Sida 2 av 2

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 09:17
av mati
fakerlind skrev:
Träffade killen som är ansvarig för connectivity på Tesla på MWC i Barcelona nu i veckan. Frågade varför de inte har lagt in möjligheten om att välja ett klockslag när bilen skall ha bekväm temp. Berättade att det är en väldigt uppskattad feature i Norden hos bl.a. OnCall-användare. Han skulle ha ett möte med deras UX-chef idag och lovade framföra och återkomma. Den som lever får se.
Skulle det vara så enkelt att de inte är medvetna om att den funktionen finns hos andra bilar och att det finns många kunder som efterfrågar den? Det låter ju otroligt, men visst, det är aldrig så kallt i Kalifornien...

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 09:20
av bullen
Nej men däremot väldigt varmt. Borde ge samma önskemål.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 10:23
av SolnaGnagarn
bullen skrev:
Nej men däremot väldigt varmt. Borde ge samma önskemål.
+1

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 10:30
av Martinen
En del funktioner som vi saknar kan nog vara pga att Tesla är en ny tillverkare och dom har inte lärt sig vad som är standard på bilar, men en sån här självklar funktion som att kunna sätta värmaren på timer borde ju dom kunna fatta att det finns behov för.
Den här nya funktioner som komm förra året med overheatprotection har jag undrat lite över. Detta är gömt som en inställning nånstans. Det hade varit vettigare med nån tydlig On off grej som man aktiverade när man parkerade bilen.
Jag har tidigare bara lagt bilen i neutral och låtit den vara igång om jag inte vill stänga av värmen eller kylan. Problemet är att detta inte funkar vid laddning.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 11:05
av bullen
Fast på PHEV kunde man bara värma med full effekt. Ingen koppling alls mot inställd temp. Så att komma till teslan var ett lyft. O hur svårt är det o ställa värmen på start 5 min innan man ska ha bilen.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 11:07
av bullen
Outlander PHEV alltså....

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 04 mar 2017 11:55
av helix
Klart att det inte skadar att funktionen för tidsinställd förvärmning finns, men jag ser inte riktigt nyttan med den. Nu med nya appen när man har en widget är det ett snabbt swipe, klick på fläktsymbolen och sen är värmningen igång. Det tar oftast inte mer än 10 minuter innan kupén är varm även när det är under 0-an ute och om det råkar vara is på rutorna så är det mesta borta efter 20 minuter. Åtminstone för mig så är det bekvämare att dra igång den varje morgon ungefär 20 minuter innan jag åker iväg för att få ett optimalt resultat. Gör man det som en del av rutinen när man plockar ur mobilen från laddaren på morgonen så är det ingen större ansträngning :). Men ska tilläggas att jag inte åker iväg på morgonen exakt samma tid varje dag. Har också ofta upplevt att bilen kyler ner sig ganska snabbt om den där första halvtimmen värmning löpt ut och då måste jag aktivera värmningen igen.

Jag skulle mycket hellre se funktioner implementerade för att separat förvärma batteripacket och se temperatur/status för detta. Upplever att det i princip inte värmer batteriet alls vid förvärmning? Kupén är varm och skön när jag hoppar in, men energiförbrukningen är vad jag noterat inte så mkt lägre än om jag inte förvärmer. Går exempelvis aldrig att starta bilen utan begränsad regen och jag måste köra ett par mil innan jag har full regen. Skulle gärna vilja ha en funktion där jag kan förvärma batteriet till max innan jag kör iväg utan att behöva kalkylera så att laddningen avslutar precis när jag ska åka iväg (vilket tyvärr inte heller räcker för att värma batteriet fullt, åtminstone för mig som ännu bara laddar 1-fas över natten).

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 05 mar 2017 06:15
av jonas
Funktionen är extra önskvärt där täckningen är dålig. Och att det tar tid att koppla upp sig. Alltid 2a försöket. Nu är det betydligt bättre men ändå.
Förvärmningen av batteri är ju också underligt att man inte utför.
Eller som i mitt fall där säkerheten på arbetet inte tillåter mobil på jobbet. Det är lixom inte ens möjligt att sätta på värmen.
Att sen inte förvärmningen värmer kameran samtidigt är ju lika konstigt. Så första 20km kan man inte aktiva AP om frosten är framme.

De här funktionenerna har jag betalat många 10 000 lappar extra för på tidigare bilar.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 05 mar 2017 06:35
av Mats
jonas skrev:
Funktionen är extra önskvärt där täckningen är dålig..
Jag tycker absolut att det ska finnas möjlighet att tidsinställa. Jag parkerar ibland i garage utan mobiltäckning och då bilen inte kan nås.

Sen vore det trevligt att ha en till knapp för förvärmning av batteriet som gick att köra separat. Speciellt när man planerar en resa och vill starta med allt på max, laddning, batteri i rätt temp, tempererad kupé.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 05 mar 2017 12:35
av HelectriC
Läste en artikel där VW beskrev varför de tycker Norge är såpass intressant ur elbilsperspektiv. Det finns så många "vanliga" elbilsförare kontra de flesta andra länder där elbilsförare ofta är entusiaster som ser lite annorlunda på sin bilar än som bara tutar och kör så att säga. De har lagt ganska mycket tid på att undersöka, intervjua, fråga ut elbilister i Norge och en sak som tex kom fram var att det var så oerhört många som värderade funktionen med förvärmning via app som väldigt viktig. Detta fick VW att omprogramera sin app för några månader sedan. (Nu tycker jag inte den är perfekt för det, men bättre än tidigare iaf (nu går det tex att sätta igång även eltrådarna i fram- och bakruta via app ;) )
Hade bara Tesla också lyssnat lite på "vanligt" folk, så hade nog appen kunnat bli väldigt bra med nyttiga funktioner.

