Re: Skattebrott
Postat: 15 aug 2021 11:40
Nackdelen är såklart att det dels blir ett himla bök att byta bil, samt att man måste köra en Rav4 2,5 veckor i månaden.
Haha!p1457 skrev:Nackdelen är såklart att det dels blir ett himla bök att byta bil, samt att man måste köra en Rav4 2,5 veckor i månaden.
Just bilar, båtar, husvagnar är lite fascinerande. Känner flera som har det på firmorna sina utan att betala något förmånsvärde. Bilarna är ofta väldigt dyra t ex Porsche, Audi RS etc. Med motiveringen att bilen/båten nyttjas för att göra reklam för firman och därmed behövs inte förmånsvärde betalas... jo tjena... Eller en husvagn som kan nyttjas i tjänsten men 9/10 fall enbart nyttjas privat.Leo skrev:Man brukar skämtsamt säga att Skatteverket har tre områden där det finns få kryphål då det mesta redan är ”försökt sen tidigare” och det därmed finns omfattande regelverk, domar och prejudikat.
-Bilar
-Mat
-Kläder
Så flera insatta har sagt att det är tre ställen som man ska försöka göra ”by the book” (=undvika chansa) eftersom Skatteverket kontinuerligt har extra fokus/kontrollrutiner på de. Samtidigt är det ibland ganska otydligt vad som är ”by the book”!Generellt som vägledning kan man säga att fusk inte ska löna sig
![]()
Finns väldigt mycket skrönor/missförstånd inom t ex bilbranschen och bland redovisningsbyråer osv vad som gäller. Där man ofta har kluriga sätt att försöka hitta/föreslå kryphål som i regel INTE håller vid en regelrätt Skatterevision där de väljer att granska det i detalj. Ofta med motiveringen:
”-det brukar gå bra, så gör alla, känner en som…”
Nect skrev:Just bilar, båtar, husvagnar är lite fascinerande. Känner flera som har det på firmorna sina utan att betala något förmånsvärde. Bilarna är ofta väldigt dyra t ex Porsche, Audi RS etc. Med motiveringen att bilen/båten nyttjas för att göra reklam för firman och därmed behövs inte förmånsvärde betalas... jo tjena... Eller en husvagn som kan nyttjas i tjänsten men 9/10 fall enbart nyttjas privat.Leo skrev:Man brukar skämtsamt säga att Skatteverket har tre områden där det finns få kryphål då det mesta redan är ”försökt sen tidigare” och det därmed finns omfattande regelverk, domar och prejudikat.
-Bilar
-Mat
-Kläder
Så flera insatta har sagt att det är tre ställen som man ska försöka göra ”by the book” (=undvika chansa) eftersom Skatteverket kontinuerligt har extra fokus/kontrollrutiner på de. Samtidigt är det ibland ganska otydligt vad som är ”by the book”!Generellt som vägledning kan man säga att fusk inte ska löna sig
![]()
Finns väldigt mycket skrönor/missförstånd inom t ex bilbranschen och bland redovisningsbyråer osv vad som gäller. Där man ofta har kluriga sätt att försöka hitta/föreslå kryphål som i regel INTE håller vid en regelrätt Skatterevision där de väljer att granska det i detalj. Ofta med motiveringen:
”-det brukar gå bra, så gör alla, känner en som…”
Vi åkte faktiskt på en revision för ca 10år sedan där min dåvarande kollega åkte dit rejält. Han hade två bilar varav en på företaget (sportbil modell dyr...) som han betalade 0-förmånsvärde på. Då han hävdade att bilen enbart nyttjades i tjänsten, och att den andra privata bilen nyttjades privat. Han åkte dit rejält. Anledningen varför det inte godkändes var för att enligt skatteverkets riktlinjer behövs två stycken bilar i familjen om man bor utan kommunikation, samtidigt som båda har körkort. Och då fanns det inga tvivel om att sportbilen även nyttjades privat (körjournalen ogillandes och var inte komplett som bevisning för hans del).MWall skrev:Nect skrev:Just bilar, båtar, husvagnar är lite fascinerande. Känner flera som har det på firmorna sina utan att betala något förmånsvärde. Bilarna är ofta väldigt dyra t ex Porsche, Audi RS etc. Med motiveringen att bilen/båten nyttjas för att göra reklam för firman och därmed behövs inte förmånsvärde betalas... jo tjena... Eller en husvagn som kan nyttjas i tjänsten men 9/10 fall enbart nyttjas privat.Leo skrev:Man brukar skämtsamt säga att Skatteverket har tre områden där det finns få kryphål då det mesta redan är ”försökt sen tidigare” och det därmed finns omfattande regelverk, domar och prejudikat.
-Bilar
-Mat
-Kläder
Så flera insatta har sagt att det är tre ställen som man ska försöka göra ”by the book” (=undvika chansa) eftersom Skatteverket kontinuerligt har extra fokus/kontrollrutiner på de. Samtidigt är det ibland ganska otydligt vad som är ”by the book”!Generellt som vägledning kan man säga att fusk inte ska löna sig
![]()
Finns väldigt mycket skrönor/missförstånd inom t ex bilbranschen och bland redovisningsbyråer osv vad som gäller. Där man ofta har kluriga sätt att försöka hitta/föreslå kryphål som i regel INTE håller vid en regelrätt Skatterevision där de väljer att granska det i detalj. Ofta med motiveringen:
”-det brukar gå bra, så gör alla, känner en som…”
Jag har en bekant som ofta byter bil. Dyra nya bilar. Han verkar noll intresserad av att hålla ner förmånsvärdet. Jag misstänker att han kanske inte betalar all förmån som han ska.
Jag snackade med en filur i BMW-världen som tipsade mig om diverse ljusskygga upplägg också. Finns mycket idéer kring det här. Och oftast går det ju bra. Skatterevisioner är ganska sällsynta. Man kanske kör med en kalkylerad risk. Själv har jag ingen aning om vad som händer om man inte gjort rätt? Skattefusk? Dagsböter?