Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Postat: 24 okt 2021 09:41
Det skulle vara intressant att få lite data på hur Superchargers används. Hur stor är andelen som laddar på långfärd, dvs när de kör en sträcka som är i samma storleksordning som bilens räckvidd, eller som överstiger bilens räckvidd?
Om merparten av laddningen på SuC görs av bilister som kör kortare sträckor kan jag förstå tanken att med prisskillnader försöka flytta laddning mellan stationer, både i tid och rum. Det kan ju fungera om priset tydligt och enkelt kommuniceras.
Om däremot merparten av Superchargerladdningen görs av "riktiga" långfärdsbilister lär det nog behövas rejäla prisskillnader. Ett exempel relevant för mig: om jag ska åka till Danmark från bostaden i Uppsala kommer jag att antagligen att starta med 100 % batterinivå. Till Jönköping är det 37 mil, till Ödeshög 31 mil, till Linköping 25 mil och till Norrköping 20 mil. Om det är bra sommarväder är det inga som helst problem att köra direkt till Jönköping, men att fortsätta till Toftaholm skulle kräva lätt gasfot. Antag att Tesla vill få ner belastningen på Jönköping (jag vet att den inte är klar ännu, men den kommer att vara det nästa gång det är aktuellt för mig att åka den vägen) genom högre pris skulle jag kunna stanna vid Ödeshög eller Linköping, men det skulle jag tycka vore för tidigt. Eftersom jag kanske ändå inte skulle behöva ladda mer än 20 kWh för att exempelvis kunna nå Markaryd, så skulle Tesla behöva ha en rejäl skillnad i pris för att jag ens skulle överväga ett tidigare stopp. Om jag stannar tidigare skulle laddningen ta längre tid, eftersom den skulle ske vid högre batterinivå, vilket jag inte gillar och dessutom innebär att jag skulle blockera en plats i SuC-systemet längre tid.
Detta är naturligtvis bara ett exempel, men E4 mellan Norrköping och Jönköping är ett vägavsnitt där SuC ligger så tätt att man faktiskt skulle kunna välja. I många delar av Sverige ligger SuC betydligt glesare.
Om merparten av laddningen på SuC görs av bilister som kör kortare sträckor kan jag förstå tanken att med prisskillnader försöka flytta laddning mellan stationer, både i tid och rum. Det kan ju fungera om priset tydligt och enkelt kommuniceras.
Om däremot merparten av Superchargerladdningen görs av "riktiga" långfärdsbilister lär det nog behövas rejäla prisskillnader. Ett exempel relevant för mig: om jag ska åka till Danmark från bostaden i Uppsala kommer jag att antagligen att starta med 100 % batterinivå. Till Jönköping är det 37 mil, till Ödeshög 31 mil, till Linköping 25 mil och till Norrköping 20 mil. Om det är bra sommarväder är det inga som helst problem att köra direkt till Jönköping, men att fortsätta till Toftaholm skulle kräva lätt gasfot. Antag att Tesla vill få ner belastningen på Jönköping (jag vet att den inte är klar ännu, men den kommer att vara det nästa gång det är aktuellt för mig att åka den vägen) genom högre pris skulle jag kunna stanna vid Ödeshög eller Linköping, men det skulle jag tycka vore för tidigt. Eftersom jag kanske ändå inte skulle behöva ladda mer än 20 kWh för att exempelvis kunna nå Markaryd, så skulle Tesla behöva ha en rejäl skillnad i pris för att jag ens skulle överväga ett tidigare stopp. Om jag stannar tidigare skulle laddningen ta längre tid, eftersom den skulle ske vid högre batterinivå, vilket jag inte gillar och dessutom innebär att jag skulle blockera en plats i SuC-systemet längre tid.
Detta är naturligtvis bara ett exempel, men E4 mellan Norrköping och Jönköping är ett vägavsnitt där SuC ligger så tätt att man faktiskt skulle kunna välja. I många delar av Sverige ligger SuC betydligt glesare.