Visst. Men tycker dom att det inte är ett fackmannamässigt jobb säger dom nej och så får du dra dom till tingsrätten.martinot skrev:Nej. Jag läser (i specifikt fallet med Tesla), att bevisbördan att man gjort fel hamnar på Tesla som skall påvisa att jag gjort fel och icke-fackmannamässigt jobb (inte att bevisbördan hamnar på mig att jag skall bevisa för de att jag gjort rätt). Är själv ingen juridisk expert, men gällande de poäng juridik jag läst på högskola så är det där jag tolkar den stora principiella skillnaden (men någon mer kunnig på juridik får gärna rätta mig).Fredrik j skrev:Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?martinot skrev:Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.Fredrik j skrev:
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?
Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Osäker på läget med privatperson men som någon sa tidigare så får tillverkar inte kräva service/reparation med deras egna reservdelar, detta är reglerat av EU, sedan säkert 10-15 år tillbaka. Kommer inte ihåg exakt när det infördes men jobbade för en logistikfirma vid tillfället och för deras del var detta en jättegrej då det potentiellt skulle sänka deras servicekostnader markant. Det var ju efter det beslutet som det poppade upp fullt med alternativa bilverkstäder som erbjöd godkänd "originalservice", det fanns ju inte för 20 år sedan. Vet inte hur den ser ut idag men rimligen borde den revideras för den skapades för mekaniska delar, inte mjukvara.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Finns det fristående verkstäder som vill ”reparera” mjukvara? Vad det handlar om är väl möjligheten att reparera hårdvaran. På många bilar idag kan man inte ens byta bromsklossar utan att ha tillgång till programmeringsutrustning.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Var exempel på rich rebuild nyligen där tesla ville byta hela batteriet för att en kopplingsanordning för kylväskan skadats så kylämne läkt ut. De hade inga problem med att låta föraren köra därifrån. 16000 dollar ville de ha.
Det löstes med ett rörmokaren jobb hos en verkstad (med en teslatekniker) som tog 700 dolllar för jobbet.
Han sa att trycket i ledningen är så låg att han nu har ett bättre skydd nu iom lagningen.
Det löstes med ett rörmokaren jobb hos en verkstad (med en teslatekniker) som tog 700 dolllar för jobbet.
Han sa att trycket i ledningen är så låg att han nu har ett bättre skydd nu iom lagningen.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Louis Rossmann gjorde ytterligare en video på samma ämne nyss, med titeln: "If Tesla produces serviceable vehicles MILLIONS WILL DIE!":
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075