Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 15:21
av Fredrik j
mati skrev:
PoloPrinsen skrev:
Här har väl staten kunnat göra nått åt detta för årtionden sedan om de hade bestämt sig för att vi istället skall satsa på järnväg och vattenvägstransporter i stället för vägtransporter? OM man hade haft den viljan alltså.
Mvh PP.
Man skulle också kunna ta betalt av lastbilarna. Det gör man ju i andra länder. Jag kommer ihåg när det infördes vägtull för lastbilar i Tyskland. Det är ju inte så hemskt länge sedan det gjordes. Det blev ramaskri från alla hörn och kanter (de vanliga argumenten, arbetsplatser förvinner, varor blir dyrare blablabla osv osv). Men det infördes ändå. Och det fungerar uppenbarligen. Den tunga trafiken har knappast minskat för det. Men åtminstone så betalar långtradarna för sitt vägslitage.
Det är ju en vanlig debatt i transitländer. T.ex. Österrike har ju extremt mycket trafik som bara kör igenom. I sverige har vi ju inte mycket transfertrafik utan dom lastbilar som rullar på våra vägar tillför ju något här.
Sen kan man ju ha vägtull ändå kanske men man bör uppmärksamma skillnaden.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 15:23
av Esterox
heldiggrisen skrev:
Aida skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Fan vad grymt! När man ska betala sin besiktning: - Det blir 9700 kr! Hehe
Hoppas man har koll, annars kan det bli grymt ja.
Ser problemen som kan uppstå om man köper nyare begagnat bil, då gäller det att få bra dokumentation på vad som är betalat.
Enklaste är ofta det bästa, och eftersom mätaren redan registreras på besiktning, så tror jag det kan vara enklaste sättet, inte alla märken (Tesla tex) som kräver service.
Om så mycket som möjlig kan göras elektronisk samtidigt som något annat, så begränsar man byråkratin, vilket jag själv tycker är önskligt.
Hur skulle man ha koll ? Inte ovanligt att bilar som är 3 år har haft 4-5 ägare, vem är ansvarig osv ? Hur skall man veta vem som betalat in för vilka mil ? Nej det där tror jag faktiskt inte på tyvärr även om tanken är god.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 15:33
av mati
Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig debatt i transitländer. T.ex. Österrike har ju extremt mycket trafik som bara kör igenom. I sverige har vi ju inte mycket transfertrafik utan dom lastbilar som rullar på våra vägar tillför ju något här.
Sen kan man ju ha vägtull ändå kanske men man bör uppmärksamma skillnaden.
Tillför och tillför. Många utländska lastbilar kör omkring i Sverige eftersom det är billigare med utländsk arbetskraft. En lastbilschaufför från Polen eller Litauen kostar helt enkelt mycket mindre än en svensk. Så sett är det frågan om de verkligen tillför så mycket än just för den som har anlitat dem. För samhället skulle jag nog gissa att det är en ren förlustaffär. Men jag kan ha fel. Och det är ju inte det diskussionen ska handla om. Kvarstår det faktumet att det är lastbilarna som mosar sönder vägarna. Men det är personbilarna som står för notan.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 15:41
av Fredrik j
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig debatt i transitländer. T.ex. Österrike har ju extremt mycket trafik som bara kör igenom. I sverige har vi ju inte mycket transfertrafik utan dom lastbilar som rullar på våra vägar tillför ju något här.
Sen kan man ju ha vägtull ändå kanske men man bör uppmärksamma skillnaden.
Tillför och tillför. Många utländska lastbilar kör omkring i Sverige eftersom det är billigare med utländsk arbetskraft. En lastbilschaufför från Polen eller Litauen kostar helt enkelt mycket mindre än en svensk. Så sett är det frågan om de verkligen tillför så mycket än just för den som har anlitat dem. För samhället skulle jag nog gissa att det är en ren förlustaffär. Men jag kan ha fel. Och det är ju inte det diskussionen ska handla om. Kvarstår det faktumet att det är lastbilarna som mosar sönder vägarna. Men det är personbilarna som står för notan.
När jag skriver tillför så menar jag att gods levereras inom sverige. Vi får väl hoppas att den som beställt en billig transport hit drar nytta av att den är billig. Jämför med transitländer där lastbilarna BARA sliter på vägen utan att tillföra någonting alls.
