Re: Rattvärme, hur vet man.....
Postat: 05 jul 2021 19:11
Om man har "smedhänder" då?TiborBlomhall skrev:- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.

Om man har "smedhänder" då?TiborBlomhall skrev:- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.
Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
Håller helt med. Ska man bara köra lite kortare sträckor är det ju perfekt med stolsvärme och rattvärme och sen lite värme på för att hålla sikten.mikebike skrev:Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
För det tredje är det (alldeles för) vanligt att appen inte får kontakt med bilen och då kan man inte förvärma bilen.
Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade som tillval till den BMW jag hade före Teslan, men kanske 2000 kronor. Det var väl investerade pengar tycker jag. Precis som du är jag rätt kall om händerna, men vill inte ha varmt i bilen i övrigt.wector skrev:Tycker alltid den här diskussionen är lite vriden. Jag är normalt väldigt kall om händerna och ofta när jag kör bil. Även om resten av kroppen är lagom så kan händerna vara iskalla. Man vill ju inte brassa på med 23-25 grader i kupén för att händerna är frusna heller. Supersmart med rattvärme och skulle lätt betala mer för det.
- Och när ska man då starta rattvärmen och när är det dags att stänga av den?TiborBlomhall skrev:- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.
Model S har haft rattvärme sen 2015. Om inte ännu tidigare. Model X har alltid haft. Men visst, finns en viss tendens bland de med Model 3 att försöka vända uppenbara nackdelar till fördelar.Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Exakt!Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
Extremt sällan, och då max på 1:an vid väldigt få enstaka tillfällen. Allt annat än 1 är ju allt för varmt.mikebike skrev:Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
”Fiffigt” är mitt ordval för att beskriva vad jag tycker upplevt. Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.martinot skrev:Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Inte jag iaf. Meningslöst, ja. Det håller jag med om.
Spelar ingen roll om våra bilar har det eller inte. Både vår Merca diesel och nu även vår M3 har det, men inget som vi kommer använda.
Däremot så stör det mig inte heller. Förutom möjligen idiotin att inte kunna ställa nivå på rattvärmen i M3.
Jo, faktisktFredrik j skrev:Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.
Jaarena999 skrev:När kom rattvärme? Ska snart hämta en M3P USA-tillverkad april/maj -21
Kan jag förvänta mig varm ratt?