
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
Moderator: Redaktion
Skiljer det så lite är inte valet svårt, tycker jag.yps skrev:Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Smidig lösning att både få Typ2 för elbilar och Schuko för motorvärmare i samma lösning!yps skrev:Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.
Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.yps skrev:Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.
Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.R2_m3 skrev:Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt)
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.Dinsdale skrev:I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.R2_m3 skrev:Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt)
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
Zaptec har enligt säljaren inte den begränsningen att de fastnar på 1 fas när en sådan bil ansluts, de lastbalanserar om så att man alltid får maximal effekt.
Tog in offert på Chargeamps och Vattenfall Incharge också, men vi fastnade för fästplattorna och lastbalanseringen som var precis de saker vi efterfrågade. Zaptec var dessutom billigast, och installationen i garaget gick smidigt.
Laddboxarna klarar 22 kW, vi kommer ställa in lastbalanseringen så att den stryper laddningen under effekttopparna men tillåter upp till 63A i dalen mellan de två topparna. På så vis får vi maximal laddeffekt utan att det kostar oss någon extra effektavgift. I praktiken kommer det innebära snabbladdning nattetid och mitt på dagen, men knappt ingen laddning alls runt frukost och långsam laddning på kvällen när folk lagar mat. Över tid kanske vi får skruva på det där, men som det ser ut i dagsläget finns det rejält med billig el att tillgå.
Installationen av laddboxar finansieras fullt ut av garagehyrorna och ström får man betala efter förbrukning. De medlemmar som inte har bil eller parkerar på gatan behöver alltså inte betala en krona, och de som betalar dyrt för garageplats slipper hyreshöjning. Däremot får man betala för förbrukningen (på samma räkning som för imd el, laddboxen blir en extra elmätare bara).
Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.Anderzzon skrev:Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.yps skrev:Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.
Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Ja 10A låter rimligare. Ah så kan det nog absolut vara. Vi undersökte inte detta så noggrant eftersom vi har varmgarage.yps skrev:Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.Anderzzon skrev:Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.yps skrev:Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.
Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Fästplattorna är jättesmarta, tom en lekman kan flytta laddboxarna (det bör man dock inte göra utan ta dit en elektriker, men det är verkligen enkelt).martinot skrev:
Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.