Sida 2 av 2
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 19:30
av Gargamel
mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
'Samma här, men jag kanske skulle komma ner till ladda full kvällen innan jag ska åka mina 50+ mil i jobbet
Mickep skrev:Då är väl mera frågan man man göra med en 1000 km bil.
Svängradien i den bilen är väl runt månen

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 20:10
av Bjelke
mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 20:18
av Mickep
Med en sådant stort batteri kommer troligtvis laddhastigheten att öka (maxat till 50%) så behovet av snabbladdare kommer öka. Sedan kan man om man vill harva på 22kWladdare men jag tror att folk kommer bli otåliga att vänta. det är det behovet som jag tror att folk kommer vilja använda snabbare snabbladdare.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 20:52
av bjornnilsson
Jag gick från en fyra år gammal model S 90 till min nya Model S Performance som jag har idag med enormt mycket större batteri/range och jag trodde nog jag skulle göra mina helgturer utan att behöva stanna för att ladda på SuC. Det visade sig dock att ifall man kan fylla bilen med mer el så kommer man på sätt att göra sig av med den också. Plötsligt börjar man köra som man känner för och inte som räckvidden begränsar en till och vipps.. så får man ändå stanna och ladda då och då.. Man rättar helt enkelt munnen efter matsäcken.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 21:23
av mikebike
Bjelke skrev:mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 22:00
av Gargamel
mikebike skrev:Bjelke skrev:mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.
skulle jag få, låt oss säga, 60 mil riktiga mil oavsett vinter eller sommar, så är jag såld, för de flesta resorna jag gör i arbetet hamnar runt 55 mil som mest.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 26 apr 2021 22:09
av Svenssons
Skulle en bränsletank för avgasbilar väga 10 kg/liter så skulle inte många avgasbilar ha bränsletankar på 50 liter eller mer även ifall kostnaden för tanken inte var hög. Några modeller skulle ha det och det skulle finnas som tillval på några men jag tror inte det skulle vara många modeller eller många som skulle välja större tank.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 27 apr 2021 10:43
av Bjelke
mikebike skrev:Bjelke skrev:mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.
Ok

jag trodde vi pratade om antalet laddare och mängden ström som ska laddas så att säga, men visst,
laddhastigheten skulle såklart kunna höjas med större batterier och alla ville såklart ladda så fort som möjligt, så där
håller jag med till fullo

