Är Tesla världens sämsta bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

PatrikS

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av PatrikS »

Gustafsson skrev:
För mig är en dålig bil en bil som inte går att lita på i vardagen, som inte startar och som slukar pengar i reparationer.
Dvs sådan bilar som några av mina tidigare SAAB var. Roadstern kan säkert vara en sådan också, men tillhör en annan kategori bilar.
Porsche som i forumet obegripligt hyllas som ”hög kvalitet”, ”något helt annat än Tesla” med en rad superlativer är i mina ögon en kass bil, näst intill skräp med denna definition.
Läs denna rapport:
https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf
Men vem på detta forum vill ha en Toyota corolla?
Tror Tesla hävdar sig bra bland prestigemärkena vad gäller ”riktig kvalitet”…
Exakt det här!
Jag har nästan uteslutande kört japanska bilar pga detta och ägt över 20 stycken och ingen av dom har stått på verkstad, förutom en koreansk bil jag hade ett år.
Jag värdesätter funktion över allt annat och är inte besviken det minsta på min M3 i det fallet, den fungerar perfekt.
Sen är det det här odefinierade "dåligt ihopskruvad" som jag alltid har problem med, vad menas?
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare

Inlägg av pp3 »

Sämsta bil, oavsett märke/model är en högst subjektiv bedömning.

Minns då för 3 år sedan när jag visste att familjen skulle öka från tre till fyra var vi runt och provkörde större bilar än dåvarande vw golf, och hamnade hos Lexus. Var som att kliva in min fars Nissan primera från -91 med alla knappar inkl inredning och hård plast mestadels överallt. Att bilen även var riktigt tråkigt att köra hjälpte inte.

Det blev en passat istället pga inbytespriset och igenkänning av märket/funktionerna. När barnen blev äldre och vi kunde skippa barnvagnar tittade vi runt efter hybrid/elbil.

Landade till slut på en M3 LR, just pga effektivitet och räckvidd. Självfallet också för att komma ifrån ”multimedia” enheterna hos de andra bilmärken. Den avskalade interiören gjorde inte så mkt, vanesak helt enkelt. Självklart finns småsaker som kass lackering och passning på paneler som inte är helt enligt tysk standard ännu. Det går iof alltid att fixa.

Insikten som dök upp när jag körde en ny BMW X3 för några veckor sen, var hur pass överväldigande det var med alla skärmar/knappar och seg respons på menyer med tillhörande olika sätt att mata in/navigera i dessa.

Det jag vill komma fram till är att även med taskiga SC eller paneler är vår M3 rätt så bra ändå. Det kommer alltid finnas grejer som man önskar vore bättre, går oftast att fixa själv då delar från tredjepart är så pass många till skillnad mot andra biltillverkare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

PatrikS skrev:
Gustafsson skrev:
För mig är en dålig bil en bil som inte går att lita på i vardagen, som inte startar och som slukar pengar i reparationer.
Dvs sådan bilar som några av mina tidigare SAAB var. Roadstern kan säkert vara en sådan också, men tillhör en annan kategori bilar.
Porsche som i forumet obegripligt hyllas som ”hög kvalitet”, ”något helt annat än Tesla” med en rad superlativer är i mina ögon en kass bil, näst intill skräp med denna definition.
Läs denna rapport:
https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf
Men vem på detta forum vill ha en Toyota corolla?
Tror Tesla hävdar sig bra bland prestigemärkena vad gäller ”riktig kvalitet”…
Exakt det här!
Jag har nästan uteslutande kört japanska bilar pga detta och ägt över 20 stycken och ingen av dom har stått på verkstad, förutom en koreansk bil jag hade ett år.
Jag värdesätter funktion över allt annat och är inte besviken det minsta på min M3 i det fallet, den fungerar perfekt.
Sen är det det här odefinierade "dåligt ihopskruvad" som jag alltid har problem med, vad menas?
Dåligt ihopskruvad tror jag oftas menas
- delar som inte sitter rakt eller lika på höger/vänster sida, tex fronten/huven/dörrar sitter snett (ger också fenomenet
med glipor mellan delar som är olika stora)
- delar som helt enkelt inte ens passar, tex fronten på model S som sitter som skit rent ut sagt på MÅNGA bilar (men inte alla
vilket gör det till ett ”dåligt ihopskruvad”)
-delar som inte sitter lika på olika bilar, titta på ett gäng lika bilar som står bredvid varandra så ser man ofta skillnader.
-delar som lossnar, på två av mina tre model S som jag ägt så har en insida på en dörr helt enkel lossnat när man stänger
dörren (höger fram på båda lustigt nog) och det på helt nya bilar. Även delar som sitter dåligt och skramlar hör hit…

