Re: Hur märkes-lojala är vi?
Postat: 20 maj 2021 10:31
Jag är 100% Elon Musk fanboy. Hans mod och sätt att tänka gillar jag. Därför supporterar hans produkter.
MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:Ifall någon undrar:martinot skrev:Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.
Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.
Ja, kanske var en dålig spaning. Men för 5-10 år sen hade du nog tyckt den där Porschen varit lite häftigare än vad du tycker nu? Eller hur?Off Grid Byggaren skrev:Har det verkligen gjort det?
Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?
När blir det töntigt för den stora massan?
Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.
Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Jag tror man generellt mår bra av att bry sig lite mindre om vad andra människor tycker och fundera mer på vad man själv tycker och sen agera på det.MWall skrev:Ja, kanske var en dålig spaning. Men för 5-10 år sen hade du nog tyckt den där Porschen varit lite häftigare än vad du tycker nu? Eller hur?Off Grid Byggaren skrev:Har det verkligen gjort det?
Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?
När blir det töntigt för den stora massan?
Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.
Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Om den som har bilen tycker det är töntigt? Antagligen inte. Men det är lite som att de som har omoderna kläder inte heller alltid är medvetna om att de är omoderna.
Jag går verkligen inte runt och funderar på det. Slog mig bara igår. Det förstärktes nog av att det var en ganska extrem orange Huracán Performante med töntig vanity plate. En Porsche 911 är ju betydligt mer low key. De är ofta silver, svart dessutom och låter i regel inte alls lika högt...Fredrik j skrev:Jag tror man generellt mår bra av att bry sig lite mindre om vad andra människor tycker och fundera mer på vad man själv tycker och sen agera på det.
Den som har "moderna" kläder ser ju rimligen ganska löjlig ut i majoritetens ögon ändå.
Man får nog skilja mellan sportbil och vardagsbil. Jag har en bekant/kollega som har en McLaren. Och den bilen dånar såklart nåt så in i bänken. Samtidigt är han ute efter en elbil som vardagsbil. Han funderar på en ID4, men han är rädd att den inte är tillräckligt tyst. När jag då sa nånting i stil med att den kommer såklart vara en miljon gånger tystare än hans McLaren då skrattade han bara och sa att det är en helt annan sak. En bil som körs på banan ska låta. En bil som körs på gatan måste vara knäpptyst. Jag kan faktiskt acceptera det, även om jag inte förstår varför man ska ha en racerbil, men det är ju en intressefråga såklart.Off Grid Byggaren skrev:MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:Ifall någon undrar:martinot skrev:Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.
Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.
Har det verkligen gjort det?
Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?
När blir det töntigt för den stora massan?
Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.
Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Finns rätt hårda bullerrestriktioner för bankörning. https://lagen.nu/nfs/2004:16mati skrev:Man får nog skilja mellan sportbil och vardagsbil. Jag har en bekant/kollega som har en McLaren. Och den bilen dånar såklart nåt så in i bänken. Samtidigt är han ute efter en elbil som vardagsbil. Han funderar på en ID4, men han är rädd att den inte är tillräckligt tyst. När jag då sa nånting i stil med att den kommer såklart vara en miljon gånger tystare än hans McLaren då skrattade han bara och sa att det är en helt annan sak. En bil som körs på banan ska låta. En bil som körs på gatan måste vara knäpptyst. Jag kan faktiskt acceptera det, även om jag inte förstår varför man ska ha en racerbil, men det är ju en intressefråga såklart.Off Grid Byggaren skrev:MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:Ifall någon undrar:martinot skrev:Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
martinot tänker köpa en Ferrari 458...
Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.
Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.
Har det verkligen gjort det?
Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?
När blir det töntigt för den stora massan?
Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.
Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Sen var jag på ett bankörningsevent med BMW där jag fick lära mig att man egentligen inte fick använda "track mode" på bana heller. Fanns många som bodde runt Mantorp som vara snabba på att anmäla buller också och det blev böter för motorbanan om bullerreglerna inte efterlevdes.Symfoni på vägen: Avgassystemet Active Sound kan användas i två lägen. I Sport Mode blir det typiska ljudet hos 6-cylindermotorn ännu intensivare – fortfarande inom bestämmelserna för körning på allmänna vägar. Track Mode är däremot skapat för tävlingsbanan med ett sound som väcker starka känslor.
Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Men det är inte många. Jag känner då ingen.thnis skrev:Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Ingen aning hur vanligt det är men jag känner 2 som allvarligt funderar på det just nu av olika anledningar. Men som sagt det är nog lite skämskudde att skylta med det.Zalman3 skrev:Men det är inte många. Jag känner då ingen.thnis skrev:Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Jag var ju inte heller helt främmande för det innan jag till slut slog till på en Ioniq. En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig.thnis skrev:Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Jag har blivit förnuftig till slutmati skrev:Jag var ju inte heller helt främmande för det innan jag till slut slog till på en Ioniq. En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig.thnis skrev:Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Men hade det verkligen varit det förnuftigaste valet ifall vi alla ska tänka lite på alla de små gulliga barnen också?...mati skrev:.../ En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig.thnis skrev:Det är väl ingen som vågar skylta med det.Zalman3 skrev:Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Rasta hunden och robotgräsklippare i samma mening låter lite farligt. Har moderna robotgräsklippare sensorer för att undvika hundbajs eller blir det liksom en tickande tidsbomb som kör omkring i grannskapen?MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag har aldrig sett mig som en early adopter men nu när jag var ute med hunden slog det mig att ALLA i kvarteret har en robotgräsklippare numera. När jag skaffade min för 4-5 år sen så var jag den ende som hade en sån.
Jag låter inte hunden bajsa på andras gräsmattor. Nu gör den det ibland på vår egen eftersom det är en valp men det är bara i år.tommyd skrev:Rasta hunden och robotgräsklippare i samma mening låter lite farligt. Har moderna robotgräsklippare sensorer för att undvika hundbajs eller blir det liksom en tickande tidsbomb som kör omkring i grannskapen?MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag har aldrig sett mig som en early adopter men nu när jag var ute med hunden slog det mig att ALLA i kvarteret har en robotgräsklippare numera. När jag skaffade min för 4-5 år sen så var jag den ende som hade en sån.
Ja, e-Golfen är helt oslagbar som vardagsbil. Den bara går och går. Och den har hyfsat låg TCO.thnis skrev:Jag har blivit förnuftig till slutElbilar är fortfarande orimligt dyra trots att vi via våra skattepengar subventionerar varje såld elbil med 70’ kr. Men vi har kvar våran e-Golf fortfarande för de ”dagliga” resorna och lite till. Är inte främmande att skaffa en Tesla igen om/när den mindre modellen kommer. Förutsatt lång räckvidd och rimligt pris och den inte ser ut som en barnteckning (CT)
Hur har det gått med den internationella lanseringen av NEVS 93?A76 skrev:Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin
Jag håller med här. Är egentligen inte direkt märkes-lojal utöver att jag helst kör bilar från tyskarna (Porsche, Mercedes, BMW, Audi och VW) och har haft från alla dessa märken (även utan problem!), har dock i svaga ögonblicken haft en Volvo, Saab 9-3 (dock en mycket fin bil) och en Fiat Punto som jag pendlade i.A76 skrev:Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, förutom att vi haft vår "Corona-labrador-valp" i drygt 3 månader. Håller med om allt förutom det där med Saab.Credde skrev:Jag håller med här. Är egentligen inte direkt märkes-lojal utöver att jag helst kör bilar från tyskarna (Porsche, Mercedes, BMW, Audi och VW) och har haft från alla dessa märken (även utan problem!), har dock i svaga ögonblicken haft en Volvo, Saab 9-3 (dock en mycket fin bil) och en Fiat Punto som jag pendlade i.A76 skrev:Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin
Nu kör jag Model S och jag gillar bilen, gillar fri SuC, prestanda etc. men håller med, att jag inte gillar Elon's arrogans och tweetande samt det konstanta "soon" som inte riktigt kommer. Jag är sugen på en ny Model S, men som jag har skrivit en del tidigare så tycker jag ratten ser så *bip* ful och billig ut, samt vill heller inte ha yoke, så jag väntar och ser till man kan klämma på bilen i verkligheten innan jag bestämmer mig. Nu har vi även en labbe sen 2 månader tillbaka och det väger också lite in i beslutandet (Model X vill jag inte ha, Model Y är jag tveksam till om jag vill ha heller). Hade nog bara ville ha haft en el-driven kombi version av Audi A6, BMW 5 eller kanske Mercedes E-klass.