Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Hur gick det för Saab nu igen? :lol:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Tellus »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?

Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
tesla newbie
Inlägg: 773
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

BrooklynS skrev:
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
BMW har väl åtminstone uppfunnit iDrive, valvetronic, VANOS, integrallänkshjulupphängning, samt McPherson med delad nedre länk. De var också tidiga med att samla många ECU:er i större enheter (skedde redan på generation F30 av 3-serien),
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

Att man lanserat namn på sina egna varianter av andras uppfinningar är en helt annan sport, det är bara marknadsföring. Men många verkar ju gå på det…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.
Vad menar du med osanning?

Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?

Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
Tesla Y LR -22 EAP
tesla newbie
Inlägg: 773
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?

Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

tesla newbie skrev:
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?

Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...
Kör xc90 åtminstone 1000 mil per år, men det hjälper varken mig eller många av medarbetarna. Dom enda som kan menyerna är volvo fantaster.
Min skala på lätt interface
Tesla model 3 100%
De flesta andra bilar 50%
Volvo xc90 25%

Vem kan tex enkelt ställa in navigatorn till en adress i valfri stad? Hjälper oftast inte att man gjorde det förra sommaren, det är ändå ofta väldigt krångligt i princip alla bilar förutom Tesla. Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Maw »

Tellus skrev:
Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Rekommenderar att prova Polestar/Android
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
:)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Tellus skrev:
Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Rekommenderar att prova Polestar/Android
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
:)
Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.
Är det inte Android man är missnöjd med?
Screenshot_20211020-073357_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-073340_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.
Vad menar du med osanning?

Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?

Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.

"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Tellus skrev:
Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Rekommenderar att prova Polestar/Android
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
:)
Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.
Är det inte Android man är missnöjd med?
Screenshot_20211020-073357_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-073340_Chrome.jpg
Det tror jag inte. Är du su säker på att det verkligen är Polestarägare som har svarat på undersökningen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Credde »

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tobiaslej »

om det där är vad mercedes åstadkommit så är jag böjd att hålla med föregående talare.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Tellus skrev:
Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Rekommenderar att prova Polestar/Android
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
:)
Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.
Är det inte Android man är missnöjd med?
Screenshot_20211020-073357_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-073340_Chrome.jpg
Det tror jag inte. Är du su säker på att det verkligen är Polestarägare som har svarat på undersökningen?

Bara att läsa själv.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bilguiden/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tesla newbie
Inlägg: 773
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

BrooklynS skrev:
tesla newbie skrev:
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.
Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en enda skärm, istället för att ha en multimediaskärm och en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
BrooklynS skrev:
tesla newbie skrev:
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.
Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en skärm, istället för att ha en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?

För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln... :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna. :lol:
Det känns nytt och innovativt.
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Ja, riktigt långsam

3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MWall skrev:

Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Ja, riktigt långsam


Långsammare behöver inte betyda långsam.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:

Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.

"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns... :D

Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.


Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Tesla Y LR -22 EAP
tesla newbie
Inlägg: 773
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln... :D
Kanske använda den som växelväljare vore att gå för långt, men det skulle definitivt gå att använda den för att ställa in speglar och ratt, precis som Teslas rullhjul på ratten. Varför gör inte BMW det?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
dd88 skrev:

Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.

"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns... :D

Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.


Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nästan inget stort traditionellt företag är innovativt — det kan ju vara farligt att bli för annorlunda :roll:
Skriv svar