Saker som detta tror jag man ofta syftar på…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag tycker det är dålig att en bil i 2021 till 750kkr (TMY) inte har HUD eller något sätt att se speedometern utan att ta ögonen från vägen. Inte ens som option.

Sen är det dåligt att man inte får med rullgardin och galler i bagaget på samma bil.

Kommunikationen från SC och annan administration är icke-existerande. (Samma som Hyundai)

Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi? Varför inte Apple carplay/Android Auto? Någon form för ”Appstore”?

Det var de 4 (förutom priset) grejorna som stör mig med TMY, annars är den sjukt bra, och SuC är genialisk i sin enkelhet.

Man måste få lov att klaga på saker som faktisk inte är bra eller fattas, och som gör andra bilar bättre.

Valet för mig står mellan TMY och Ioniq 5, och jag har ett jobb foran mig att övertala min fru att vi ska köpa en bil som kostar 130kkr mer, och då bör den bilen ha minst samma utrustningsnivå som I5, eller något annat av värde som gör den 130kkr bättre.
Varför?
Om ni inte tycker att Teslan är värd 130kkr mer än IQ5 - köp IQ5. Enkelt. Värde är ju väldigt subjektivt. Det är många bilar som är billigare och har mer finesser än en Porsche GTR, men det finns de som värdesätter den högre ändå. Det är väl ändå inte konstigt att det finns folk som inte tycker att Teslorna passar dem?
Vad är Porsche GTR för bil?! Menar du Nissan GTR?
Aida

Inlägg av Aida »

Nu har jg aldrig haft en Tesla men har tyvärr blivit lite bortskrämd från märket av kompisar och media men även kommentarer här på forumet.

Ett flertal kompisar har sålt sina Model S och Model 3 pga rätt allvarliga kvalitetsbrister. De tröttnade helt enkelt. Jag vet att jag hade haft panik över saker som inte fungerade och dålig sammansättningskvalitet. Känns typiskt amerikanskt. Precis som när jag köpte min drömbil i ungdomen: en ny Ford Mustang GT 2007 i USA men efter 6 mån tvingade till ett återköp efter alla större och mindre fel. Tesla känns lite likadan: mkt bang for the buck o bilen har en själ - men alltför snabba ogenomtänkta designlösningar på det som inte syns samt risig sammansättningskvalitet.

Dock så gillar jag att Tesla finns! Musk har satt en boll i rullning! Och man blir glad av att se en Model 3 pila runt ett gathörn på sitt finurliga vis!

Till sist en reflektion: jag har aldrig stött på en ägarskara vars upplevelser skiljer sig så mycket sinsemellan och gentemot media.

Motorjournalister generellt gillar inte Tesla Model 3 särskilt mycket: bla säger de att styrningen är snabb men helt okänslig - död. Motorerna är tysta men bilen är jättebullrig av väg och vindljud (vilket backas upp av decibelmätaren) samt chassit är alldeles för hårt och tappar lätt fästet på ojämnheter och kan inte hantera detta. Jag blir bara lite konfunderad…

Generellt sett så känns de flesta bilar som stora kompromisser som kommittéer har fattat beslut om. De genomsyras av budgetar som måste hållas. Tesla känns mer som en bil som en man fått bestämma allt på efter sina egna premisser. Dessa bilar brukar vara briljanta och mest intressanta men samtidigt ligga väldigt efter i många områden.

Model 3 är lite som Gordon Murrays Mclaren F1 - han fick helt fria händer och byggde den exakt som han ville ha den och struntade i allt annat. MEN som tiff Needell så härligt avslutar sin legendariska provkörning:
”But if you want to listen to the Traffic Report on your way home from the circuit. Too bad. The Mclaren F1 doesn’t come with a radio unit. Gordon Murray doesn’t listen to the radio!”

