Sida 2 av 2

Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg

Postat: 02 jul 2021 08:17
av LarsL
Robertrimmevik skrev:
Mitt räkneexempel handlade mest om vilken kapacitet som jag tror snabbladdarna kommer att ha inom 7-8 år. En snabbladdare på 150kW och uppåt kommer att kunna snitta 100 bilar om dagen under semester och storhelger.
För det handlade om vart vätgasmackars kapacitet låg i paritet med snabbladdare.
Ja, jämför man med vätgas blir det ju tydligt hur urbota vätgasen är. Om en 150 kW laddare kan serva 100 bilar per dag och en vätgasstation 15 lastbilar, vilket kanske är 150 personbilar (?), så är det ju jämförbart. Men då ska vi komma ihåg skillnaden i kostnad. Det går säkert att bygga en Supercharger med 12st 150 kW laddare för en tiondel av vad vätgasstationen kostar. 12st 150 kW skulle då kunna serva 1200 bilar per dag... om vi tänker infrastruktur blir svaret uppenbart.

Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg

Postat: 02 jul 2021 09:23
av Svenssons
LarsL skrev:

Ja, jämför man med vätgas blir det ju tydligt hur urbota vätgasen är. Om en 150 kW laddare kan serva 100 bilar per dag och en vätgasstation 15 lastbilar, vilket kanske är 150 personbilar (?), så är det ju jämförbart. Men då ska vi komma ihåg skillnaden i kostnad. Det går säkert att bygga en Supercharger med 12st 150 kW laddare för en tiondel av vad vätgasstationen kostar. 12st 150 kW skulle då kunna serva 1200 bilar per dag... om vi tänker infrastruktur blir svaret uppenbart.
Precis! Skulle man göra en kalkyl hur många vätgasstationer som skulle krävas och vad de skulle kosta ifall man skulle vilja ersätta hela bilflottan med vätgasbilar så ser man direkt det orimliga i detta. Det har även lobbyorganisationer för vätgas sett och de vet att de inte skulle kunna lobba in detta. Deras svar blir då att det ska vara en mix av vätgasbilar och elbilar och de försöker bara lobba in enstaka mycket små vätgasmackar som ändå kostar 10 gånger mer än en jämförbar elbilsmack. Vätgasbilarna är dessutom tvingade till att åka till vätgasmackarna medan elbilar till kanske 90% kommer ladda hemma. Detta gör att det krävs 100 gånger större investeringar i vätgasmackar för varje vätgasbil mot investeringskostnaden för laddstationer till varje elbil.

Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg

Postat: 02 jul 2021 09:45
av Robertrimmevik
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag tror dock 22kW kommer bli standard på ombordladdare. För precis som du säger så blir tiden för laddning orelevant när familjen ändå måste stanna och äta och kisspaus med mera. Har man då 60 mils räckvidd så räcker det med att fylla på med 22kW billig AC laddning och äta i lugn och ro. Och inte behöva stressa ut till en dyr snabbladdare med kö på.

Mitt räkneexempel handlade mest om vilken kapacitet som jag tror snabbladdarna kommer att ha inom 7-8 år. En snabbladdare på 150kW och uppåt kommer att kunna snitta 100 bilar om dagen under semester och storhelger.
För det handlade om vart vätgasmackars kapacitet låg i paritet med snabbladdare.
Utvecklingen har gått åt andra hållet med mindre ombordladdare. Model S kunde man få med 22 kW, men nu är det 16 kW som är standard och nu går Model 3 bara att få med 11 kW. Orsaken är ju lite det jag beskriver ovan. Det är inte många som har ett 32A 3-fas uttag hemma eller på parkering på jobbet. När du reser är det ju ändå för långsamt. Enda gången det skulle vara bra att ha är om man åker till en destination och är där i 2-3 timmar, typ Ikea eller Ullared. Blir det längre tid klarar du dig med 11kW och kortare tid så är det knappt meningsfullt... vägt mot kostnaden. Sen tycker jag nog att om en parkering har 250A i matning så är det bättre med 15 uttag än med 7. Går iofs att lastbalansera så att man kan ha många fler uttag.

