Statligt stöd till bensinmackar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Statligt stöd till bensinmackar

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Det håller jag med om, sånt är trenden ju de senaste många åren och inte bara i Sverige. Folk flyttar till städerna från landsbygden med för och nackdelar (galopperande bostadspriser i storstäderna t.ex).
Men å andra sidan så får man ju då ekonomiska incitament till att flytta till landet igen (och ut ifrån städerna). Vilket kanske är bra då?

Systemet blir ju självreglerande på detta sättet. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jävligt lätt att säga om man själv slipper flytta från platsen där generation efter generation före en har levt. Där man har familj, släkt och vänner.

Som sagt. Fundamentalistiskt. Alla andra värden slängs ut ur fönstret för att spara lite koldioxid. Rör sig om väldigt få som lever i glesbygd. Kan inte de få vara?

Vore väl betydligt effektivare för miljön att förbjuda motorbåtar. Men det törs man inte då det är välbeställd medelklass och överklass som puttrar runt i skärgården. Säkrare att sparka neråt på folk som inte har nån röst eller inflytande.
Ja om de inte vill betala sig själva så får de väl flytta? Det gäller oss andra också så ser inte riktigt varför det skulle vara skillnad bara för att vi pratar glesbygd.
Credde skrev:

Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.

Att förslaget så kommer från ”den gröna regering” är självklart märkligt dock, det håller jag med om.
Var säger jag att alla skall bo i någon av de stora städerna? Säger helt enkelt att man får väl själv betala för att bo där man vill bo och inte förlita sig på subventioner av staten för att täcka kostnaderna som uppstår.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

Det behövs både laddare och mackar. Lyckligtvis är det ganska enkelt att installera en laddare hemma..
Avsåg behovet av snabbladdare på landsbygden. Inte hemmaladdare (givetvis). Hemmaladdare är ju inte ett problem på landet, men snarare för de som bor i lägenheter och städer (också ett problem som behöver lösas och statsas på).

Man kan ju ha en stor dieseltank hemma på bondgården om man så önskar också.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Folk ska väl kunna leva drägligt utan att behöva lida för diverse symbolpolitiska åtgärder tills alternativ är på plats?
De får väl leva som de vill, men övriga befolkningen kanske inte skall subventionera det om det är miljöskadligt?
Det säljs ca 700 000 kubik bensin/diesel i Sverige på ett år. Bara momsen på punktskatterna uppgår till 1,60 kr per liter. Det blir ju en dryg miljard. Staten vill satsa 75 miljoner och du tror elbilisterna är med och subventionerar med skattepengar?
Debatten behöver ju vara saklig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Folk ska väl kunna leva drägligt utan att behöva lida för diverse symbolpolitiska åtgärder tills alternativ är på plats?
De får väl leva som de vill, men övriga befolkningen kanske inte skall subventionera det om det är miljöskadligt?
Det säljs ca 700 000 kubik bensin/diesel i Sverige på ett år. Bara momsen på punktskatterna uppgår till 1,60 kr per liter. Det blir ju en dryg miljard. Staten vill satsa 75 miljoner och du tror elbilisterna är med och subventionerar med skattepengar?
Vad får jag för elskatten jag betalar? Går allt öronmärkt tillbaka till elnäten?

Vet inte svaret, men är nyfiken.
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Du tror att de där 75 miljonerna som satsas inte hade använts annars? Nej det är helt enkelt 75 miljoner som kommer behöva tas in i skatt på olika håll och är inte öronmärkta. Att slösa med skattepengar är alltid dåligt.

För övrigt har man väl visat att samhällskostnaden av att köra bil är markant mer än så, en studie sa 1,5 kr/km t.ex. Så de där 1,6 kr täcker inte ens det utan samhället går back på det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om man vill rädda macken av andra orsaker ha som krav att det ska sätta upp minst två snabbladdare bredvid oljepumparna.
Tidigare har jag trott att bidragen till fossilindustrin var lite av en ”fake-news” från kanaler som ”Now-you-knew” tex. Men sen kommer det då i dag helt öppet att fossilindustrin ska få bidrag, sjukt.

De på landet kan ju utnyttja mig (som också bor på landet) och köpa mina begagnade bilar. Min Leaf är ju ett helt fantastiskt fordon för någon som har 2-3 mil till jobbet. Den kommer hålla i många år till.

Förresten hör jag ju till de där som riskerar att förlora macken nära mig. Försvinner den så blir det en mil till nästa mack. Hade inte varit helt roligt om man haft fossilbil fortfarande.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Du tror att de där 75 miljonerna som satsas inte hade använts annars? Nej det är helt enkelt 75 miljoner som kommer behöva tas in i skatt på olika håll och är inte öronmärkta. Att slösa med skattepengar är alltid dåligt.

