De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
BMW har väl åtminstone uppfunnit iDrive, valvetronic, VANOS, integrallänkshjulupphängning, samt McPherson med delad nedre länk. De var också tidiga med att samla många ECU:er i större enheter (skedde redan på generation F30 av 3-serien),
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.
Vad menar du med osanning?
Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?
Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.
Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...
Kör xc90 åtminstone 1000 mil per år, men det hjälper varken mig eller många av medarbetarna. Dom enda som kan menyerna är volvo fantaster.
Min skala på lätt interface
Tesla model 3 100%
De flesta andra bilar 50%
Volvo xc90 25%
Vem kan tex enkelt ställa in navigatorn till en adress i valfri stad? Hjälper oftast inte att man gjorde det förra sommaren, det är ändå ofta väldigt krångligt i princip alla bilar förutom Tesla. Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Vad menar du med osanning?
Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?
Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.
"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.
Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en enda skärm, istället för att ha en multimediaskärm och en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en skärm, istället för att ha en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln...
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200.
Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna.
Det känns nytt och innovativt.
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns...
Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.
Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln...
Kanske använda den som växelväljare vore att gå för långt, men det skulle definitivt gå att använda den för att ställa in speglar och ratt, precis som Teslas rullhjul på ratten. Varför gör inte BMW det?
Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns...
Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.
Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.