Sida 2 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 okt 2021 22:12
av Raptor
Jag kan inte tänka mig att den ser annorlunda ut än denna. Denna verkar tom helt officiell.
VW-ID-BUZZ-AD-Moia-1024x588.jpg

Re: VW ID Buzz

Postat: 11 okt 2021 06:58
av mati
Ja, det verkar vara den slutgiltiga designen, mer eller mindre, bortsett från alla utväxter för autonom körning. Konstigt att den inte är mer kamouflerad. På insidan är den ju helt täckt med en massa tyg så man ser ingenting alls.

Re: VW ID Buzz

Postat: 11 okt 2021 09:40
av taliz
Med 110kwh batteri och california-variant skulle jag nog kunna tänka mig en.

Re: VW ID Buzz

Postat: 11 okt 2021 10:49
av Raptor
Interiören ser ut att bli samma som ID3/ID4?
id buzz.PNG

Re: VW ID Buzz

Postat: 11 okt 2021 10:56
av taliz
Raptor skrev:
Interiören ser ut att bli samma som ID3/ID4?
id buzz.PNG
Ja, det är ju en bil i ID-familjen så de lär som sagt återanvända det mesta som kan tänkas passa.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 13:42
av FredrikR
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... WzkWQqtNoY

Inte så mycket nytt, men tycker det ser lovande ut på den här maskerade varianten de presenterade i samband med släppet av ID5. Känns som att mycket av koncept-vibbarna finns kvar.

Känner spontant att färgsättningen kommer vara väldigt avgörande för känslan av bilen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 14:12
av flipmac
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... WzkWQqtNoY

Inte så mycket nytt, men tycker det ser lovande ut på den här maskerade varianten de presenterade i samband med släppet av ID5. Känns som att mycket av koncept-vibbarna finns kvar.

Känner spontant att färgsättningen kommer vara väldigt avgörande för känslan av bilen.
Jag håller helt med. Ser fram emot när den presenteras på riktigt. Tror vi q4 2022 eller vågar vi hoppas på tidigare?

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 14:28
av OvePaHornet
https://www.motor1.com/news/545349/vw-i ... or-reveal/

”Something we’re going to talk about in the beginning of next year…”

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 18:12
av mati
flipmac skrev:
Jag håller helt med. Ser fram emot när den presenteras på riktigt. Tror vi q4 2022 eller vågar vi hoppas på tidigare?
Med tanke på att den går att beställa från v18 (v10 för skåpversionen) utgår jag ifrån att vi kommer få se den slutgiltiga versionen under våren.

Den randiga på bilden gillar jag. :D

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 19:11
av taliz
Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 19:20
av PapaD
Du pekar på något viktigt Taliz. Det kan bara vara viljan som saknas. Det är ett gigantiskt företag, många viljor och agendor och de drar inte åt samma håll. Gjorde de det skulle de inte tagit fram en facelift på Transportern utan gjort Buzz klar. Nu görs bägge linor parallellt i Hannover läste jag. De borde stängt T linan och satsat fullt på Buzz.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 19:37
av mati
taliz skrev:
Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 19:39
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 21:31
av mati
taliz skrev:
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.

Re: VW ID Buzz

Postat: 04 nov 2021 23:26
av flipmac
mati skrev:
taliz skrev:
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.
De började ju bygga om fabriken redan förra sommaren och så lång tid kan det väl inte ha tagit?
https://insideevs.com/news/440552/vw-re ... n-id-buzz/

Skönt med presentation q1. Jag är väldigt sugen. Frågan är hur storleken på korta hjulbasen kommer att kännas? Eller om den längre kommer kännas värd ytterligare ett års väntan? Plus högre pris så klart.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 06:51
av mati
flipmac skrev:
Skönt med presentation q1. Jag är väldigt sugen. Frågan är hur storleken på korta hjulbasen kommer att kännas? Eller om den längre kommer kännas värd ytterligare ett års väntan? Plus högre pris så klart.
Ja, det kommer bli spännande. Men troligen kommer priset vara avskräckande högt.
Jag såg nu att det kommer en laddhybrid-version av nuvarande folkabussen. Rätt så bra företagsleasing på den om man bokar före 31/12. Inte helt ointressant faktiskt.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:14
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.
Det ryktas om större batteri ja. Men det gäller väl bara den långa versionen? Den ska ju komma ännu senare…
Den vanliga ska få samma 82kwh som övriga MEB vad jag förstått.

Förövrigt fick ju ID5 bättre dragvikt än ID4. RWD får dra 1200kg och AWD 1400kg.
Det säger mig att de där siffrorna bara är ett trick för att styra försäljningen, rent praktiskt klarar ID4 lika mkt förstås.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:24
av flipmac
Jag tänker också att det (förhoppningsvis) är den långa versionen som kommer först 2023 som kommer att dra iväg med precis. Och ska de konkurrera med Multivan behöver de så klart kosta lika mycket som de. Men en kortare hjulbas med samma batteri som i ID4 tänker jag skulle kunna vara mer motsvarande Sharan och då bör priset kunna ligga strax över id4 som det hintats om.

