Re: VW ID Buzz
Postat: 10 okt 2021 22:12
Jag kan inte tänka mig att den ser annorlunda ut än denna. Denna verkar tom helt officiell.
Ja, det är ju en bil i ID-familjen så de lär som sagt återanvända det mesta som kan tänkas passa.Raptor skrev:Interiören ser ut att bli samma som ID3/ID4?
Jag håller helt med. Ser fram emot när den presenteras på riktigt. Tror vi q4 2022 eller vågar vi hoppas på tidigare?FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... WzkWQqtNoY
Inte så mycket nytt, men tycker det ser lovande ut på den här maskerade varianten de presenterade i samband med släppet av ID5. Känns som att mycket av koncept-vibbarna finns kvar.
Känner spontant att färgsättningen kommer vara väldigt avgörande för känslan av bilen.
Med tanke på att den går att beställa från v18 (v10 för skåpversionen) utgår jag ifrån att vi kommer få se den slutgiltiga versionen under våren.flipmac skrev:Jag håller helt med. Ser fram emot när den presenteras på riktigt. Tror vi q4 2022 eller vågar vi hoppas på tidigare?
Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.taliz skrev:Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Varför skulle det ta så lång tid?mati skrev:Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.taliz skrev:Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.taliz skrev:Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
De började ju bygga om fabriken redan förra sommaren och så lång tid kan det väl inte ha tagit?mati skrev:Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.taliz skrev:Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Ja, det kommer bli spännande. Men troligen kommer priset vara avskräckande högt.flipmac skrev:Skönt med presentation q1. Jag är väldigt sugen. Frågan är hur storleken på korta hjulbasen kommer att kännas? Eller om den längre kommer kännas värd ytterligare ett års väntan? Plus högre pris så klart.
Det ryktas om större batteri ja. Men det gäller väl bara den långa versionen? Den ska ju komma ännu senare…mati skrev:Jag vet inte. Det var bara en tanke. Kanske är bilen helt enkelt inte färdig. Ingen aning. Bara för att det är samma plattform betyder ju inte att det är samma bil med bara lite annan formfaktor. Det kan ju skilja en hel del ändå. Den får större batteri, det ryktas att den får betydligt bättre dragvikt, osv. Det är inte en ID4 med busskaross så att säga.taliz skrev:Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Oj vad fel det blir med de där fälgarna. Hoppas de tar fram några lite mer retroinspirerade innan lansering.flipmac skrev:Och sista bilden som referens som inte fick plats.
Jaså säger du det? Det har gått förbi mig. Det var intressant. Det är klart att ID4 klarar mycket mer än så. Innan den kom ryktades ju om en mycket högre dragvikt. Säljarna var säkra på att den skulle kunna dra minst 1.4 ton. Och det har de ju inte hittat på själva. Det har de hört hos VW genom inofficiella kanaler. Sen blev de minst lika besvikna som jag själv när bilen i slutändan bara fick dra 1000kg.taliz skrev:Förövrigt fick ju ID5 bättre dragvikt än ID4. RWD får dra 1200kg och AWD 1400kg.
Det säger mig att de där siffrorna bara är ett trick för att styra försäljningen, rent praktiskt klarar ID4 lika mkt förstås.
I Tyskland anger VW två olika siffror för hur mycket man får dra, en för 12% lutning och en för 8% lutning. Vid 8 graders lutning får ID4 dra 1200 kg och ID4 GTX 1400 kg. Jag misstänker att det är dessa siffror de presenterar för ID5 och att det inte blir någon skillnad mellan modellerna i Sverige.mati skrev:Jaså säger du det? Det har gått förbi mig. Det var intressant. Det är klart att ID4 klarar mycket mer än så. Innan den kom ryktades ju om en mycket högre dragvikt. Säljarna var säkra på att den skulle kunna dra minst 1.4 ton. Och det har de ju inte hittat på själva. Det har de hört hos VW genom inofficiella kanaler. Sen blev de minst lika besvikna som jag själv när bilen i slutändan bara fick dra 1000kg.taliz skrev:Förövrigt fick ju ID5 bättre dragvikt än ID4. RWD får dra 1200kg och AWD 1400kg.
Det säger mig att de där siffrorna bara är ett trick för att styra försäljningen, rent praktiskt klarar ID4 lika mkt förstås.
Jag tror också att det är ett marknadsföringsknep. Kanske vill man styra en del kunder så de köper laddhybrider istället, eller rena fossilbilar. Kanske vill man också att man ska ta en dyrare elbil, typ ID5 då.
Troligtvis därför uppdelningen inte tillämpas i Sverige.HelectriC skrev:Ska man sitta och mappa vägen man har tänkt att köra och undersöka lutningen på alla partier eller vad är tanken med olika vikt på olika lutning? Verkar ju helt omöjligt att få grepp om i praksis!
Just det, det har du nog rätt i. I Sverige har vi inte olika lutningsklasser för dragvikt. Här gäller alltid den sämsta klassningen. I Tyskland är det annorlunda. Jag lurades av dessa uppgifter redan vid ID4-lanseringen.iAkita skrev:I Tyskland anger VW två olika siffror för hur mycket man får dra, en för 12% lutning och en för 8% lutning. Vid 8 graders lutning får ID4 dra 1200 kg och ID4 GTX 1400 kg. Jag misstänker att det är dessa siffror de presenterar för ID5 och att det inte blir någon skillnad mellan modellerna i Sverige.