Tack!!dstr skrev:Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in".Walker skrev:Om så ändå vore. Några år kanske…dstr skrev:Vi ses om ett par månader igen.
Välkommen tillbaka

Moderator: Redaktion
Tack!!dstr skrev:Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in".Walker skrev:Om så ändå vore. Några år kanske…dstr skrev:Vi ses om ett par månader igen.
Välkommen tillbaka
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Eller så skaffar jag Y tidigare och har 2 bilar någon månad….jonasl skrev:Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.![]()
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
![]()
![]()
![]()
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig!)
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Allt? Typ.martinot skrev:Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.![]()
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
![]()
![]()
![]()
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig!)
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
Tack! (Livet har återvänt lite)Dexter skrev:Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.![]()
Välkommen tillbaka.
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.Dafro skrev:Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Bra idé. Tack.Dafro skrev:Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
Du har 6 månader på dig att ansöka. Därefter tar det 6 månader + 1 vecka att få slantarna.Dafro skrev:Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)mati skrev:Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.Dafro skrev:Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Låter lovande. Men jag litar inte på dem. De hanterade min leasingansökan som om det var första gången de gjorde detta. Det beror såklart på vilken handläggare man råkar få. Jag har för säkerhets skull skickat ett mejl till Transportstyrelsen nu.roffe_s skrev:Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)
Samma här. Det enda jag saknar från min tid med Tesla är SuC. Och även det är egentligen ingenting jag verkligen saknar, eftersom jag inte har något större behov av snabbladdning mer än någon enstaka gång om året. Det är mer en känsla, avsaknaden av frihet. Att inte kunna åka vart man vill, även om man aldrig gör det ändå.Dafro skrev:Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa carvilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
Tror att de flesta kommer köpa "Grand-Pa-Bilar" faktiskt eftersom de är mer lika fossil instrumenteringen fast med en modern skärm därtill.mati skrev:Samma här. Det enda jag saknar från min tid med Tesla är SuC. Och även det är egentligen ingenting jag verkligen saknar, eftersom jag inte har något större behov av snabbladdning mer än någon enstaka gång om året. Det är mer en känsla, avsaknaden av frihet. Att inte kunna åka vart man vill, även om man aldrig gör det ändå.Dafro skrev:Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa carvilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
Jag trivs faktiskt bättre i "grandpa-bilar" av Ioniq5-snitt. Även om den har sina uppenbara brister så skulle jag aldrig byta in den mot en Tesla.