Majoriteten av allt gods på svenska vägar ska ju importeras eller exporteras från sverige. Det finns ju en del transfertrafik från Norge men eftersom Norrmännen är en av våra största handelspartners må det väl vara hänt. Kanske Finland också.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 15:45
av Mickep
Det vore inte svårt att automatisk schablonmässigt amnisktrera skatten.
Vikten * skillnad i vägsträcka vid besiktning (årlig) (om den inte behöver besiktiga får man en schablon)
Att fota av mätaren är löjligt möjligtvis om man vill överklaga.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:15
av PoloPrinsen
mati skrev:
PoloPrinsen skrev:
Här har väl staten kunnat göra nått åt detta för årtionden sedan om de hade bestämt sig för att vi istället skall satsa på järnväg och vattenvägstransporter i stället för vägtransporter? OM man hade haft den viljan alltså.
Mvh PP.
Man skulle också kunna ta betalt av lastbilarna. Det gör man ju i andra länder. Jag kommer ihåg när det infördes vägtull för lastbilar i Tyskland. Det är ju inte så hemskt länge sedan det gjordes. Det blev ramaskri från alla hörn och kanter (de vanliga argumenten, arbetsplatser förvinner, varor blir dyrare blablabla osv osv). Men det infördes ändå. Och det fungerar uppenbarligen. Den tunga trafiken har knappast minskat för det. Men åtminstone så betalar långtradarna för sitt vägslitage.
tror du har helt rätt i det du skriver. för att då kunna minska andelen lastbilsburet gods så får man göra det attraktivare - morot och piskan - att välja tåg i största mån. blir förmodligen (el)lastbilar i startpunkten o slutmålet men förhoppningsvis järn eller vatten däremellan.
mvh pp.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:21
av Esterox
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig debatt i transitländer. T.ex. Österrike har ju extremt mycket trafik som bara kör igenom. I sverige har vi ju inte mycket transfertrafik utan dom lastbilar som rullar på våra vägar tillför ju något här.
Sen kan man ju ha vägtull ändå kanske men man bör uppmärksamma skillnaden.
Tillför och tillför. Många utländska lastbilar kör omkring i Sverige eftersom det är billigare med utländsk arbetskraft. En lastbilschaufför från Polen eller Litauen kostar helt enkelt mycket mindre än en svensk. Så sett är det frågan om de verkligen tillför så mycket än just för den som har anlitat dem. För samhället skulle jag nog gissa att det är en ren förlustaffär. Men jag kan ha fel. Och det är ju inte det diskussionen ska handla om. Kvarstår det faktumet att det är lastbilarna som mosar sönder vägarna. Men det är personbilarna som står för notan.
När jag skriver tillför så menar jag att gods levereras inom sverige. Vi får väl hoppas att den som beställt en billig transport hit drar nytta av att den är billig. Jämför med transitländer där lastbilarna BARA sliter på vägen utan att tillföra någonting alls.
Majoriteten av allt gods på svenska vägar ska ju importeras eller exporteras från sverige. Det finns ju en del transfertrafik från Norge men eftersom Norrmännen är en av våra största handelspartners må det väl vara hänt. Kanske Finland också.
Så alla personbilar som tillför saker skall då också komma undan skatt ?
Utländska bilar betalar väll noll i avgifter i Sverige. Vissa rullar länge i Sverige.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:33
av PoloPrinsen
LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
Vilket härligt samhälle att leva i! Och vilka kommer införa detta? Kommunistersna och socilisterna? Nä, Moderater och SD för att de tycker illa om elbilar.
Du verkar inte gilla när andra beslutar åt dig va?
Jag gör inte det iaf. Men jag föredrar att någon som VET något inom det som skall beslutas fattar beslutet. Hellre det än en normal politiker. Och ofta är det nog bättre än om jag själv beslutat i frågan. Men så är det ju inte alltid i det samhälle vi lever i. mer eller mindre inkompetenta beslutsfattare fattar beslut på mer eller mindre fakta(o)baserat underlag.
Att kommunisterna eller socialisterna skulle införa detta är såklart otroligt, de har ju redan haft många årtionden på sig att ha gjort det.
Att Moderater och SD tycker nått gör ju inte att de kan införa det, de har ju ingen makt nu. M hade makten men valde andra prioriteringar. SD:s enda påverkan/inflytande har hittills varit att alla andra vill göra tvärtom mot vad SD har sagt att de vill.
jag tror inte att varken M eller SD är speciellt mycket emot elbilar.
