Sida 2 av 6

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 20:56
av Maw
tommyd skrev:
pefreli skrev:
https://electrek.co/2021/10/25/hertz-or ... hase-ever/

Risk för långa leveranstider framöver? :lol:
Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?
Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 21:03
av taliz
Maw skrev:
tommyd skrev:
pefreli skrev:
https://electrek.co/2021/10/25/hertz-or ... hase-ever/

Risk för långa leveranstider framöver? :lol:
Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?
Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.
Indirekt gör dom det genom att inte ge rabatter längre.

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 21:10
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
tommyd skrev:
pefreli skrev:
https://electrek.co/2021/10/25/hertz-or ... hase-ever/

Risk för långa leveranstider framöver? :lol:
Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?
Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.
Indirekt gör dom det genom att inte ge rabatter längre.
Jag tror samma ramavtal som vanligt gäller? Eller vilka rabatter är det som försvunnit?

Edit: har det blivit svårare att få bra priser när man inte har ramavtal än tidigare?

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 21:58
av EnTraktor
tommyd skrev:
pefreli skrev:
https://electrek.co/2021/10/25/hertz-or ... hase-ever/

Risk för långa leveranstider framöver? :lol:
Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?
Det är ju precis det dom gör, 7 eller 8 prishöjningar i år och den senaste här om dagen. Leveranstiden för nya USA ordrar är 6-12 månader. Högre volymer, högre efterfrågan, högre priser. Snacka om att Tesla tjänar pengar nu.

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 23:19
av Jordad
Old_O skrev:
Cool nyhet. Tänkte först; Det där är lugnt om dom ska levereras över 3 års tid.

Sedan läste jag vidare och såg att dessa ska levereras över kommande 14 månader Bild
Det är 5 veckors produktion idag. Om 1 år är det kanske 3 veckors produktion.

Re: Hertz beställer 100.000 Teslor

Postat: 25 okt 2021 23:44
av fth
EnTraktor skrev:
Det är ju precis det dom gör, 7 eller 8 prishöjningar i år och den senaste här om dagen. Leveranstiden för nya USA ordrar är 6-12 månader. Högre volymer, högre efterfrågan, högre priser. Snacka om att Tesla tjänar pengar nu.
Exakt, priserna i USA på många modeller har gått upp med 15-20% sedan årsskiftet, Rob Maurer (Tesla Daily) har en bra sammanställning:
price.jpg
Model Y LR +14%
Model 3 SR +16%
Model X LR +17%
Model S LR +19%

/fth

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 01:29
av Zalman3
Intressant är att 100.000 bilar är en första beställning.
Har man en option på 400.000 Teslor till?
Screenshot_20211026-012647_YouTube.jpg

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 01:40
av Zalman3
Intressant är om Tesla erbjuder FSD för ca 7 dollar per dag.
När man hyr från Hertz.


Hertz säger att Tesla är den enda elbilstillverkaren som kan leverera stora volymer.
Screenshot_20211026-014329_YouTube.jpg

Tesla har höjt priset med 6.000 dollar på SR+.
Ändå så är det 11 månaders leveranstid.
Screenshot_20211026-014845_YouTube.jpg

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 06:41
av Maw
Zalman3 skrev:
Intressant är om Tesla erbjuder FSD för ca 7 dollar per dag.
När man hyr från Hertz.


Hertz säger att Tesla är den enda elbilstillverkaren som kan leverera stora volymer.
Bilagan Screenshot_20211026-014329_YouTube.jpg finns inte längre

Tesla har höjt priset med 6.000 dollar på SR+.
Ändå så är det 11 månaders leveranstid.
Bilagan Screenshot_20211026-014845_YouTube.jpg finns inte längre
Kanske beror på bilarna som Hertz ska ha?
I Europa och antagligen Kina är det nästan ingen väntetid alls på M3 SR+

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 06:49
av Maw
När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?

https://www.tesla.com/model3/design#overview

Edit: ser nu att han valt att ändra till aerowheels, då ökar leveranstiden till september. Konfiguratorn väljer automatiskt den andra. Tesla måsta ha ont om vissa fälgar?

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 06:56
av Xeik
Maw skrev:
När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?
Nej, det är du som "gjort" tillval. Bilen visas först med de dyrare sportfälgarna. Väljer du de billigare Aero så är det 11 månader.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:21
av IcePic
Tänk om man kunde fått 100k referrals!
:mrgreen:

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:26
av Zalman3
IcePic skrev:
Tänk om man kunde fått 100k referrals!
:mrgreen:
1.000 Roadster gratis!!!

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:27
av dd88
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:37
av Maw
dd88 skrev:
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Tesla har ju låg ränta och andrahandsvärdet är så högt att de nog får tillbaka alla pengarna, det är Den Nya bilEkonomin :mrgreen:

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:40
av TiborBlomhall
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.

(som sagt var, endast en konspirationsteori)

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:46
av Zalman3
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?

Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.

Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.

Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.

- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.

Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:47
av Maw
Zalman3 skrev:
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?

Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.

Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.

Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.

- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.

Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Man kan ju alltid drömma :)

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:51
av MWall
TiborBlomhall skrev:
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.

(som sagt var, endast en konspirationsteori)

Då är alltså nyheten ett falsarium?

För övrigt finns det inte en chans att "robotaxi" fungerar om 3 år. ;)

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 08:59
av IcePic
dd88 skrev:
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 09:07
av Zalman3
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?

Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.

Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.

Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.

- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.

Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Man kan ju alltid drömma :)
Kan tänka mig att Tesla tar över hyrbilsmarknaden.
Jag bor i Umeå. Jag kan inte rekommendera någon annan elhyrbil än en Tesla. För här är det glest mellan icke Tesla CCS laddare. Och där dom finns är det oftast EN 50kW laddare. Som antingen är trasig eller kö på.
Eller strulig att få igång.
Norr om Sundsvall/Östersund finns inga Ionity laddare alls.

Tesla har i snitt ca 11 laddare per sajt.
Och bara att stoppa i sladden så laddar den.
Löjligt enkelt för en ovan förare.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 09:16
av MWall
IcePic skrev:
dd88 skrev:
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.

Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 09:18
av Credde
MWall skrev:
IcePic skrev:
dd88 skrev:
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.

Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 09:31
av RagWal
TiborBlomhall skrev:
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.

(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Postat: 26 okt 2021 09:37
av MWall
Credde skrev:
MWall skrev:
IcePic skrev:
dd88 skrev:
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.

Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.

Ja, det får bra rabatter antagligen och så säljs bilarna hos handlarna som "nästan nya" till höga priser. Har ingen superkoll men känslan är att en hyrbil inte rullar så långt. Är väl inte uthyrd alla dagar heller.