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 05 mar 2017 13:49
av Bjelke
HelectriC skrev:
Läste en artikel där VW beskrev varför de tycker Norge är såpass intressant ur elbilsperspektiv. Det finns så många "vanliga" elbilsförare kontra de flesta andra länder där elbilsförare ofta är entusiaster som ser lite annorlunda på sin bilar än som bara tutar och kör så att säga. De har lagt ganska mycket tid på att undersöka, intervjua, fråga ut elbilister i Norge och en sak som tex kom fram var att det var så oerhört många som värderade funktionen med förvärmning via app som väldigt viktig. Detta fick VW att omprogramera sin app för några månader sedan. (Nu tycker jag inte den är perfekt för det, men bättre än tidigare iaf (nu går det tex att sätta igång även eltrådarna i fram- och bakruta via app ;) )
Hade bara Tesla också lyssnat lite på "vanligt" folk, så hade nog appen kunnat bli väldigt bra med nyttiga funktioner.
Tex genom att dom hade ngt liknade det jag funderade på tidigare ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=6899

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 05 mar 2017 18:06
av HelectriC
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Läste en artikel där VW beskrev varför de tycker Norge är såpass intressant ur elbilsperspektiv. Det finns så många "vanliga" elbilsförare kontra de flesta andra länder där elbilsförare ofta är entusiaster som ser lite annorlunda på sin bilar än som bara tutar och kör så att säga. De har lagt ganska mycket tid på att undersöka, intervjua, fråga ut elbilister i Norge och en sak som tex kom fram var att det var så oerhört många som värderade funktionen med förvärmning via app som väldigt viktig. Detta fick VW att omprogramera sin app för några månader sedan. (Nu tycker jag inte den är perfekt för det, men bättre än tidigare iaf (nu går det tex att sätta igång även eltrådarna i fram- och bakruta via app ;) )
Hade bara Tesla också lyssnat lite på "vanligt" folk, så hade nog appen kunnat bli väldigt bra med nyttiga funktioner.
Tex genom att dom hade ngt liknade det jag funderade på tidigare ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=6899
Ja, fast VW löste det genom att be sina återförsäljare "nominera" ett gäng bilägare. Så ringde de mig (och många andra antar jag) och frågade om dom fick låna bilen en dag samt ett frågeformulär. Fick lånebil och en extra genomgång av bilen iom att dom också ville se hur tex stora mängder salt påverkar bilen. Helt ok!

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 06 mar 2017 06:21
av Bjelke
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Läste en artikel där VW beskrev varför de tycker Norge är såpass intressant ur elbilsperspektiv. Det finns så många "vanliga" elbilsförare kontra de flesta andra länder där elbilsförare ofta är entusiaster som ser lite annorlunda på sin bilar än som bara tutar och kör så att säga. De har lagt ganska mycket tid på att undersöka, intervjua, fråga ut elbilister i Norge och en sak som tex kom fram var att det var så oerhört många som värderade funktionen med förvärmning via app som väldigt viktig. Detta fick VW att omprogramera sin app för några månader sedan. (Nu tycker jag inte den är perfekt för det, men bättre än tidigare iaf (nu går det tex att sätta igång även eltrådarna i fram- och bakruta via app ;) )
Hade bara Tesla också lyssnat lite på "vanligt" folk, så hade nog appen kunnat bli väldigt bra med nyttiga funktioner.
Tex genom att dom hade ngt liknade det jag funderade på tidigare ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=6899
Ja, fast VW löste det genom att be sina återförsäljare "nominera" ett gäng bilägare. Så ringde de mig (och många andra antar jag) och frågade om dom fick låna bilen en dag samt ett frågeformulär. Fick lånebil och en extra genomgång av bilen iom att dom också ville se hur tex stora mängder salt påverkar bilen. Helt ok!
Grundtanken är ungefär densamma :)

Jag sysslade i många år med "mystery shopping" och testade produkter/tjänster åt företag där återförsäljare såklart inte fick veta att jag utförde någon form av bedömning, men då handlade det mest om kundbemötande,
branding, lokalutnyttjande, hygien och allt annat som kunden kan tänkas påverkas av osv, men även utvärdering av själva tjänsterna/produkterna och marknadsföringen. Det märkes tydligt vilka företag som
verkligen bryr sig om vad som påverkar oss till att slå till och/eller bli nöjda efter köpet osv.

Dom frågade alltså dig om dom fick låna din bil sas? Var huvudsyftet att undersöka din bil eller att du skulle utvärdera lånebilen oxo?
Om huvudsyftet var att undersöka kundens bil så borde det väl gå enklast att kolla på alla som kommer in på service kan man tycka... Och i samband med det ett frågeformulär i samband med det oxo ev.

Många företag har ju undersökningar efter verkstadsbesök (även Tesla) men då handlar det "bara" om hur själva verkstadsbesöket fungerat (oftast), inte vad man tycker om bilen i övrigt...

Re: Auto pre-conditioning

Postat: 06 mar 2017 07:38
av HelectriC
Dom frågade om dom fick låna min bil eftersom det kom ett team från Tyskland som ville undersöka den. Lånebilen var en fossilare.