OM vi hade haft insatta personer med framåtanda och visioner på beslutspositioner så skulle kanske SAAB fått "hjälp" att förstå att fossilmotorer är inte framtiden. istället hade de kunnat varit i jämnhöjd med Leaf och Roadstern i ett snillrikt anpassat 93 eller 95 chassi...
mvh PP
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:39
av PoloPrinsen
heldiggrisen skrev:
PoloPrinsen skrev:
Då kollektivtrafiken redan berörts lite i denna tråd så vill jag passa på att framföra min åsikt att om man från politikerhåll var seriös med miljöfrågor så skulle man införa fri kollektivtrafik för alla. Om jag fattat det rätt så betalar vi i Västra Götaland redan ca 50 % av kollektivtrafikens kostnader via skattsedeln.
Fördelar:
Minskade driftskostnader pga man kan ha enklare system för att kontrollera beläggningsgraden.
Minskade driftskostnader för alla bussar och biljettförsäljningsställen då de ej behöver ha betalkortsläsare.
Fler utnyttjar det som "är gratis" vilket leder till färre bilar i trafiken med alla dess följder.
Enklare att ha råd att jobbpendla.
Enklare att kunna jobbpendla pga följdverkningarna av tätare turer och mer utbyggt kollektivtrafiksnät. sDessutom bör trafiken flyta på snabbare då vägnätet i stort belastas effektivare/mindre.
Andra indirekta fördelar såsom möjlig ökad turism finns också då vi ju öppnar upp för en typ av billig luffning.
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
Jag har också funderat på det samma, men då tror jag vi kommer att göra oss av med många av de tiotusentals människor som i dag cyklar till jobbet.
Jag har tro på följande:
Köra bil till jobbet och parkera inne i staden, snordyrt.
Parkera utanför staden och ta shuttlebuss in, billigt
Ta stads/regionbuss billigare
Ta cykeln eller gå, gratis, eller även någon form av premie.
Jag kommer nog sluta cykla på jobbet om jag får gratis buss, iaf cykla mindre.
Jag både hoppas och tror att många skulle fortsätta att cykla om de antingen kunde förvara cykekln väder- och stöld-säkert intill hållplatsen nära hemmet och även på den hållplatsen nära jobbet.
Eller att det är ok att ta med sig ihopfällbara cykel på bussen etc.
på landsortsbussen kunde man förr ofta hänga på sin cykel bakpå bussen.
Mvh PP.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:41
av IcePic
Aida skrev:
Elbilsägarna är arga i Australien verkar det som! De måste ta foto på sin mätarställning och skicka in till Skatteverket - annars blir det körförbud! 2400 kr för 1500 mil om året… Är detta i Sverige om en snar framtid??
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:47
av Fredrik j
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig debatt i transitländer. T.ex. Österrike har ju extremt mycket trafik som bara kör igenom. I sverige har vi ju inte mycket transfertrafik utan dom lastbilar som rullar på våra vägar tillför ju något här.
Sen kan man ju ha vägtull ändå kanske men man bör uppmärksamma skillnaden.
Tillför och tillför. Många utländska lastbilar kör omkring i Sverige eftersom det är billigare med utländsk arbetskraft. En lastbilschaufför från Polen eller Litauen kostar helt enkelt mycket mindre än en svensk. Så sett är det frågan om de verkligen tillför så mycket än just för den som har anlitat dem. För samhället skulle jag nog gissa att det är en ren förlustaffär. Men jag kan ha fel. Och det är ju inte det diskussionen ska handla om. Kvarstår det faktumet att det är lastbilarna som mosar sönder vägarna. Men det är personbilarna som står för notan.
När jag skriver tillför så menar jag att gods levereras inom sverige. Vi får väl hoppas att den som beställt en billig transport hit drar nytta av att den är billig. Jämför med transitländer där lastbilarna BARA sliter på vägen utan att tillföra någonting alls.
Majoriteten av allt gods på svenska vägar ska ju importeras eller exporteras från sverige. Det finns ju en del transfertrafik från Norge men eftersom Norrmännen är en av våra största handelspartners må det väl vara hänt. Kanske Finland också.
Så alla personbilar som tillför saker skall då också komma undan skatt ?
Utländska bilar betalar väll noll i avgifter i Sverige. Vissa rullar länge i Sverige.
