Ibland har jag liknande fenomen på min bil.
Start 80%. Framme 65%. Efter en halvtimmes parkering 60%.
Så ibland sker det någon sorts kalibrering efter man parkerat.
Kan ibland vara tvärtom men då oftast när jag laddat till högre SOC.
Start 90%. Framme 75%. Efter en halvtimmes parkering 77%.
Man kan i samband med detta se att scan my tesla ofta justerar nominal full pack rättså mycket.
Markant försämring av batterikapaciteten
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Markant försämring av batterikapaciteten
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Markant försämring av batterikapaciteten
Jag har sett samma sak.
Laddat till 70% och kopplat bort laddningen sen när bilen stått ett tag kan den visa 71-72%.
Jag tror det är värmen i batterierna och cellbalanseringen som gör detta.
Laddat till 70% och kopplat bort laddningen sen när bilen stått ett tag kan den visa 71-72%.
Jag tror det är värmen i batterierna och cellbalanseringen som gör detta.
Re: Markant försämring av batterikapaciteten
Det är rimligt!Saabbiinnaa skrev:
Tack!
Har räknat och fick 72-73kWh på de tre beräkningarna.
Låter väl rimligt? Bilen är 2år och har gått 2000mil
Jag har alldeles strax 2500mil på mätaren, M3P refresh uttagen vid årsskiftet.
Enligt rangeindikatorn ingen range loss.
Lika hög Nominal full pack som när bilen var ny. Sköts batteriet lönar sig!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5