Sida 2 av 3

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 21 nov 2023 21:02
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 07 jan 2024 18:43
av SwedishAdvocate

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 07 jan 2024 20:04
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 07 jan 2024 21:21
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 07 jan 2024 23:10
av Elof
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället?
Vissa bilar har dock karaktärssvaga motorer och en grundidé som nästan rentav kan förstärkas med en välintegrerad eldrivlina. Citroën DS, inte sportbilar.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 07 jan 2024 23:18
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05

Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 00:25
av SwedishAdvocate
Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 00:30
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28

...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 00:32
av SwedishAdvocate

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 00:59
av Elof
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:25
Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
Vill man bara förflytta sig snabbt och bekvämt så finns det nya bilar som ordnar den saken bättre. Den lilla mängd kolväten som klassiker värda att konvertera förbrukar är helt försumbar. Men visst, gillar man konverteringar så kör på det. Själv avnjuter jag gamla sportbilar som de var ämnade att njutas.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 19:26
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02

Inte elbilar... ;)

Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 19:31
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04


Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 19:35
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 20:02
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:35
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18


Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.
"Försvinnande lite"?...
...] Hagerty data tells us around 43 million cars in the United States fit the Hagerty definition of a collector vehicle. That’s around 16 percent of the nation’s 275 million registered vehicles. [Min fet.] [...

https://www.hagertyagent.com/resources/ ... he-numbers
Undrar hur många det finns i EU, Canada, Australien, Japan osv...

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 20:58
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 20:02
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:35
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30


Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.
"Försvinnande lite"?...
...] Hagerty data tells us around 43 million cars in the United States fit the Hagerty definition of a collector vehicle. That’s around 16 percent of the nation’s 275 million registered vehicles. [Min fet.] [...

https://www.hagertyagent.com/resources/ ... he-numbers
Undrar hur många det finns i EU, Canada, Australien, Japan osv...
Försvinnande få mil…

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 21:49
av Elof
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Näe, det är klart. Den skulle kunna pågå ett enormt hemligt veteranbilspendlande i skydd av mörkret under vinternätterna. ;)

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 08 jan 2024 21:53
av SwedishAdvocate
Elof skrev: 08 jan 2024 21:49
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18


Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Näe, det är klart. Den skulle kunna pågå ett enormt hemligt veteranbilspendlande i skydd av mörkret under vinternätterna. ;)
Ja. Det här kan vi ju killgissa om hur mkt som helst... ;)

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 27 jan 2024 14:13
av SwedishAdvocate

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 27 jan 2024 15:53
av Gustafsson
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04


Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
Vad jag förstår går det fint att köra veteraner på gräsklipparbensin (alkylatbensin). T.o.m. många som rekommenderar då modern soppa gärna pluggar igen gamla förgasarmunstycken.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 27 jan 2024 16:15
av Fredrik j
Gustafsson skrev: 27 jan 2024 15:53
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
Vad jag förstår går det fint att köra veteraner på gräsklipparbensin (alkylatbensin). T.o.m. många som rekommenderar då modern soppa gärna pluggar igen gamla förgasarmunstycken.
Alkylatbensin är fortfarande ett fossilt bränsle.
Vad jag menade är ett syntetiskt bränsle framställt av koldioxid och el.

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 04 jul 2024 20:18
av SwedishAdvocate

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 04 jul 2024 20:27
av SwedishAdvocate
Fanns en hel del videor på den kanalen. Den här skulle jag nog ranka som en bra mkt bättre donatorbil än den där Fieron ovan. Finns ju även med ratten på rätt sida. Då heter den Opel Speedster.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Speedster


Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 03 aug 2024 18:19
av SwedishAdvocate
Är väl för ny för att kunna räknas som en klassiker, men verkar ändå skapligt imponerande för mig som lekman (den vita Lotusen dvs.).


Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 03 aug 2024 20:23
av Bjelke
Nästan lite som att göra om en nyare Tesla till en Tesla roadster men i
original-skepnad iom Lotus :) lite meta typ…

Re: Elkonvertera fler klassiker

Postat: 13 sep 2024 10:14
av fth
Komplett "bolt in" konverteringskit för Porsche 911, rätt imponerande faktiskt. :)



/fth