Vänstertrafik - ställa om lysena?
Moderator: Redaktion
Re: Vänstertrafik - ställa om lysena?
För att nu ta till en Endlösung och Godwinna diskussionen:
Hitlers styrkor införde högertrafik i Österrike på det brutala sättet att helt enkelt fortsätta köra på höger sida. Österrikarna vande sig snart av med vänstertrafik, för att överleva. Enligt sägnen.
Trots allt borde det finnas en elegantare teknisk lösning i detta tidevarv, i synnerhet med Tesla Motors kapacitet. Har jag rätt eller har jag rätt?
Hitlers styrkor införde högertrafik i Österrike på det brutala sättet att helt enkelt fortsätta köra på höger sida. Österrikarna vande sig snart av med vänstertrafik, för att överleva. Enligt sägnen.
Trots allt borde det finnas en elegantare teknisk lösning i detta tidevarv, i synnerhet med Tesla Motors kapacitet. Har jag rätt eller har jag rätt?
Det är ju inte så länge sen svenskarna körde på vänster sida med samma konfiguration av ratt, som nu, så det ska nog vara möjligt. Hur man kan komma på att ha ratten på vänster sida och köra på vänster sida är dock en gåta, för praktiskt är det inte.Martinen skrev:De mindre länderna är förmodligen betydligt lättare att ställa om till Högertrafik, men även i England så ser jag det som gaska litet problem.
Har kört där flera gånger med svensk bil och tro det eller ej, men det går att köra på andra sidan med bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men efter man har fickparkerat så kan man kliva raktrakt ur bilen direkt på trottoaren. Det var väl bra.HelectriC skrev:Det är ju inte så länge sen svenskarna körde på vänster sida med samma konfiguration av ratt, som nu, så det ska nog vara möjligt. Hur man kan komma på att ha ratten på vänster sida och köra på vänster sida är dock en gåta, för praktiskt är det inte.Martinen skrev:De mindre länderna är förmodligen betydligt lättare att ställa om till Högertrafik, men även i England så ser jag det som gaska litet problem.
Har kört där flera gånger med svensk bil och tro det eller ej, men det går att köra på andra sidan med bilen.
Fickparkering sker ju ofta i ganska låg hastighet (med få undantag, finns exempel på YouTubeMartinen skrev:Men efter man har fickparkerat så kan man kliva raktrakt ur bilen direkt på trottoaren. Det var väl bra.HelectriC skrev:Det är ju inte så länge sen svenskarna körde på vänster sida med samma konfiguration av ratt, som nu, så det ska nog vara möjligt. Hur man kan komma på att ha ratten på vänster sida och köra på vänster sida är dock en gåta, för praktiskt är det inte.Martinen skrev:De mindre länderna är förmodligen betydligt lättare att ställa om till Högertrafik, men även i England så ser jag det som gaska litet problem.

Model 3-24/Polestar 3-24
Man får ha med sig en WingmanHelectriC skrev:Fickparkering sker ju ofta i ganska låg hastighet (med få undantag, finns exempel på YouTubeMartinen skrev:Men efter man har fickparkerat så kan man kliva raktrakt ur bilen direkt på trottoaren. Det var väl bra.) Jobbigare blir det dock vid omkörningar i aningen högre hastighet, då kommer det lite spänning in i bilden när man måste helt ut i mötande trafiks fil för att se om sikten är fri, aningen kontraproduktivt

Man kan ju ha en sån där utstickande "husvagnsbackspegel", men man vrider spegeln så man ser framåt istället för bakåt. Tips för den som ska till England och tror sig vilja köra om ibland. 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren skrev:Man kan ju ha en sån där utstickande "husvagnsbackspegel", men man vrider spegeln så man ser framåt istället för bakåt. Tips för den som ska till England och tror sig vilja köra om ibland.
Ska du ha den bak på bilen då eller hur tänker du att det ska gå att se nåt om den är vinklad framåt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Var i Burma i somras och där är det högertrafik men (i princip) alla bilar är importerade begagnade från Thailand där det råder vänstertrafik. Så visst går det =)HelectriC skrev:Det är ju inte så länge sen svenskarna körde på vänster sida med samma konfiguration av ratt, som nu, så det ska nog vara möjligt. Hur man kan komma på att ha ratten på vänster sida och köra på vänster sida är dock en gåta, för praktiskt är det inte.Martinen skrev:De mindre länderna är förmodligen betydligt lättare att ställa om till Högertrafik, men även i England så ser jag det som gaska litet problem.
Får väl banka till spegeln så den blir mer konvex. Ungefär som en sån där rund som sitter i korsningar med dålig sikt.HelectriC skrev:Ska du ha den bak på bilen då eller hur tänker du att det ska gå att se nåt om den är vinklad framåt?

På ämnet, så hade jag nog väntat mig att Teslan visste vilket land den är i och ställt om ljuset automagiskt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Källa: https://www.motormannen.se/resan/bila-i ... ritannien/Om inställningen i sidled inte går att påverka, kan du pröva att rikta ljuset nedåt så att ljuskäglan inte räcker så långt fram. Har du separat varselljus kan det användas istället för halvljus. Att köra med dimljus eller med enbart parkeringsljus är inte trafiksäkert.
Model X P100D