För övrigt har man väl visat att samhällskostnaden av att köra bil är markant mer än så, en studie sa 1,5 kr/km t.ex. Så de där 1,6 kr täcker inte ens det utan samhället går back på det.
Jag tror man drar slutsatsen att det inte är ett slöseri utan att man gör det lättare att bo kvar i glesbygd. Svensk glesbygd är inte ute i vildmarken som många tror utan det rör sig ofta om mindre samhällen mellan tätorter.
Antagligen handlar det också om att försöka vinna röster. Politikernas främsta mål.

Angående samhällskostnader så skapas det ju också en och annan intäkt som ett resultat av bilåkande.

1,6kr är alltså bara momsen på punktskatten på fossila bränslen. Bara en liten del av totala skatten.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Om man inte förstår att folk ute på landsbyggden kommer att behöva tanka sina bilar även efter 2022 så skulle jag nog vilja påstå att man är rätt inskränkt och att man saknar elementär förståelse om hur ens omvärld och andra människors förutsättningar ser ut.

Tror knappast heller att man påskyndar någon omställning genom att framföra åsikter som innebär att det enda sättet att rädda planeten, ja det är att vissa har elbil och resten får ha häst och vagn.

Har två elbilar själv som tillsammans går på över två miljoner vilket är ganska mycket pengar för bilar, men skulle aldrig för den saken bli så arrogant att inte trotts det kan sätta mig in i att även de mest usla begagnade ”rishögarna” till elbilarna som går att ens hitta idag, fortfarande är helt ofrånkomligt för ett stort flertal individer och familjer.

Det är onekligen gott om ”miljö-snobbar” det här forumet i alla fall. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Har själv en dieselbil (förutom en elbil), och kommer köpa en ny dieselbil nästa år.

Tycker ändå att det är kontraproduktivt för omställningen, att säga att det är problem att köra elbil i Norrlands inland pga. för få laddställen längs vägarna, och att lösningen är att subventionera mackar som säljer fossila bränslen. :?

Är själv ingen miljömupp (hatar MP som parti och ideologi), men detta är ju verkligen helt logiskt hål i huvudet.
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Normalbilisten kör ju typ 1200 mil per år vilket kostar 15000 kr per år i bränsle. 15000 rättar 7-800 000kr så nog fasiken är folk råd. Kooperativ man en begagnad elbil för runt 100 000kr så åker man ganska billigt under många år. Naturligtvis skulle begagnatpriserna öka om folk insåg det och då skulle det bli dyrare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Jävligt lätt att säga om man själv slipper flytta från platsen där generation efter generation före en har levt. Där man har familj, släkt och vänner.

Som sagt. Fundamentalistiskt. Alla andra värden slängs ut ur fönstret för att spara lite koldioxid. Rör sig om väldigt få som lever i glesbygd. Kan inte de få vara?

Vore väl betydligt effektivare för miljön att förbjuda motorbåtar. Men det törs man inte då det är välbeställd medelklass och överklass som puttrar runt i skärgården. Säkrare att sparka neråt på folk som inte har nån röst eller inflytande.
Ja om de inte vill betala sig själva så får de väl flytta? Det gäller oss andra också så ser inte riktigt varför det skulle vara skillnad bara för att vi pratar glesbygd.
Credde skrev:

Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.

Att förslaget så kommer från ”den gröna regering” är självklart märkligt dock, det håller jag med om.
Var säger jag att alla skall bo i någon av de stora städerna? Säger helt enkelt att man får väl själv betala för att bo där man vill bo och inte förlita sig på subventioner av staten för att täcka kostnaderna som uppstår.
Lätt att vara tuff om man tror att man själv aldrig kommer drabbas. Är så mycket som kommer med att vara människa. Familj, släkt, vänner...
.
Inbillar jag mig eller tas det bort inlägg kontinuerlig
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Kanske vore på sin plats att avskaffa ränteavdragen och införa fastighetsskatt igen så att inte folk som tjänat storkovan på att bo har råd att okynnesflyga till New York eller Thailand. Är ett betydligt värre problem isf.
Har inte sett att någon i tråden förespråkar att skattebetalarna ska subventionera flygbränsle heller.

Folk kan bo var de vill, men att skattesubventionera deras miljöskadliga beteende vore helt absurt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Kanske vore på sin plats att avskaffa ränteavdragen och införa fastighetsskatt igen så att inte folk som tjänat storkovan på att bo har råd att okynnesflyga till New York eller Thailand. Är ett betydligt värre problem isf.
Har inte sett att någon i tråden förespråkar att skattebetalarna ska subventionera flygbränsle heller.