När det gäller senaste bilderna så verkar den vara väldigt lik bilderna från franska Facebookgruppen tidigare i tråden. Den största skillnaden från konceptbilen tänker jag är den platta bakändan. Tyvärr fulare enligt mig men troligtvis mer praktiskt sett till utrymme. Men sämre aerodynamik tänker jag? Blir intressant vad den kommer att dra. Risken är ju att den med samma batteri som id4 får kortare räckvidd.
id-buzz-country-road.jpeg
Buzz1.jpg
vw-id-buzz-shown-during-id-5-presentation.jpg

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:27
av flipmac
Buzz2.jpg
Och sista bilden som referens som inte fick plats.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:29
av iAkita
flipmac skrev:
Buzz2.jpg
Och sista bilden som referens som inte fick plats.
Oj vad fel det blir med de där fälgarna. Hoppas de tar fram några lite mer retroinspirerade innan lansering.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:29
av mati
taliz skrev:
Förövrigt fick ju ID5 bättre dragvikt än ID4. RWD får dra 1200kg och AWD 1400kg.
Det säger mig att de där siffrorna bara är ett trick för att styra försäljningen, rent praktiskt klarar ID4 lika mkt förstås.
Jaså säger du det? Det har gått förbi mig. Det var intressant. Det är klart att ID4 klarar mycket mer än så. Innan den kom ryktades ju om en mycket högre dragvikt. Säljarna var säkra på att den skulle kunna dra minst 1.4 ton. Och det har de ju inte hittat på själva. Det har de hört hos VW genom inofficiella kanaler. Sen blev de minst lika besvikna som jag själv när bilen i slutändan bara fick dra 1000kg.
Jag tror också att det är ett marknadsföringsknep. Kanske vill man styra en del kunder så de köper laddhybrider istället, eller rena fossilbilar. Kanske vill man också att man ska ta en dyrare elbil, typ ID5 då.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 08:37
av iAkita
mati skrev:
taliz skrev:
Förövrigt fick ju ID5 bättre dragvikt än ID4. RWD får dra 1200kg och AWD 1400kg.
Det säger mig att de där siffrorna bara är ett trick för att styra försäljningen, rent praktiskt klarar ID4 lika mkt förstås.
Jaså säger du det? Det har gått förbi mig. Det var intressant. Det är klart att ID4 klarar mycket mer än så. Innan den kom ryktades ju om en mycket högre dragvikt. Säljarna var säkra på att den skulle kunna dra minst 1.4 ton. Och det har de ju inte hittat på själva. Det har de hört hos VW genom inofficiella kanaler. Sen blev de minst lika besvikna som jag själv när bilen i slutändan bara fick dra 1000kg.
Jag tror också att det är ett marknadsföringsknep. Kanske vill man styra en del kunder så de köper laddhybrider istället, eller rena fossilbilar. Kanske vill man också att man ska ta en dyrare elbil, typ ID5 då.
I Tyskland anger VW två olika siffror för hur mycket man får dra, en för 12% lutning och en för 8% lutning. Vid 8 graders lutning får ID4 dra 1200 kg och ID4 GTX 1400 kg. Jag misstänker att det är dessa siffror de presenterar för ID5 och att det inte blir någon skillnad mellan modellerna i Sverige.
Screenshot 2021-11-05 at 08-38-29 Konfigurator.png

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 09:16
av HelectriC
Ska man sitta och mappa vägen man har tänkt att köra och undersöka lutningen på alla partier eller vad är tanken med olika vikt på olika lutning? Verkar ju helt omöjligt att få grepp om i praksis!

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 09:35
av flipmac
HelectriC skrev:
Ska man sitta och mappa vägen man har tänkt att köra och undersöka lutningen på alla partier eller vad är tanken med olika vikt på olika lutning? Verkar ju helt omöjligt att få grepp om i praksis!
Troligtvis därför uppdelningen inte tillämpas i Sverige.

Re: VW ID Buzz

Postat: 05 nov 2021 09:45
av mati
iAkita skrev:
I Tyskland anger VW två olika siffror för hur mycket man får dra, en för 12% lutning och en för 8% lutning. Vid 8 graders lutning får ID4 dra 1200 kg och ID4 GTX 1400 kg. Jag misstänker att det är dessa siffror de presenterar för ID5 och att det inte blir någon skillnad mellan modellerna i Sverige.
Just det, det har du nog rätt i. I Sverige har vi inte olika lutningsklasser för dragvikt. Här gäller alltid den sämsta klassningen. I Tyskland är det annorlunda. Jag lurades av dessa uppgifter redan vid ID4-lanseringen.