Nemesis skrev:Är med på det. Men i detta fall kommer ju Volvo ha en elbil, om än långt efter Tesla, med den fräcka skohyllan som de skulle saknat hos Teslan.
Ok, låt säga att de gör en elbil och att de fattat det där med att ge bilen grym acceleration så att den är extremt rolig att köra.
Då är nästa fråga hur de gör med superladdarnätverk?
Jag hade inte köpt min Tesla om det inte hade varit för superladdarnätverket. Tror att detsamma gäller för måååååånga andra teslaköpare, eftersom bilen i många fall blir oanvändbar utan säkra långkörningsmöjligheter.
Har Volvo förstått signifikansen i ett sådant nätverk? Förlitar man sig på slumpmässigt utplacerade ChaDeMo-laddare, som laddar långsamt? Ska Volvos premiumkunder stå i kö till en ensam långsam och dyr Fortum-ChaDeMo där en Leafägare med skrikande småbarn just pluggat in? Ska de huttrande se på medan Leafen långsamt långsamt fylls upp, allt emedan barnen oupphörligen skriker så blodet isar sig. Visst, den ensamstående småbarnsmamman i Leafen ger Volvoägaren en ursäktande blick, men när denne sneglar mot de 8 Teslor som alldeles intill står inpluggade och där ägarna småpratar vid sina bilar, så börjar kanske Volvoägaren tvivla på sitt köp?
Och tvärs emot står ju 13 Applebilar i Apples iCharge (höghastighets-laddkarusell) där ägarna sitter i ett välinrett och fräscht rum med stora glasrutor medan bilen laddas. Volvoägaren står i kylan och tittar in i Apples varma väntrum, där iCar-ägarna skrattar och ser ut att ha så trevligt.
Kommer Volvos kunder vara nöjda att de köpte Volvon med Dalahästhållaren? Eller kommer de mumla "jävla skitbil", sälja den snabbt och byta till en Tesla eller iCar?