När dom rullar i sverige transporterar dom ju gods inom sverige. Ur ett arbetsmarknadsperspektiv är det ju ett problem men vi får ju transporter för vägslitaget. Hade dom bara kört runt runt i sverige hade jag förstått ditt resonemang.
Om alla personbilar som tillför saker ska komma undan skatt? Blir svårt att administrera men ja hade man lyckats med det skulle det onekligen vara intressant. Reseavdraget är ju en skattereduktion på det temat. Att åka till jobbet kostar i praktiken mindre än att nöjesköra.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:49
av taliz
IcePic skrev:
Aida skrev:
Elbilsägarna är arga i Australien verkar det som! De måste ta foto på sin mätarställning och skicka in till Skatteverket - annars blir det körförbud! 2400 kr för 1500 mil om året… Är detta i Sverige om en snar framtid??
Riktigt bra. Fin jämförelse med tobaksskatten också.
Att införa kilometerskatt för elbilar är faktiskt som om man skulle beskatta fd rökare för att de numera inte betalar tobaksskatt.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 16:49
av PoloPrinsen
Esterox skrev:
heldiggrisen skrev:
Aida skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns olika sätt att lösa kilometerskatt, den här virkar dock som att vara en av de sämre.
Generellt vill jag säga att jag är för att de som använder sig av vägnätet ska betala för sig, i Norge använder man sig ofta av tullar som är administrativt dyrt men oftast rättvist.
Jag tror mer på en schablonavgift första 3 åren, där du själv kan gå in och rätta till om du vill, efter 3 år så ska de flesta fordon in på besiktning, så då löser problemet sig själv.
Låt oss säga att en vanlig bil (ice eller el) på 2000kg sliter vägnätet 1 krona per mil.
Genomsnittsavgiften blir låt oss säga 1500kr per fordon, och schablonavgiften den samma.
När man lämnar in bilen på första besiktning efter 3 år står det tex 7000 mil på mätaren, och man får (om man inte har varit inne och rättat) 2500kr i extraavgift.
Står det 2000 på mätaren, får man 1500kr i återbäring.
Klurigt med ägarbyten etc, men då får man kolla att bilens ålder mot mätaren stämmer med vad som är betalat i schablonavgift.
Fan vad grymt! När man ska betala sin besiktning: - Det blir 9700 kr! Hehe
Hoppas man har koll, annars kan det bli grymt ja.
Ser problemen som kan uppstå om man köper nyare begagnat bil, då gäller det att få bra dokumentation på vad som är betalat.
Enklaste är ofta det bästa, och eftersom mätaren redan registreras på besiktning, så tror jag det kan vara enklaste sättet, inte alla märken (Tesla tex) som kräver service.
Om så mycket som möjlig kan göras elektronisk samtidigt som något annat, så begränsar man byråkratin, vilket jag själv tycker är önskligt.
Hur skulle man ha koll ? Inte ovanligt att bilar som är 3 år har haft 4-5 ägare, vem är ansvarig osv ? Hur skall man veta vem som betalat in för vilka mil ? Nej det där tror jag faktiskt inte på tyvärr även om tanken är god.
Lever vi inte redan i ett storebror ser dig samhälle...?
GPS, internet, ägarregistret och skatteverket. borde väl duga med att koppla ihop dessa funktioner/instanser så att bilens positionsförändringar genererar i ett antal km (fågelvägen duger kanske?) körning/dygn. Ägaren betalar räkningen sen till skatteverket för sina dygn.
Kanske kan införas Dagsböter för den som blir påkommen med att dämpa/hindra gps avläsningen i bilen.
Körs bilen utomlands så kan ju faktiskt det landet få dessa kmbaserade skattepengar till sina vägar.
mvh PP.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 17:54
av Jerka
PoloPrinsen skrev:
Lever vi inte redan i ett storebror ser dig samhälle...?
GPS, internet, ägarregistret och skatteverket. borde väl duga med att koppla ihop dessa funktioner/instanser så att bilens positionsförändringar genererar i ett antal km (fågelvägen duger kanske?) körning/dygn. Ägaren betalar räkningen sen till skatteverket för sina dygn.
Kanske kan införas Dagsböter för den som blir påkommen med att dämpa/hindra gps avläsningen i bilen.
Körs bilen utomlands så kan ju faktiskt det landet få dessa kmbaserade skattepengar till sina vägar.
mvh PP.
Nej, vi lever inte i ett ”storebror ser dig”-samhälle.
