Re: Dragkrok model S
Postat: 25 jun 2021 19:51
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jag har inte provsuttit den men den är väl en bulligare version av Model 3 och jag tycker att det är för trångt. Ska kika på Model Y när det blir möjligt.LarsL skrev:Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.Janne skrev:För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?Tars skrev:Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Ska göra ett ryck under semestern. Den började igår.SwedishAdvocate skrev:Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?Tars skrev:Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Trodde redan det fanns.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Jaja, det löser sig.Walker skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars….
Vad händer om man importerar en S från Tyskland med godkänd dragkrok, måste man montera av den då?Walker skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars….
Bättre be om förlåtelse än om tillåtelse, jag håller på dig Tars!Tars skrev:Jaja, det löser sig.
CoC-dokument. Du kan montera ett Tesla original, med alla nuffror rätt, men om det inte står specifikt att du får montera det på just DIN bil så räknas det tyvärr som olovlig körning.Tars skrev:Har ju rätta nuffrorna, så vad skulle va så olagligt med detta?
Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål därHenrikC skrev:Alla ändringar på bilen är i princip förbjudna i Tyskland, men genom att betala pengar till TÜV så får du ett intyg på att det är tillåtet. Det är dock ett nationellt godkännade man får, inte ett europeiskt. Sverige har mig veterligen inte motsvarande system för nationella tillägg till bilar med CoC. Däremot har Sverige nationella regler för A-traktorer, som tillåter att man registrerar in en CoC godkänd bil som traktor efter vissa specifika ändringar. Tveksamt om något land i hela EU har något motsvarande.
Ursprungsbilen ska vara godkänd för minst 1000 kg dragvikt eller ha en tjänstevikt på minst 2 ton och lämplig draganordning, så som traktor är det lättare att få igenom en Model S med dragsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där
Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd tillsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där
Skulle vara sjukt spännande att prova en elektroniskt begränsad Tesla. 0-30 på ingen tid alls och sen två svarta spår för för att bromsa...HenrikC skrev:Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd tillsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där
Minst två ggr enligt Facebooktråden!lawgiver skrev:MisterDotCom krok godkänd iaf en gång i Sverige! Tesla Swedish fixers: https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
(Tack för tipset, Jerker)
Finns massa andra härliga människor här som kan lösa det.lawgiver skrev:Japp...Tars glömde väl att uppdatera denna tråd.....hint hint....