Sida 2 av 2
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 26 sep 2021 18:02
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev:Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 26 sep 2021 18:02
av Remuz
Nicke Nyfiken skrev:Remuz skrev:Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen.

Missade hur billiga dom var. Måste kika lite på det då
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 27 sep 2021 18:59
av martinot
Nicke Nyfiken skrev:Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.
* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.
Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 27 sep 2021 19:06
av jonasl
Den här diskussionen återkommer ju då och då.
I många länder är miljöpremier av olika slag avdragna direkt, t.ex. i Tyskland.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 00:30
av LarsL
martinot skrev:
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.

Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 07:05
av Maw
Med tanke på det lägre nypriset på kontinenten så borde det väl gå att privatimportera en begagnad MY för 45'-50' euro eller så om ett drygt halvår när det hunnit komma ut några som är 6 mån gamla? Model 3 av årsmodell -21 verkar ligga runt 40' euro nu.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 12:47
av martinot
LarsL skrev:martinot skrev:
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.

Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Jo, det borde helt klart finnas en bra grund till en möjlig affärsidé här.

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 13:18
av Remuz
Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 13:29
av wannabee
Remuz skrev:Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
De länder som är med i EU borde ju ha lagar mot detta kan man tycka, EU ska väl föreställa gilla konkurrens mellan länderna inom unionen?
För 20 år sedan kunde man köpa sin nya bil billigare i Danmark så en del gjorde det. Den var visst ännu billigare i Finland men det gjorde man inte för det var svårare att få bort Finlands skatter där.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Postat: 28 sep 2021 13:36
av HenrikC
Remuz skrev:Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
Detta är olagligt.