Take it or leave it! Love it or hate it! Härlig approach till bildesign tycker jag!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Varje gång jag ser en sån här tråd blir jag irriterad över min bils (Model S) alla brister men sen sätter jag mig i bilen och allt är förlåtet efter några mils körning. Det är något vanebildande över drivlinan vad gäller gasresponsen och den oerhörda kraften. Sen så är känslan när man laddar gratis på SuC mer värd än pengarna man sparar.

Ärligt talat ser jag inga alternativ i dagsläget. Finns ingen elbil som är tillräckligt stor, snabb och kan snabbladdas lika smidigt som Model S. Och visst, då får jag leva med vissa saker. Långt (nåja, 40 minuter och 6 mil) till verkstad, halvrisiga strålkastare, lynnig navi, dålig effekt av AC:n i baksätet, inte lika välisolerad som konkurrenterna, ingen dragkrok o lite annat. Dock har jag väl egentligen inga problem med att en bakdörr sitter lite skevt, att inredningen har lite glapp mellan framdörrar och instrumentbräda, att det inte finns riktigt skinn, att basen på ultra hifi spelar lite svampigt, att det inte finns fotvift för att öppna bakluckan osv.

Ska jag byta bil måste det av nödvändighet bli en fossilt driven bil istället och det steget är jag helt enkelt inte beredd att ta. Vore en hemsk uppoffring rent upplevelsemässigt. Tror inte fossilbilister förstår hur hemska deras bilar är att köra. Inte ens den finaste fossila drivlinan kommer i närheten av den i Teslan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du beskriver det väldigt bra. När jag hade kvar min Model S var jag irriterad över bristerna mer eller mindre hela tiden, men körningen kompenserade för väldigt mycket. Man glömde oftast bort alla tillkortakommanden helt enkelt. Men för min del räckte inte det. Det jobbiga vägde till sist starkare än det trevliga. Hade bilen kostat en tredjedel så hade jag nog accepterat bristerna lite lättare. Men inte med en bil som kostar 1,2 miljoner.

Jag har skrivit det förut. Det är Teslas fel att jag har hamnat i elbilsträsket. Hade jag inte skaffat en Model S för över fem år sedan så hade jag högst troligen fortfarande kört en diesel. Jag hade nämligen helt enkelt resonerat som så många andra, nämligen att elbilar är fortfarande för dyra och att man måste kompromissa för mycket eftersom det fortfarande inte finns en elbil som verkligen uppfyller alla mina behov (dvs en större kombi med drag).
Men det är svårt att ta steget tillbaka till fossilbil. Och även om de flesta elbilar inte erbjuder samma körglädje som Tesla så är de fortfarande så vansinnigt mycket trevligare att köra än alla fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Så härligt att vara en typ som inte bryr sig! Jag var lika nöjd med komforten i den 20 år gamla Volvo 740 jag hade innan jag gick över till elbil som med min Tesla 3 idag! :lol: Alltså, visst är Teslan en otroligt mycket bättre bil än den gamla rishögen, men i relation till inköpspriset (5000:-) var Volvon verkligen bra med sin dragvikt och stora lastutrymme! Dessutom var den så skabbig att en repa till i lacken inte spelade nån roll. :D

Jag har inga problem med lite skevt monterade karossdelar, vad spelar det för roll så länge de inte skaver emot varandra? Jag hade inne min Tesla för garantibyte av länkarm fram, annars har jag inte haft några problem alls med den under snart 2 år. Lite strul med att bilen inte känner av telefonnyckeln ibland är ju bara ett lyxproblem.

Jag kan tycka att Tesla har lite märkliga prioriteringar och inte riktigt fattar vad vi användare vill ha för funktioner, men så är det väl med alla bilmärken? Problemet är att det inte finns så många att välja mellan om man vill ha den drivlinan som Tesla har. Nu har jag ju inte det behovet heller, så när min leasing är över så hoppas jag på en billigare elbil med dragkrok. Teslan är för dyr, helt enkelt, så det är väl det som jag har att klaga på!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Aida skrev:
Walker skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag tycker det är dålig att en bil i 2021 till 750kkr (TMY) inte har HUD eller något sätt att se speedometern utan att ta ögonen från vägen. Inte ens som option.

Sen är det dåligt att man inte får med rullgardin och galler i bagaget på samma bil.