Om ditt förslag skulle införas däremot, DÅ skulle vi leva i ett sådant.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 18:12
av PoloPrinsen
Jerka skrev:
PoloPrinsen skrev:
Lever vi inte redan i ett storebror ser dig samhälle...?
GPS, internet, ägarregistret och skatteverket. borde väl duga med att koppla ihop dessa funktioner/instanser så att bilens positionsförändringar genererar i ett antal km (fågelvägen duger kanske?) körning/dygn. Ägaren betalar räkningen sen till skatteverket för sina dygn.
Kanske kan införas Dagsböter för den som blir påkommen med att dämpa/hindra gps avläsningen i bilen.
Körs bilen utomlands så kan ju faktiskt det landet få dessa kmbaserade skattepengar till sina vägar.
mvh PP.
Nej, vi lever inte i ett ”storebror ser dig”-samhälle.
Om ditt förslag skulle införas däremot, DÅ skulle vi leva i ett sådant.
Det beror såklart på vart man drar gränsen, vi har nog dragit den lite olika. Och/eller så har vi olika uppfattning om vart vi står i förhållande till gränsen.
En bonussak att fundera på är ju vad alla som nu är anställda av samhället skall jobba med om man minskar på byråkratin... öhum.
mvh PP.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 18:14
av LarsL
PoloPrinsen skrev:
En bonussak att fundera på är ju vad alla som nu är anställda av samhället skall jobba med om man minskar på byråkratin... öhum.
mvh PP.
Något produktivt kanske? Vi kan ju åtminstone se till att de inte motarbetar oss som försöker vara produktiva, samhälls lön kanske?
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 19:24
av Gargamel
De utlänska lastbilarna tankar i regel inte i sverige, då de har egna tankbilar med billigare diesel. Så ingen skatt där heller.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 21:45
av Nect
Går väl ha samma system som vi har lokalt i min ort för avläsning av vattenförbrukning.
För att applicera på kilometerskatt;
Man betalar kvartalsvis för en uppskattad körsträcka. Där man sedan varje kvartal fyller i exakt körsträcka digitalt så justeras nästkommande kvartal därefter. Vid varje besiktning görs en avstämning så man inte har underrapporterat körsträckan.
Vid bilförsäljning rapporteras aktuell mätarställning in och säljaren betalar in skatt för de mil man kört sedan den senaste avräkningen. Ny ägare får ”nollad” beräkning där man först får uppge beräknad körsträcka som sedan dennes kvartalsvisa skatt baserar sig på.
Enkelt att administrera och kan göras genom liknande system som företag redovisar arbetsgivaravgiften varje månad till Skatteverket.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:08
av wheels
Nect skrev:
Går väl ha samma system som vi har lokalt i min ort för avläsning av vattenförbrukning.
För att applicera på kilometerskatt;
Man betalar kvartalsvis för en uppskattad körsträcka. Där man sedan varje kvartal fyller i exakt körsträcka digitalt så justeras nästkommande kvartal därefter. Vid varje besiktning görs en avstämning så man inte har underrapporterat körsträckan.
Vid bilförsäljning rapporteras aktuell mätarställning in och säljaren betalar in skatt för de mil man kört sedan den senaste avräkningen. Ny ägare får ”nollad” beräkning där man först får uppge beräknad körsträcka som sedan dennes kvartalsvisa skatt baserar sig på.
Enkelt att administrera och kan göras genom liknande system som företag redovisar arbetsgivaravgiften varje månad till Skatteverket.
Det är ganska enkelt och köpa en "manick" för att justera mätarställningen.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:14
av Fredrik j
wheels skrev:
Nect skrev:
Går väl ha samma system som vi har lokalt i min ort för avläsning av vattenförbrukning.
För att applicera på kilometerskatt;
Man betalar kvartalsvis för en uppskattad körsträcka. Där man sedan varje kvartal fyller i exakt körsträcka digitalt så justeras nästkommande kvartal därefter. Vid varje besiktning görs en avstämning så man inte har underrapporterat körsträckan.
Vid bilförsäljning rapporteras aktuell mätarställning in och säljaren betalar in skatt för de mil man kört sedan den senaste avräkningen. Ny ägare får ”nollad” beräkning där man först får uppge beräknad körsträcka som sedan dennes kvartalsvisa skatt baserar sig på.
