Sida 2 av 2
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 10:48
av Aida
Rent generellt så har bilar varit mycket billigare i Sverige än i resten av EU. Det har haft att göra med att andra bilmärken velat slå sig in på tjänstebilsmarknaden där det gällt 7,5-8,5 prisbasbelopp. Tex kunde man ju få en E-klass kombi med SE paket och dragkrok för 350 000 kr vilket var 100 000 kr billigare än motsvarande bil i Tyskland. Likaså BMW och Audi. Detta innebar i sin tyr att Volvo sänkte sina priser rejält och V90 var också 100 000 kr billigare än motsvarande i Tyskland. Detta verkar ha ställts på ända senaste året…
Nu krigas det på privatleasing marknaden istället där Sverige är förmånligast i EU på många bilar.
Detta har inneburit att begagnatpriserna före Covid pressats ner och biltransporter med 3-års bilar gått till bla Polen. Så polackerna har vallfärdat till Sverige för att köpa bil - trodde man inte för 15 år sedan…
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 12:14
av Crius
Tobin skrev:Crius skrev:OfarligTesla skrev:
En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.
Model 3 är mycket LÄNGRE än en Golf, men betydligt LÄGRE och totala volymen är nog inte jättemycket större men annorlunda fördelad.
En Golf (2020) är 13 millimeter högre än en Model 3...
Nu tittar du bara på högsta punkten på bilen
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 13:30
av holden
Tillgång och efterfrågan, man säljer slut på varenda bil trots höga priser så varför skulle man då sänka.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 14:23
av tor-ake
Crius skrev:OfarligTesla skrev:
En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.
Model 3 är mycket LÄNGRE än en Golf, men betydligt LÄGRE och totala volymen är nog inte jättemycket större men annorlunda fördelad.
5/17 bananlådor för e-golf och 6/17 bananlådor för model 3, enligt Nyland.
Så ja, ungefär samma volym. Men då är frunken (1 bananlåda) oräknad.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 14:33
av Crius
tor-ake skrev:
5/17 bananlådor för e-golf och 6/17 bananlådor för model 3, enligt Nyland.
Så ja, ungefär samma volym. Men då är frunken (1 bananlåda) oräknad.
Nyland använde en e-Golf utrustad med subwoofer i bagaget, och då tappar man 100 liter. Det matchar ungefär frunken i M3.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 14:37
av taliz
Crius skrev:tor-ake skrev:
5/17 bananlådor för e-golf och 6/17 bananlådor för model 3, enligt Nyland.
Så ja, ungefär samma volym. Men då är frunken (1 bananlåda) oräknad.
Nyland använde en e-Golf utrustad med subwoofer i bagaget, och då tappar man 100 liter. Det matchar ungefär frunken i M3.
100L subwoofer? Måste va bra tryck i den.

Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 15:09
av Tellus
Jag hade e golf tidigare, samtidigt 3an
Golfen känns mindre var man än sitter, speciellt baksäte och bagaget är mycket mindre.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 15:21
av martinot
Tellus skrev:Jag hade e golf tidigare, samtidigt 3an
Golfen känns mindre var man än sitter, speciellt baksäte och bagaget är mycket mindre.
Tesla är ju erkänt duktiga på att optimera utrymmena (och vikt) i sina bilar. De får ofta till lite bättre innerutrymmen och plats för lite mer bagage, i jämförelse med andra bilar som är ungefär lika stora.
Detta är en troligen en av orsakerna till varför jag upplever M3 som så mycket mer rymlig, öppen och luftig när man sitter inuti bilen. Detta jämfört med tex. PS2 och dess syskon XC40 som känns mycket mer instängda och jag upplever att jag sitter mycket mer inträngd i (det som dock är klart sämre med M3 är bagageluckan som den sedan det tyvärr är, i jämförelse med tex. PS2 och dess fina halvkombilucka).
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 15:45
av Aida
Rent objektivt så är nog en Golf Variant av förra generationen rymligare än en M3 i såväl passagerar- som bagageutrymme. En Golf är väldigt välpaketerad på liten yta där man mer bygger på höjden (man sitter mer upprätt). Men M3 känns ju som en storlek större. Är ju lite märkligt med storlekar på bilar men en Golf Variant är ju större på alla ledder inuti bilen än en BMW 3-serie förra generationen. Men BMWn tillhör ju en större bilklass…
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 15:56
av Crius
taliz skrev:Crius skrev:tor-ake skrev:
5/17 bananlådor för e-golf och 6/17 bananlådor för model 3, enligt Nyland.
Så ja, ungefär samma volym. Men då är frunken (1 bananlåda) oräknad.
Nyland använde en e-Golf utrustad med subwoofer i bagaget, och då tappar man 100 liter. Det matchar ungefär frunken i M3.
100L subwoofer? Måste va bra tryck i den.

Baslådan är inte så stor, men väljer man subwoofer så är utrymmet under luckan uppdelat i små fack. Det utrymmet är ca 1x0.8x0.15m.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 16:02
av Crius
Tellus skrev:Jag hade e golf tidigare, samtidigt 3an
Golfen känns mindre var man än sitter, speciellt baksäte och bagaget är mycket mindre.
För personer runt 1,80 m tycker jag baksätet i Golf är mycket bättre än M3. M3 är ju optimerad för lågt luftmotstånd så taket sluttar rejält. I kombination med 10cm högre golv så har man för litet avstånd golv till tak och man har då tvingats till en på tok för låg sitthöjd.
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 16:29
av TeslaG
Vart hamnade denna tråd? Nu diskuteras storlek på EGolf vs M3, i en tråd om varför Model Y är så dyr i Sverige. Bättre att starta en ny tråd om det om ni känner behov kanske?
Re: Varför så dyr?
Postat: 29 aug 2021 18:27
av Walker
TeslaG skrev:Vart hamnade denna tråd? Nu diskuteras storlek på EGolf vs M3, i en tråd om varför Model Y är så dyr i Sverige. Bättre att starta en ny tråd om det om ni känner behov kanske?
Men det är ju tcs-forum du kommit till.

Re: Varför så dyr?
Postat: 09 sep 2021 20:30
av pefreli
Jag tror att priset på LR kommer droppa något om ett halvår. I vart fall söder om 700 tkr.
Model 3 var liknande. Prisbilden var väldigt svajig i början så det man betalade berodde på konfig och tajming men generellt var trenden nedåtgående. Sen har priset fortsatt ner.
Jag tycker prisskillnaden mot Model 3 (ca 100 tkr) är svårmotiverad annat än av skälet att efterfrågan är hög nu på Y.
Vad är prisskillnaden på en S60 vs XC60? Eller BMW 3-sedan vs X3?
Sen bor vi i kombilandet Sverige och eftersom 3:an inte finns i kombi så är det klart att det kan motivera något högre diff.