Kommunikationen från SC och annan administration är icke-existerande. (Samma som Hyundai)

Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi? Varför inte Apple carplay/Android Auto? Någon form för ”Appstore”?

Det var de 4 (förutom priset) grejorna som stör mig med TMY, annars är den sjukt bra, och SuC är genialisk i sin enkelhet.

Man måste få lov att klaga på saker som faktisk inte är bra eller fattas, och som gör andra bilar bättre.

Valet för mig står mellan TMY och Ioniq 5, och jag har ett jobb foran mig att övertala min fru att vi ska köpa en bil som kostar 130kkr mer, och då bör den bilen ha minst samma utrustningsnivå som I5, eller något annat av värde som gör den 130kkr bättre.
Varför?
Om ni inte tycker att Teslan är värd 130kkr mer än IQ5 - köp IQ5. Enkelt. Värde är ju väldigt subjektivt. Det är många bilar som är billigare och har mer finesser än en Porsche GTR, men det finns de som värdesätter den högre ändå. Det är väl ändå inte konstigt att det finns folk som inte tycker att Teslorna passar dem?
U’säckta GT4
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
Aida skrev:

U’säckta GT4
Aida,
Finns faktiskt ingen Nissan GTR. Däremot en Nissan GT-R. :P

Walker, Kul att du uppmärksammar just Cayman GT4 istället för "kändisarna" GT2 och GT3.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Har enbart haft tyska bilar (både privat och som förmånsbil) innan; BMW, VW och Audi. Och Tesla M3 (MiC i mitt fall) kommer ju inte riktigt upp i kvalitetskänsla som de tyskar jag haft. Det är lite skrammel och "läder"-gnissel till och från, men hade även ett irriterande vibrerande ljud på min förra BMW 320d (G21) som BMW aldrig lyckades identifiera och åtgärda, så det kan hända även de bästa :)
I övrigt är jag väldigt nöjd med den M3 jag har idag, positivt överraskad överlag eftersom man hade hört en del negativa saker innan...

I jämförelse med min senaste bil, en BMW 320d xDrive Touring -20 (G21):

+ Tystare i kupén upp till 90-100 km/h (!)
+ Bättre ljud (trots att jag hade HiFi-paketet i BMWn och M3 SR+ har standardljudet)
+ Körglädjen, BMWn är rolig att köra, men är ganska orolig. M3 tycker jag är en bra kombo mellan sportig och landsvägslok
+ Stolarna (trodde jag aldrig, har alltid hållit BMWs sportstolar högt)
+ Miljön - köra runt på tex alvaret på Öland och känna att man inte påverkar det negativt känns rätt bra ändå!
+ Som förmånsbil är M3 SR+ ca 1800kr billigare efter skatt att ha för mig, ej inräknat vad jag sparar i "bränslepengar" (räknat på förmånsvärde och bruttolöneavdrag, min arbetsgivare har drygt halverat bruttolöneavdrag om man väljer en miljöbil)
- Mer skrammel, eller mer som att "lädret" ligger och gnisslar.
- Kvalitetskänslan generellt (dock över förväntan)
- Krånglig dragkrok, på BMWn fälls den ut elektriskt med ett knapptryck. På M3 får man se till att ha oömma kläder så man kan ner och krypa på marken för att få bort luckan och hitta rätt.

Detta utöver självklarheter i skillnad mellan el och fossil-bil då förstås!
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Finns det någon annan sedan som inte har skidlucka, skulle väl inte vara så svårt att fixa..

Finns andra långa föremål än skidor som behövs flyttas ibland
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

12man skrev:
Finns det någon annan sedan som inte har skidlucka, skulle väl inte vara så svårt att fixa..

3-delat baksäte är kung, hoppas inte Tesla får för sig att ta bort det till MY, som Volvo och Skoda gjort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
12man skrev:

3-delat baksäte är kung, hoppas inte Tesla får för sig att ta bort det till MY, som Volvo och Skoda gjort.
Om dom får problem med delar till det så kommer Elon att säga att det inte behövs och vips så är
delat säte borttaget… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag stöter ofta på "en bil för 700k borde åtminstone..." Jag tycker det är ett märkligt resonemang då olika bilar är bra på olika saker och man får därmed välja den man tycker är bäst.

