Sida 2 av 6

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 06:36
av SR-71-BlackBird
Undrar hur vår ”köplats” till Plaid+ kommer att hanteras, samt priset. Om jag får gissa hamnar vi längst bak och får betala den nya priset.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 06:47
av Ric
fth skrev:
30% bättre räckvidd i kyla med ny värmepump låter ju bra!

/fth
Låter det troligt?

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 06:52
av thebishop
Och varför kunde man inte berätta detta i januari?

Var det en enda reel nyhet?!!

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 06:53
av Remuz
thebishop skrev:
Och varför kunde man inte berätta detta i januari?

Var det en enda reel nyhet?!!
Badgen var nyheten :lol:

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 06:54
av Zalman3
Screenshot_20210611-065254_Chrome.jpg

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:03
av Zalman3
Tyst även i 100mph=160km/h.
Elon borde ha berättat mera om ANC.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:08
av Matte
L O L
Hur fan kan detta ta 6 månader att få fram? Levererades någon bil?

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:13
av erbo73
SR-71-BlackBird skrev:
Priset är höjt till 1.379.990:-
Det kunde man ge sig fan på. Försökte beställa igår kväll men fick bara felmeddelanden (försök senare etc). Nu blir det inget nytt försök.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:14
av Zalman3
The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
Jag trodde att man skulle ha 2 växlar.
Att bara ha en växel från 0 till 320 km/h är helt galet!
Och att inte tappa effekt i höga farter är också en stor ingenjörskonst.

Men visst är det en besvikelse att ställa in Plaid+ med 4680 batterierna.

Och folk är besvikna på att inte få 837km i räckvidd.

Kan dock tänka mig att med lägre luftmotstånd och värmepump, så är räckvidden i praktiken bra mycket bättre med en faceliftad MS mot en MS 100D.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:25
av Remuz
Zalman3 skrev:
The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:30
av thebishop
De verkar också glömma att det generellt är högre rullmotstånd vintertid som påverkar.

Bra att de försöker, men det här blev verkligen en tummetott

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:30
av Zalman3
Screen_Shot_2021_06_10_at_8.51.33_PM.jpeg

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:32
av Elof
Remuz skrev:
Zalman3 skrev:
The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).
Ja, precis. Man skulle vilja veta vilket superspecialfall de räknat på där 50% snålare värmesystem ger 30% längre räckvidd. Rejäl sanningstöjning där.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:34
av dstr
Nämndes ngt om varvtider?

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:37
av vigge50
Tydligen ska de ha flyttat fram sätena i första raden för att ge mer benutrymme i baksätet. Trevligt men det löser dock inte problemet med att golvet är väldigt högt jämfört med sätena.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:39
av Zalman3
tesla-model-s-plaid-aero_100795401_l.jpg
tesla-model-s-plaid-thermal-and-heat-pump_100795402_l.jpg
tesla-model-s-plaid-powertrain-changes_100795403_l.jpg

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:43
av Zalman3
Intressant lösning med 3 motorer.
Torque Vectoring är möjlig.

Gissar på ca 670hk bak och 350hk fram.
Tydligen ska förhållandet mellan bak/fram vara ca 2:1.

Märkligt att Elon inte pratade mera om kylning av batterier och motorer.
Med elmotorer på 750kW och killgissar att 75kW kan bli värme.
Då krävs rejäl kylning.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:50
av Zalman3

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 07:55
av kallekula
Elof skrev:
Remuz skrev:
Zalman3 skrev:
The company has been working on new heat pumps starting with the Model Y, and in the Model S Plaid Tesla says the pump improves cold-weather range by 30 percent and reduces the energy consumption of running the HVAC system by 50 percent.
På min X var skillnaden minimal vid långresor mellan maxad klimatanläggning och avstängd. Anläggningen låg på strax under 1kW med 2 vuxna och 2 barn i bilen vid -20. Bilen drog dock 350wh/km i 150km/h i -20, dvs 52kW för att trycka bilen framåt i ganska hög fart. Skulle man då nolla förbrukningen för uppvärmning så blir det 2% ökad range (positivt avrundat).
Ja, precis. Man skulle vilja veta vilket superspecialfall de räknat på där 50% snålare värmesystem ger 30% längre räckvidd. Rejäl sanningstöjning där.
Kan man hoppas det gäller småturer? Det är då jag tappar mest räckvidd...

För övrigt, kul med snabb bil men jag är förvånad att alla Model S-ägare verkat använda sin bil till att smiska bana. Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:01
av Zalman3

Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.
Visst är det tråkigt att 4680 batterierna inte kom nu, som skulle ge längre räckvidd.

Men angående komfort har ju faceliften ventilerade säten, tystare bil med dubbelglas och ANC.
Elon pratade om en tyst bil upp till 160km/h.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:04
av Zalman3




Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:05
av kallekula
Zalman3 skrev:

Själv hade jag föredragit längre räckvidd och rejält fokus på komfort och en del bekvämligheter som Tesla saknar gentemot konkurrenterna.
Visst är det tråkigt att 4680 batterierna inte kom nu, som skulle ge längre räckvidd.

Men angående komfort har ju faceliften ventilerade säten, tystare bil med dubbelglas och ANC.
Elon pratade om en tyst bil upp till 160km/h.
Stämmer det så blir jag glad. Men jag tror det när jag ser (hör) det.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:06
av Walker
Lite ”VARGEN KOMMER!!” Sedan CT har Tesla varit ett sömnpiller. Trodde faktiskt inte att de så fort skulle tappa försprånget, även om de fortfarande är norm som elbilstillverkare. Men att inte kunna leverera bil på över ett år (förutom 3’an då) är inte bra.

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:09
av guinness
Zalman3 skrev:



Ta mina pengar… vill ha!

Re: Plaid-day

Postat: 11 jun 2021 08:10
av dd88
Kan man anta att det inte var vanilla Plaid som slog några varvrekord vid det här laget? Tycker att man borde tryckt rätt hårt på det om det vore fallet.