Men....
Tar du x-2000 ner, hämtar bilen så får du 50 sköna mil tillbaka till Stockholm innan du åker vidare norrut.
Sen avslutare du med 50 extra sköna mil till Götet, lämnar bilen och tar x-2000 till stockholm

Moderator: Redaktion
Nu är du ute på djupt vatten. Det är inte alls säkert att försäkringen gäller om du hyr ut bilen privat. Läs vad If har skrivit om det här här: http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadefo ... ng-1390850Tomas skrev:Tack för svaret! Försäkringen gäller om ägaren tecknat en sådan. Man kan säga att det är bilägaren som har ansvaret för att fordonet är besiktat, försäkrat och skattat. Vid utlåning av bil till privatperson får båda parter komma överens om en summa per dag samt om den summan täcker in självrisk eller inte vid en eventuell olycka.danni skrev:Dessutom kan det säkert vara strul med både försäkring och garantier om man bestämmer sig för att hyra ut sin privatbil. Alltid lättare att ta sånt via hyrbilsfirmor.
Jag har lånat bil förut mot betalning och det har fungerat väldigt bra. Dock är det ju som 'bylund' skriver. Det handlar om förtroende för den man lånar ut sin ögonsten till. Jag hade inte frågat här om jag inte ansett mig ha en chans att bygga det förtroende som krävs för att någon ska låta sig låna ut sin bil till mig. Det kan dessutom bli återkommande utlåningar då jag åker till Linköping med min sambo då och då. Så om det är någon som använder sin bil måttligt kan detta vara ett bra alternativ av ekonomiska skäl, samtidigt som det är bra för mig ur säkerhetsskäl (det såg vi inte minst från 'boreno's unika berättelse idag!).
Jag hoppas i alla fall, även om jag finner det vara liten chans, att jag kan komma i kontakt med någon här som tycker det kan vara en bra idé, för vart ska jag annars vända mig när jag redan kollat hyrbilsfirmorna? Taxi Stockholm?
+1danni skrev:Nu är du ute på djupt vatten. Det är inte alls säkert att försäkringen gäller om du hyr ut bilen privat. Läs vad If har skrivit om det här här: http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadefo ... ng-1390850Tomas skrev:Tack för svaret! Försäkringen gäller om ägaren tecknat en sådan. Man kan säga att det är bilägaren som har ansvaret för att fordonet är besiktat, försäkrat och skattat. Vid utlåning av bil till privatperson får båda parter komma överens om en summa per dag samt om den summan täcker in självrisk eller inte vid en eventuell olycka.danni skrev:Dessutom kan det säkert vara strul med både försäkring och garantier om man bestämmer sig för att hyra ut sin privatbil. Alltid lättare att ta sånt via hyrbilsfirmor.
Jag har lånat bil förut mot betalning och det har fungerat väldigt bra. Dock är det ju som 'bylund' skriver. Det handlar om förtroende för den man lånar ut sin ögonsten till. Jag hade inte frågat här om jag inte ansett mig ha en chans att bygga det förtroende som krävs för att någon ska låta sig låna ut sin bil till mig. Det kan dessutom bli återkommande utlåningar då jag åker till Linköping med min sambo då och då. Så om det är någon som använder sin bil måttligt kan detta vara ett bra alternativ av ekonomiska skäl, samtidigt som det är bra för mig ur säkerhetsskäl (det såg vi inte minst från 'boreno's unika berättelse idag!).
Jag hoppas i alla fall, även om jag finner det vara liten chans, att jag kan komma i kontakt med någon här som tycker det kan vara en bra idé, för vart ska jag annars vända mig när jag redan kollat hyrbilsfirmorna? Taxi Stockholm?
+46 skrev:+1danni skrev:Nu är du ute på djupt vatten. Det är inte alls säkert att försäkringen gäller om du hyr ut bilen privat. Läs vad If har skrivit om det här här: http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadefo ... ng-1390850Tomas skrev:Tack för svaret! Försäkringen gäller om ägaren tecknat en sådan. Man kan säga att det är bilägaren som har ansvaret för att fordonet är besiktat, försäkrat och skattat. Vid utlåning av bil till privatperson får båda parter komma överens om en summa per dag samt om den summan täcker in självrisk eller inte vid en eventuell olycka.danni skrev:Dessutom kan det säkert vara strul med både försäkring och garantier om man bestämmer sig för att hyra ut sin privatbil. Alltid lättare att ta sånt via hyrbilsfirmor.
![]()
![]()