Jag kollar just nu på en Volvo XC60 recharge och vill man ha den med ungefär samma utrustning som en model Y kostar den närmare 750k, men då får man också saker model Y inte har. Vill man ha en sneaky så kostar det 150k eller så mindre, men jag kommer aldrig nånsin köpa en bil utan motsvarande tesla AP... det var vad som drev mig att skaffa X60D 2017 och det har gjort att jag har en Tesla idag. Nu testade jag Volvos nyss och den var okej, så nu överväger jag som sagt det
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

mati skrev:
Problemet är ju att Tesla är så extremt bra på vissa saker, t.ex. effektivitet, räckvidd, laddning, SuC etc. Där slår Tesla alla andra tillverkare kraftigt på fingrarna. Samtidigt är de extremt dåliga på annat. Servicetillgänglighet, varierande kvalitet, ingen kommunikation, brist på sånt som jag anser är basfunktioner i en modern bil, etc. Och så är bilarna inte direkt billiga heller.
Tycker man att nackdelarna inte gör nåt och att fördelarna är så stora att de rättfärdigar det höga priset, ja då köper man en Tesla. Eller så gör man inte det och har pengar över till nåt annat istället. Avvägningen är svårare än i vanliga fall när man köper en vara eftersom det är så extrema motsättningar när det kommer till Tesla, som jag ser det.
Dom andra elbilarna är inte billiga heller.
Ta tex ID 4 och kitta den med tillbehör som ingår i MY. Då blir plötsligt en MY inte så dyr.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Japp. Samma sak om man jämfört M3LR och M3P med någorlunda motsvarande KIA från Hyundai.

Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) 674 700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) 749 600 kr

Model 3 Long Range med Dual Motor 629 170 kr
Model 3 Performance Dual Motor 699 080 kr

Skulle faktiskt sticka ut hakan lite och påstå att du får extremt mycket bil för i förhållandevis lite pengar med Tesla (även om det är svårt att jämföra exakt 1:1 mellan olika bilar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, elbilar är alltid snordyra. Det stämmer. Skillnaden är bara att en Tesla kostar det den kostar. Man kan inte få en snikvariant. ID4 eller Enyaq eller Ioniq5 är visserligen också alldeles för dyra, men man kan ändå köpa en basutrustad modell för en mindre peng. Det är en jäkla skillnad om jag lägger 550kkr på en bil eller 750kkr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Ja, elbilar är alltid snordyra. Det stämmer. Skillnaden är bara att en Tesla kostar det den kostar. Man kan inte få en snikvariant. ID4 eller Enyaq eller Ioniq5 är visserligen också alldeles för dyra, men man kan ändå köpa en basutrustad modell för en mindre peng. Det är en jäkla skillnad om jag lägger 550kkr på en bil eller 750kkr.
SR+?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
SR+?
Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Japp. Samma sak om man jämfört M3LR och M3P med någorlunda motsvarande KIA från Hyundai.

Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) 674 700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) 749 600 kr

Model 3 Long Range med Dual Motor 629 170 kr
Model 3 Performance Dual Motor 699 080 kr

Skulle faktiskt sticka ut hakan lite och påstå att du får extremt mycket bil för i förhållandevis lite pengar med Tesla (även om det är svårt att jämföra exakt 1:1 mellan olika bilar).
Kian är ju en suv - varför jämför du med Model 3? Model Y är väl mer jämförbar. Och helt plötsligt försvann dina fina jämförelsepriser…
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tessla är värdens sämmsta bil ock alla som har en är duma!!!!! !!!!!!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:

Vad vill du sagt med den sarkasmen? Att man inte får kritisera Tesla alls?
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus1408

Inlägg av magpet »

mati skrev:
Walker skrev:
SR+?
Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?
Nja, man kan bygga en Ioniq 5 för över 640 tkr. Mer än t o m M3 LR.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:

Vad vill du sagt med den sarkasmen? Att man inte får kritisera Tesla alls?
Att det är oerhört vanligt med märklig och ryktesvis spridd ”kritik” om just Tesla.

Klart man får kritisera Tesla, särskilt om alla andra kritiseras med samma måttstock. Det är väl snarast där det brister om vi skall vara ärliga.

Det är ju inte så att teslaägare inte har erfarenhet av andra bilar…
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar