Hur gick det för Saab nu igen?BrooklynS skrev:Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4479
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.BrooklynS skrev:Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
tesla newbie
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
BMW har väl åtminstone uppfunnit iDrive, valvetronic, VANOS, integrallänkshjulupphängning, samt McPherson med delad nedre länk. De var också tidiga med att samla många ECU:er i större enheter (skedde redan på generation F30 av 3-serien),BrooklynS skrev:Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Att man lanserat namn på sina egna varianter av andras uppfinningar är en helt annan sport, det är bara marknadsföring. Men många verkar ju gå på det…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Vad menar du med osanning?dd88 skrev:Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.BrooklynS skrev:Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?
Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
Tesla Y LR -22 EAP
-
tesla newbie
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.tesla newbie skrev:Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4479
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Kör xc90 åtminstone 1000 mil per år, men det hjälper varken mig eller många av medarbetarna. Dom enda som kan menyerna är volvo fantaster.MWall skrev:Fast att låna en bil nån enstaka gång och att köra den varje dag är väldigt olika saker. Tar nog inte många dagar innan du hade lärt dig den där XC90:n...Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Min skala på lätt interface
Tesla model 3 100%
De flesta andra bilar 50%
Volvo xc90 25%
Vem kan tex enkelt ställa in navigatorn till en adress i valfri stad? Hjälper oftast inte att man gjorde det förra sommaren, det är ändå ofta väldigt krångligt i princip alla bilar förutom Tesla. Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Rekommenderar att prova Polestar/AndroidTellus skrev:Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.Maw skrev:Rekommenderar att prova Polestar/AndroidTellus skrev:Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
Är det inte Android man är missnöjd med?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.BrooklynS skrev:Vad menar du med osanning?dd88 skrev:Har du någonsin kunnat visa några belägg för det påståendet? Kanske dags att komma med något konkret istället för att fara med osanning.BrooklynS skrev:Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Vilken banbrytande teknikutveckling menar du att MB eller BMW har gjort på egen hand?
Traditionella konstruktioner där underleverantörers senaste elektroniska utveckling hamnar i S-klasse och 7-serie något år innan de kommer i alla bilar av alla märken. Det brukar ta ca fyra år mellan S-klasse och VW Passat…
"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det tror jag inte. Är du su säker på att det verkligen är Polestarägare som har svarat på undersökningen?Zalman3 skrev:Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.Maw skrev:Rekommenderar att prova Polestar/AndroidTellus skrev:Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
Är det inte Android man är missnöjd med?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1398
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
om det där är vad mercedes åstadkommit så är jag böjd att hålla med föregående talare.Credde skrev:
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Maw skrev:Det tror jag inte. Är du su säker på att det verkligen är Polestarägare som har svarat på undersökningen?Zalman3 skrev:Men Polestar ägarna är missnöjda med förarmiljön enligt Rechage undersökning.Maw skrev:Rekommenderar att prova Polestar/AndroidTellus skrev:Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
Är det inte Android man är missnöjd med?
Bara att läsa själv.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bilguiden/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
tesla newbie
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en enda skärm, istället för att ha en multimediaskärm och en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?BrooklynS skrev:Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.tesla newbie skrev:Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
tesla newbie skrev:Men valvetronic är inte variabla ventiltider utan variablet ventillyft. iDrive var mig veterligt det första systemet i en bil där man samlade många av bilens funktioner i en skärm, istället för att ha en separat färddator i instrumentklustret. För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?BrooklynS skrev:Det går såklart att hitta egna tekniska lösningar men det är ju som att säga att Tesla uppfann regnsensorn iom ”Deep rain”… dvs ett annat sätt att lösa exakt samma problem. Alfa hade variabel ventilstyrning redan i början av 1980-talet, Honda hängde på och BMW skaffade det typ 25 år efteråt… som ett exempel. iDrive är väl egentligen bara ett menysystem för inställningar.tesla newbie skrev:Fast VW har aldrig använt Valvetronic vad jag vet, alltså fullkomligt variabelt ventillyft utan att man behöver något gasspjäll. IDrive finns väl inte i Passat heller.
För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4479
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Ja, riktigt långsamMWall skrev:Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.Nicke Nyfiken skrev:Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna.MWall skrev:Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200.RagWal skrev:Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?MWall skrev:Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Det känns nytt och innovativt.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Tellus skrev:Ja, riktigt långsamMWall skrev:
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Långsammare behöver inte betyda långsam.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns...dd88 skrev:
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.
"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.
Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Tesla Y LR -22 EAP
-
tesla newbie
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Kanske använda den som växelväljare vore att gå för långt, men det skulle definitivt gå att använda den för att ställa in speglar och ratt, precis som Teslas rullhjul på ratten. Varför gör inte BMW det?MWall skrev:För att det vore en trafikfara? Du tror du ställer in backspeglarna men i själva verket lägger du i backväxeln...tesla newbie skrev:För övrigt undrar jag varför BMW inte använder iDrive-controllern till fler funktioner i sina nya bilar. Ska man ändå ha ett snurrhjul som dessutom går att röra i fyra riktningar på mittkonsolen så skulle man ju kunna använda det till en massa funktioner. T.ex ställa in speglarna, ställa in ratten m.m. Man skulle till och med använda det som växelväljare. Varför gör BMW inte det?
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.BrooklynS skrev:Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns...dd88 skrev:
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.
"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."![]()
Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.
Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
Hmpftfhdns
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Nästan inget stort traditionellt företag är innovativt — det kan ju vara farligt att bli för annorlunda 