another protester from media at Tesla booth in Shanghai

Monday, April 26, 2021

Another protester showed up at the Tesla stand at the Auto Shanghai 2021 today, following the release of the first protester on Sun after five days of detention, Chinese state media said in a tweet.

"The security staff immediately pulled up the black umbrella to prevent people from taking pictures and pulled the protester away,'' the Global Times said.


Så gott som alla andra biltillverkare verkar väl i Kina, har dom samma problem också?
Jag har då inte sett något om det?
https://www.thestandard.com.hk/breaking ... n-Shanghai
Tack för uppdatering.

Givet och väntat att problemen fortsätter för Tesla i Kina.

Sådant här händer inte i Kina utan en planerad baktanke.
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 10:57
av Jordad
Zalman3 skrev:
Tesla säljer bra i Kina. Kan tänka mig att vissa konkurrenter retar sig på detta.
Så det finns säkert starka krafter som till varje pris vill stoppa Tesla.
Det behöver inte betyda något men den första kvinnan som protesterade arbetar på en underleverantörer till Nio, blev skjutsad till mässan i en Nio och släpptes in på den annars stängda mediadagen med en biljett från Nio. Länk:

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 11:23
av Zalman3
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla säljer bra i Kina. Kan tänka mig att vissa konkurrenter retar sig på detta.
Så det finns säkert starka krafter som till varje pris vill stoppa Tesla.
Det behöver inte betyda något men den första kvinnan som protesterade arbetar på en underleverantörer till Nio, blev skjutsad till mässan i en Nio och släpptes in på den annars stängda mediadagen med en biljett från Nio. Länk:
Vilken slump!!

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 11:24
av Jerker
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 11:53
av Fredrik j
Jerker skrev:
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 12:17
av thnis
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.
Kan väl kort summeras med att "vi har varit naiva".

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 12:30
av Fredrik j
thnis skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.
Kan väl kort summeras med att "vi har varit naiva".
Ja det är lite naivt och tro att man kan plocka russinen i kakan. Också lite naivt och tro att vårt lilla exportberoende land kan kosta på sig att vara kräset...

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 12:43
av MWall
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.
Det är som med utsläpp av växthusgaser. Svåra att helt komma ifrån. Däremot är det ju såklart bättre att göra det man kan än ingenting.

Om jag väljer andra alternativ än kinesiska när jag kan så kommer det märkas i slutändan. Gör alla så kanske vi får en 20% nedgång av efterfrågan. Det skulle nog räcka för att skaka om Kina rejält!

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 12:45
av MWall
Fredrik j skrev:
thnis skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
thnis skrev:
Jag kan bara instämma. Det är naivt att göra affärer med det landet. Det kommer surt efter. Vi i den civiliserade världen borde ha förstått det vid det här laget.

Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.
Kan väl kort summeras med att "vi har varit naiva".
Ja det är lite naivt och tro att man kan plocka russinen i kakan. Också lite naivt och tro att vårt lilla exportberoende land kan kosta på sig att vara kräset...

Sälja TILL Kina är ju bara bra. Då får vi deras pengar. Däremot kanske vi helst inte ska köpa FRÅN Kina?