Folk kan bo var de vill, men att skattesubventionera deras miljöskadliga beteende vore helt absurt.
Då måste man erbjuda ett rimligt alternativ. Annars är det bara empatilöst. Jag tycker inte riktigt det finns för alla.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Lätt att vara tuff om man tror att man själv aldrig kommer drabbas. Är så mycket som kommer med att vara människa. Familj, släkt, vänner...
.
Inbillar jag mig eller tas det bort inlägg kontinuerlig
Jag skiter i om jag drabbas eller inte, jag är konsekvent i vad jag tycker oavsett. Jag är liberal i min idealogi och tycker helt enkelt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Då måste man erbjuda ett rimligt alternativ. Annars är det bara empatilöst. Jag tycker inte riktigt det finns för alla.
Varför måste man det? Det finns redan alldeles utmärkta alternativ i form av elbilar. Det enda som saknas är laddinfran. Kostnaden är ju inte längre ett giltigt argument, att privatleasa tex en MG för 2000:- i månaden är billigare än att köra omkring med en gammal skrothög och medför dessutom avsevärt lägre ekonomisk risk.

Hela vitsen med ekonomiska incitament är att styra folk mot att göra val som tillför samhällsnytta. Att ge statligt stöd till de som vill smutsa ner vår miljö är den exakta motsatsen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nu har det plötsligt blivit empati att vilja subventionera oljeindustrin. Tänk vad tiderna kan förändras! :)
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Normalbilisten kör ju typ 1200 mil per år vilket kostar 15000 kr per år i bränsle. 15000 rättar 7-800 000kr så nog fasiken är folk råd..
Hur menar du? Att 15000 täcker ränta på 800 000kr?
Genomsnittliga åldern på en bil i Sverige är ca 10 år.
Vad kostar en familjebil från 2011? 50-100’?
Den genomsnittliga livslängden är 17år så många använder bilar som har en lågt värde.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Normalbilisten kör ju typ 1200 mil per år vilket kostar 15000 kr per år i bränsle. 15000 rättar 7-800 000kr så nog fasiken är folk råd..
Den genomsnittliga livslängden är 17år så många använder bilar som har en lågt värde.
15000 räntar 800000 med 1,8% ränta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
15000 räntar 800000 med 1,8% ränta.
Visst. Men ett amorteringsfritt billån utan kontantinsats eller säkerhet kostar ju vanligtvis inte 1,8%.

Svårt med statistiken där men jag skulle gissa på att medelbilen i Sverige är värd ca 100’.
Om man tror att ett lån på 800’ är aktuellt för den här stora gruppen befinner man sig nog i en bubbla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Visst. Men ett amorteringsfritt billån utan kontantinsats eller säkerhet kostar ju vanligtvis inte 1,8%.

Svårt med statistiken där men jag skulle gissa på att medelbilen i Sverige är värd ca 100’.
Om man tror att ett lån på 800’ är aktuellt för den här stora gruppen befinner man sig nog i en bubbla.
Inget jag snackat om utan förklarar bara vilka resurser de faktiskt har när de bränner bränsle.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Varför bär sig inte mackar på landsbygden längre? Jag ingen koll alls på detta men dom bygdes väl av privata aktörer (för det mesta)? Varför går dom inte runt längre? Är det regler som med E85 och liknande som leder till att dom måste investera?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

tor skrev:
Varför bär sig inte mackar på landsbygden längre? Jag ingen koll alls på detta men dom bygdes väl av privata aktörer (för det mesta)? Varför går dom inte runt längre? Är det regler som med E85 och liknande som leder till att dom måste investera?
För att man inte tjänar några större pengar på att sälja bränsle. Är miljöregler och bestämmelser ökar investerings- och driftskostnaderna måste man kunna tjäna pengar på varmkorv och chips. En liten mack på landsbygden är chanslös.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
tor skrev:
För att man inte tjänar några större pengar på att sälja bränsle. Är miljöregler och bestämmelser ökar investerings- och driftskostnaderna måste man kunna tjäna pengar på varmkorv och chips. En liten mack på landsbygden är chanslös.
Våran mack lever helt på att vara närlivs, fikaställe och paketutlämning. Närlivs och paketutlämning skulle ju kunna berättiga till något slags stöd, mitt blir att jag använder dem flitigt. Men bensinen kan väl stå på egna ben. Varför inte höja priset på soppan? Folk är säkert villiga att betala 20-25 kr/liter för att slippa elbilar. Eller så kan ju oljeindustrin och bilindustrin göra som Tesla och se till att även de olönsamma stationerna finns.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Inget jag snackat om utan förklarar bara vilka resurser de faktiskt har när de bränner bränsle.
Att kunna få en kredit på 800’ är en resurs i sig som en stor grupp människor inte har. Det är den gruppen man vänder sig mot. Att kunna betala räntan är ju bara instegsbiljetten.
Skriv svar