fth skrev:Svenssons skrev:Alkolås i samtliga bilar?
Detta är ytterligare en sak som jag har svårt att hitta vettiga argument mot om man vänder på resonemanget.
Under förutsättning att det fungerar felfritt, och (återigen) inte kombineras med lagring, registrering, böter etc som inkräktar på den personliga integriteten, vad finns det för argument
för att någon ska få välja att köra berusad?
Jag kan inte hitta något, även om jag försöker spela djävulens advokat, kan någon ge mig ett bra argument
för fyllekörning?
/fth
Alkolås är dyrt och krångligt. Dessutom kan du komma förbi det genom att en nykter person blåser.
Grejen är att det inte går att förhindra allt som potentiellt kan vara farligt. Det kanske inte ens är önskvärt? Eller vad säger ni om dessa resonemang?
För min del skulle de egentligten kunna få förbjuda alla elsparkcyklar, mopeder, vespor, motorcyklar, motorbåtar, snöskotrar, husvagnar, husbilar... Jag menar, varför ska husvagnar få åka runt så långsamt och orsaka stressutlösta omkörningsolyckor? Dessutom går det åt väldigt mycket energi att dra dem... Och skotrar? Vad är de bra för? Motorbåtar? Allt som inte är för kommersiellt bruk kan förbjudas.
Och varför ska vi tillåtas åka skidor i branta backar? Dels går det åt en massa el för att dra upp folk och sen ramlar de och bryter ben och armar på vägen ner. Förbjud!!!!
Sen det här med alla dessa pooler i villaträdgårdarna.. Vad är det ens bra för? Hur mycket energi går det inte för att värma upp vattnet i vårt subarktiska klimat? Och så allt slöseri med vatten. Helt galet. Är riktigt varmt bara några veckor per år om vi har tur. Förbjud!!!
Alkohol innebär stora samhällskostnader. Misshandel, skadegörelse, olyckor, spruckna äktenskap, otrygga barndomar... Förbjud!!!
Det finns hur mycket som helst att göra om vi verkligen vill. Men vad skulle det bli för liv? Vill vi bara hålla oss vid liv eller vill vi leva?
Vad har detta med hastigheten att göra? Jo, för en del av oss är det faktiskt en del av att leva att köra lite för fort ibland. Under ansvar vid rätt tillfälle såklart. Det är roligt och ger en frihetskänsla. Jag tycker det räcker som argument faktiskt. "Det är farligt". Ja det är möjligt men det är mycket som är farligt. Att äta kött ökar risken för cancer. Alkohol ökar risken för cancer. Förbjud och förbjud igen!!!
Övervikt borde också förbjudas när jag tänker på det. Låt inte tjockisar köpa pizza, snacks, godis... Varför skulle de få det? De blir sjuka och kräver då vård som vi skattebetalare bekostar. Förbjud!!!
Börjar det bli obehagligt än?
ps. Nu fick du lite känslor fth. Även om det bara är i form av sarkasmer.