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 27 apr 2021 11:00
av fth
mikebike skrev:Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
I praktiken blir det ju inte så under förutsättning att du har AC-laddning där du parkerar, vilket ju är något av förutsättningen för bekvämt elbilsägande.
Snabbladdning behöver du ju bara under långresa, och det är nog få långresor som är >1000 km, vilket innebär att den absoluta majoriteten av alla resor kan göras helt utan snabbladdning.
Behöver du köra längre än 1000 km så behöver du ju också bara snabbladda tillräckligt mycket för att nå resmålet.
Skall du t.ex. köra 1200 km så startar du med 100% i batteriet och kör 900 km på "medhavd" energi ned till 10% SoC.
När du sedan stannar för att ladda så behöver du endast fylla på tillräckligt mycket för att nå målet med bekväm marginal, i det här fallet c:a 30%.
Det innebär att du bara behöver snabbladda från 10% till 40% SoC, vilket med största sannolikhet kan ske med full effekt hela tiden.
Andra fördelar är ju att du kan AC-ladda till en lägre SoC dagligen, vilket är mycket bra för batteriets livslängd.
Jag skulle iaf vara beredd att betala en slant för detta, och en orsak till att jag är rätt besviken över att det inte kommer någon "LR++"-version av X, jag skulle vilja se en version med samma räckvidd som S Plaid+ men med prestanda i övrigt som X LR.
/fth
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 27 apr 2021 11:18
av mikebike
fth skrev:mikebike skrev:Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
I praktiken blir det ju inte så under förutsättning att du har AC-laddning där du parkerar, vilket ju är något av förutsättningen för bekvämt elbilsägande.
Livet är inte alltid bekvämt, jag skulle gärna bo i en villa, men det är inte ekonomiskt möjligt
Snabbladdning behöver du ju bara under långresa, och det är nog få långresor som är >1000 km, vilket innebär att den absoluta majoriteten av alla resor kan göras helt utan snabbladdning.
Nej.
Behöver du köra längre än 1000 km så behöver du ju också bara snabbladda tillräckligt mycket för att nå resmålet.
Nä.
Skall du t.ex. köra 1200 km så startar du med 100% i batteriet och kör 900 km på "medhavd" energi ned till 10% SoC.
När du sedan stannar för att ladda så behöver du endast fylla på tillräckligt mycket för att nå målet med bekväm marginal, i det här fallet c:a 30%.
Det innebär att du bara behöver snabbladda från 10% till 40% SoC, vilket med största sannolikhet kan ske med full effekt hela tiden.
Andra fördelar är ju att du kan AC-ladda till en lägre SoC dagligen, vilket är mycket bra för batteriets livslängd.
Nej, kan inte.
Jag skulle iaf vara beredd att betala en slant för detta, och en orsak till att jag är rätt besviken över att det inte kommer någon "LR++"-version av X, jag skulle vilja se en version med samma räckvidd som S Plaid+ men med prestanda i övrigt som X LR.
/fth
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 29 apr 2021 01:31
av martinot
Gargamel skrev:mikebike skrev:Bjelke skrev:mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.
skulle jag få, låt oss säga, 60 mil riktiga mil oavsett vinter eller sommar, så är jag såld, för de flesta resorna jag gör i arbetet hamnar runt 55 mil som mest.
Hoppas bara att du inte byter jobb, och då får en resa på 65 mil.

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 29 apr 2021 07:50
av Fredrik j
mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 29 apr 2021 07:55
av d3marcus
Fredrik j skrev:mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 29 apr 2021 08:16
av Fredrik j
d3marcus skrev:Fredrik j skrev:mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Precis. Att bo i stadskärnor och ha egen bil är förmodligen inte aktuellt. Och då behöver man ju inte heller fundera på var man ska ladda den.
Destinationer utan laddmöjligheter kommer väl bli lika vanligt som utedass i framtiden. Det fungerar men inte något man accepterar.
Jag tror vi kommer få se en utflyttning från städerna av framförallt medelålders föräldrar som är rotade på arbetsmarknaden. Pandemin har ju i väldigt många fall visat att det går utmärkt att jobba hemifrån eller i vart fall att man inte måste in i stadskärnan varje dag för att försörja sig. Möjligheten till att kunna ha friheten med egen bil kanske skyndar på den utvecklingen. Det finns ju även många andra fördelar. Jag menar nu inte glesbygd utan en bit utanför stan inom kollektivtrafiken.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Postat: 29 apr 2021 10:05
av MWall
Fredrik j skrev:d3marcus skrev:Fredrik j skrev:mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Precis. Att bo i stadskärnor och ha egen bil är förmodligen inte aktuellt. Och då behöver man ju inte heller fundera på var man ska ladda den.
Destinationer utan laddmöjligheter kommer väl bli lika vanligt som utedass i framtiden. Det fungerar men inte något man accepterar.
Jag tror vi kommer få se en utflyttning från städerna av framförallt medelålders föräldrar som är rotade på arbetsmarknaden. Pandemin har ju i väldigt många fall visat att det går utmärkt att jobba hemifrån eller i vart fall att man inte måste in i stadskärnan varje dag för att försörja sig. Möjligheten till att kunna ha friheten med egen bil kanske skyndar på den utvecklingen. Det finns ju även många andra fördelar. Jag menar nu inte glesbygd utan en bit utanför stan inom kollektivtrafiken.
Jag tror man kan flytta längre än till typ Jakobsberg om man inte behöver åka till kontoret så ofta...

Att bo inom kollektivtrafiken gör ju att du utan problem kan dagspendla. Jag tror att radien kan ökas till åtminstone 15-20 mil.