Enkelt att administrera och kan göras genom liknande system som företag redovisar arbetsgivaravgiften varje månad till Skatteverket.
Det är ganska enkelt och köpa en "manick" för att justera mätarställningen.
På en tesla också?
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:38
av Nect
wheels skrev:
Nect skrev:
Går väl ha samma system som vi har lokalt i min ort för avläsning av vattenförbrukning.
För att applicera på kilometerskatt;
Man betalar kvartalsvis för en uppskattad körsträcka. Där man sedan varje kvartal fyller i exakt körsträcka digitalt så justeras nästkommande kvartal därefter. Vid varje besiktning görs en avstämning så man inte har underrapporterat körsträckan.
Vid bilförsäljning rapporteras aktuell mätarställning in och säljaren betalar in skatt för de mil man kört sedan den senaste avräkningen. Ny ägare får ”nollad” beräkning där man först får uppge beräknad körsträcka som sedan dennes kvartalsvisa skatt baserar sig på.
Enkelt att administrera och kan göras genom liknande system som företag redovisar arbetsgivaravgiften varje månad till Skatteverket.
Det är ganska enkelt och köpa en "manick" för att justera mätarställningen.
Förvisso, men det problemet finns oavsett kilometerskatt eller inte. Men kilometerskatt kanske ökar incitamentet för individen att göra det. Ett GPS system tror jag blir svårt med anledning av GDPR och den personliga integriteten. Med täta inrapporteringar och avstämning vid besiktning så tror jag det blir få som orkar göra det. Skruvar man ner antal mil för mycket så lär det synas på en besiktning förr eller senare. Samtidigt kan verkstäderna rapportera in mätarställning vid utförda service t ex.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:40
av martinot
LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:
Kilometerskatt på elbilar är nog snart infört, för lätt att införa och för mycket som kan tjänas in till staten på det.
Borde kunna bli baserat på fordonets gps-position så att man kan beskattas olika mycket på olika ställen/zoner.
räknar statsdatorn ut att du lika gärna kunde tagit kollektivtrafiken till jobbet så blir det extra påslag...
Nåja vi får väl se hur det blir framöver.
Mvh PP.
Vilket härligt samhälle att leva i! Och vilka kommer införa detta? Kommunistersna och socilisterna? Nä, Moderater och SD för att de tycker illa om elbilar.
Det är MP som mest ogillar elbilar. De hatar bilar i grunden, och att det finns miljövänligare elbilar är ännu värre, för då faller mycket av logiken för deras hat.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:43
av martinot
taliz skrev:
IcePic skrev:
Aida skrev:
Elbilsägarna är arga i Australien verkar det som! De måste ta foto på sin mätarställning och skicka in till Skatteverket - annars blir det körförbud! 2400 kr för 1500 mil om året… Är detta i Sverige om en snar framtid??
Riktigt bra. Fin jämförelse med tobaksskatten också.
Att införa kilometerskatt för elbilar är faktiskt som om man skulle beskatta fd rökare för att de numera inte betalar tobaksskatt.
Faktiskt en grymt bra liknelse. Huvudet på spiken där.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 22:52
av Holve
Man skulle nog kunna strunta i kilometerskatten i Sverige om man minskade på statens utgifter.
Vi betalar ju redan en hög skatt redan på våra surt förvärvade pengar.
Att prata om att ytterligare hitta på nya sätt att sno våra pengar är provocerande.
Det finns säkert ett antal miljarder att spara.
Re: Kilometerskattsflopp i Australien - Vår framtid??
Postat: 05 jul 2021 23:12
av taliz
Holve skrev:
Man skulle nog kunna strunta i kilometerskatten i Sverige om man minskade på statens utgifter.
Vi betalar ju redan en hög skatt redan på våra surt förvärvade pengar.
Att prata om att ytterligare hitta på nya sätt att sno våra pengar är provocerande.
Det finns säkert ett antal miljarder att spara.
Bilar utan utsläpp ger ju enorma hälsovinster, staten skulle spara in bränsleskatten många ggr om på att folk blev friskare.
Astma och övriga hjärt och kärlsjukdomar skulle minska drastiskt. Även demenssjukdomar hittar man allt mer bevis för att just avgaser är en central orsak.
Återigen kan det jämföras med rökningen. Vi får inte in tobaksskatt från folk som slutat röka, men vi slipper vårda folk som drabbas av rökningsrelaterade sjukdomar - vilket sparar betydligt mer.