Sida 2 av 226

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 05 okt 2021 22:46
av lakke
[quote="joppex"]Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P[/quote

Funderar på det varje dag :lol: Men då börjar jag tänka på att jag sen bara kommer ångra att jag inte tog MYP som jag egentligen vill ha. Skulle ångra mig ännu mer om jag kör runt i en LR och blir omkörd av en MYP om några månader :lol:

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 06 okt 2021 14:17
av kenjon
Jag köpte en YLR "så länge". När YP kommer med 4680 och tredelat chassie blir det byte. Kan inte vara utan ända tills dess.

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 06 okt 2021 17:25
av P_EL
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 06 okt 2021 17:38
av eDrive
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 06 okt 2021 19:01
av Maw
eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 06 okt 2021 19:08
av ChristerSjo
Maw skrev:
eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?
Allt är frågan om tillverkningstid, antar jag. Vikten är nog likvärdig.

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 07 okt 2021 16:49
av Fredrik1976
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.

Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 07 okt 2021 18:24
av SwedishAdvocate
Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 5 till 4,4 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Edit: Rättat ett misstag. Se nedan.

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 07 okt 2021 18:47
av mikebike
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 4,8 till 4,2 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 07 okt 2021 19:01
av SwedishAdvocate
mikebike skrev:
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Oops... My bad. :oops:

Har rättat mitt första inlägg...

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 07 okt 2021 19:09
av mikebike
SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Oops... My bad. :oops:

Har rättat mitt första inlägg...
Jag kör en M3 nu, så jag räknar med att köpa acc.boost till MY och få samma prestanda. Man vill ju inte byta ned sig. ;)

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 19 okt 2021 21:43
av P_EL
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 19 okt 2021 21:51
av taliz
P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 19 okt 2021 21:58
av P_EL
taliz skrev:
P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 19 okt 2021 22:02
av taliz
P_EL skrev:
taliz skrev:
P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?
En hel del går säkert på export, men det är nog samma problem i Tyskland som här. Folk fattar inte att det finns bonus och/eller tror att det är långa väntetider på nya(well, nu börjar det väl dra iväg lite visserligen).

Min fd M3P blev förövrigt exporterad...

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 17:43
av lakke
Verkar va ännu mer troligt att vi kommer få leverans av MYP från shanghai innan Berlin nu. Med miljöbonusen borta då också kanske så blev den plötsligt 70k dyrare dessutom :lol:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 17:58
av Remuz
Varför har den Chrome?

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 18:08
av lakke
Remuz skrev:
Varför har den Chrome?
bara skyddstejp från fabrik

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 19:05
av Old_O
lakke skrev:
Med miljöbonusen borta då också kanske så blev den plötsligt 70k dyrare dessutom :lol:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
Inget emot en MIC. Verkar vara välbyggda bilar. 4680 lär dröja, det tänker jag inte stå kvar på läktaren och vänta in.

Angående 70K miljöbonus. Ja vi får väl se, kanske försvinner den. Vore såklart tråkigt och i min värld lite obegripligt. Bonusen är väl tänkt att sporra och snabba på elektrifieringen? En dyrare bil innebär fler skattekronor till staten? Bilen ska väl dessutom ingå i kretsloppet av begagnatköpare så småting om. Dvs vi vill väl få så många elbilar bilar sålda som möjligt oavsett pris. Jaja, slut på rant…

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 19:17
av joppex
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 19:37
av Old_O
joppex skrev:
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
I en tyskbyggd Y generellt eller när ny 4680 gör sitt intåg? Säkerligen när 4680 kommer.

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 19:50
av lakke
joppex skrev:
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
Detta?

https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 01 nov 2021 23:00
av joppex
lakke skrev:
joppex skrev:
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
Detta?

https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/
precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 09 nov 2021 20:42
av lakke
joppex skrev:
lakke skrev:
joppex skrev:
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
Detta?

https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/
precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?
Dålig koll på det också faktiskt :(

Detta är dock bra

https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... i-sverige/

Re: Ni som beställt MYP

Postat: 09 nov 2021 23:21
av joppex
lakke skrev:
joppex skrev:
lakke skrev:
joppex skrev:
borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
Detta?

https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/
precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?
Dålig koll på det också faktiskt :(

Detta är dock bra

https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... i-sverige/
Ja, det var ju riktigt goda nyheter. :)