Supercharger ligger ju på 150 kW och uppåt så det är ju redan standard, skulle jag säga. Och det är tillräckligt fort för mig i alla fall.
Jag och min svåger åkte ju en snabbtur till Stockholm för att hämta en Model S. På vägen upp var vi helt fokuserade på fart och inte på att äta och mysa. Han som inte var van vid elbilar slappade ordentligt vid första stoppet och beställde inte maten innan toabesöket osv. Så när han skulle sätta tänderna i mackan så sa jag att ”Nu är bilen klar att åka... men ät upp du det är lugnt vi kan ladda lite till”. Vad jag menar är att laddningen egentligen inte är något problem i normal fallet. Det ärandes saker som tar längre tid.
Vi ser egentligen på saken ganska samma. Nämligen att det är ingen större stress att ladda fort.
Skillnaden som jag ser det är att innan massorna bestämmer sig för att byta ut dieselloket eller plug-in hybriden för sina långresor så kommer de kräva minst 60 mils ärlig räckvidd.(120 kWh batteri) Låt då säga att 22kW ombordladdare är standard och ingen extra kostnad. (Finns mycket som är standard i bilar som inte är nödvändigt överallt)
Har du då en dagsetapp på 70-80 mil kan man ta ett matstopp på 40-55 minuter och ladda 22kW AC laddning och klara sig fram till destinationen, man kan alltså välja bort dyrare snabbladdning helt om man vill. Ska du göra samma typ av resa dagen därpå så kommer en 22kW destinationsladdning väl till pass för att hinna få fullt i ett 120 kWh batteri.
Jag tror att näten på sikt kommer att byggas ut för dessa belastningar där det är mycket turister. Annars blir man nog utan turister.
Sen tror jag att folk kommer att säkra upp mer hemma också med tanke på all elbilsladdning och värmepumpar. Kanske inte till 32A men väl till 25A.
Summa summarum valmöjligheterna kommer att bli mycket bättre i framtiden. Har man bråttom eller ingen bra destinationsladdning så snabbladda annars skit i det och få bättre batterihälsa.

PS. Jag redigerat mitt första inlägg för att undvika fler missförstånd. :)

Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg

Postat: 02 jul 2021 11:50
av Robertrimmevik
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Ja, jämför man med vätgas blir det ju tydligt hur urbota vätgasen är. Om en 150 kW laddare kan serva 100 bilar per dag och en vätgasstation 15 lastbilar, vilket kanske är 150 personbilar (?), så är det ju jämförbart. Men då ska vi komma ihåg skillnaden i kostnad. Det går säkert att bygga en Supercharger med 12st 150 kW laddare för en tiondel av vad vätgasstationen kostar. 12st 150 kW skulle då kunna serva 1200 bilar per dag... om vi tänker infrastruktur blir svaret uppenbart.
Precis! Skulle man göra en kalkyl hur många vätgasstationer som skulle krävas och vad de skulle kosta ifall man skulle vilja ersätta hela bilflottan med vätgasbilar så ser man direkt det orimliga i detta. Det har även lobbyorganisationer för vätgas sett och de vet att de inte skulle kunna lobba in detta. Deras svar blir då att det ska vara en mix av vätgasbilar och elbilar och de försöker bara lobba in enstaka mycket små vätgasmackar som ändå kostar 10 gånger mer än en jämförbar elbilsmack. Vätgasbilarna är dessutom tvingade till att åka till vätgasmackarna medan elbilar till kanske 90% kommer ladda hemma. Detta gör att det krävs 100 gånger större investeringar i vätgasmackar för varje vätgasbil mot investeringskostnaden för laddstationer till varje elbil.
Då kan vi nog avfärda vätgas till personbilar en gång för alla. :)

Re: Laddstation för lastbilar öppnas i Göteborg

Postat: 02 jul 2021 12:07
av LarsL
Samma gäller ju för lastbilar också även om de kanske oftare snabbladdar än personbilar. Kanske är 20-50 gånger dyrare med ett vätgassystemet jämfört med batterisystemet.