Sida 2 av 3
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:02
av MWall
holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Bullshit. Var samma med Model S förut. Sen sjönk priserna ihop som en sufflé. Delvis tack vare Tesla själva. Nu är turen kommen till Model 3. Tror prisläget på begagnade kommer vara normaliserat inom ett år.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:03
av MWall
martinot skrev:MWall skrev:Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Ahh. Ok.
Har någon frågat om din rekommendation?

Se det som ett gratis tips och kvitto på att du gjorde rätt som bytte till en ny i somras.

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:07
av M3170
holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:20
av martinot
M3170 skrev:holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Här tror jag att bonus-malus i många fall kan ha bidragit till att höja värdet på fossilbilar som inte har den extra skatten (men det är bara en gissning).
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:25
av MWall
holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:29
av M3170
Min XC60 gick på export till Holland och annonserades för 39.000 € typ 20.000 mindre än jag köpte den för 4+ år sedan, den såldes på en vecka typ. Företaget inriktade sig på att importera välservade Volvo bensinbilar.
Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 20:31
av taliz
M3170 skrev:holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:06
av M3170
taliz skrev:M3170 skrev:holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?
Jämfört med min Tesla M3 som jag laddar gratis var det väldigt dyrt att äga min Volvo, sista året körde jag bara 600mil pga Corona men när service lampan tändes så fick jag betala nästan 3000kr för en begränsad service. Sådana kostens slipper man med Teslan.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:14
av Elof
MWall skrev:holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:24
av Bjelke
Elof skrev:MWall skrev:holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.
Hörde igår tex att plåt (till tak) går upp 35% från 1:a oktober… skaplig höjning och det är dessutom inte den
första större i år.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:31
av holden
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:35
av MWall
holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:41
av holden
MWall skrev:holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Man kanske ibland får försöka se bortom sina egna förutsättningar. För oss som företagsleasar är 100 tkr försumbart, så icke för majoriteten av de som i framtiden ska köpa elbilar.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:56
av M3170
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 21:59
av holden
M3170 skrev:Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Vad baserar du det på? Av alla rutiga och randiga skäl som folk har för att välja bil lär det komma extremt långt ner på listan.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:02
av Maw
M3170 skrev:Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Tror du verkligen det? Det är nog pga fördomar i så fall..
Hur stor betydelse har egentligen VP? Det är väl bara vid kortare resor när det är lagom kallt som den har någon större effekt på förbrukningen. Vid långresor eller rejäl kyla går det nog lika bra utan.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:06
av jonasl
Det, precis som megacasting i model y, tror jag kommer påverka begagnatpriserna väldigt lite. Gemene man har helt enkelt inte koll på såna detaljer.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:08
av M3170
Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:10
av holden
M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:16
av M3170
Mina vänner kanske inte speglar verkligheten till 100%, men vi får väl se hur det blir i framtiden när det finns många beg bilar med och utan VP.
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:16
av Tellus
MWall skrev:holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Men är det verkligen så liten prisskillnad.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min)

Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:18
av M3170
holden skrev:M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:24
av Maw
M3170 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:27
av holden
M3170 skrev:holden skrev:M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?
Du missar poängen, vad jag tänker är irrelevant. Hur kommer marknaden att tänka? En KIA med värmepump eller en Tesla utan, vem vill jag vara, vad impar mest på grannarna osv osv.
Re: Många M3 till försäljning
Postat: 17 sep 2021 22:28
av Tellus
M3170 skrev:holden skrev:M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?
Jag väljer den som är tyst vid förvärmning

så inte grannarna tror det är en fossilbil.
Men dom kommer ha olika priser pga årsmodell. Finns INGEN Tesla innan 2021 som har VP.