Re: Växande skepsis för elbilar
Postat: 29 okt 2021 05:05
Såklart - om det finns laddare vilket är det stora problemet i norr. Och dragkrok på bilen.
Visst, bor man i Norrland så är det en helt annan sak. Men personen i fråga pendlade tydligen till eller från Skövde, hörde jag. Det är alltså inte sannolikt att det handlar om mer än 10 mil om dagen eller så. 30 liter diesel räcker däremot för 60 mil i en hyfsat modern bil. Skulle man ändå ha en påstådd bränslekostnad på 600 spänn om dagen så är mitt förslag att köpa en snålare bil i första hand. Som jag skrev ovan, så länge folk envisas med att köra feta pickuper, bara för att det ser ballt ut, ska de för h*e inte gnälla över höga bränslekostnader.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Nej jag skrev inte att det var dumt. Du läser det däremot som det.martinot skrev:Men du tyckte ju det var dumt att vi i forumet tog upp trasiga snabbladdare och fukt i baklyktor!Esterox skrev:Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.martinot skrev:Otroligt inlägg...Esterox skrev:Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.
Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?
Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Tycker du verkligen att vi skall lura läsare och hålla tillbaka sanningen?![]()
Galet korkad idé IMO. Man skapar inte nöjda elbilsanvändare genom att censurera information och fakta.
BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
BjornS skrev:Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.MWall skrev:Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
BjornS skrev:Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.MWall skrev:Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
håller helt klart med här, jag låter personen tugga igenom sina vanliga myter, vintern, långsam laddning, barnarbete jada jada... att jag ägt elbil sen 2016 och inte kör något annat sen 2019 är inte intressant, alla är experter.DanneLKPG skrev:Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Har jag missat något eller? Är det en tävling om vem som kör billigast? Varför ens lägga sig i vad jag kör för bil. "Folk är idioter".
Nej. Läs vad du själv skriver.Esterox skrev:Jag skrev bara att sådant hjälper inte elbilarnas framfart. Det är jättebra att sådant kommer fram men man måste också förstå att det ökar ju skepsisen.
Att som du säga dogmatiskt att Tesla inte levererar bra produkter för pengarna - som om det vore fakta - säger nog rätt mycket om din syn, och var din sko klämmer om elbilar (du ogillar Tesla, deras bilar och köpare uppenbart).Esterox skrev:
Men att ljuga om det är inte rätt. Men det visar på att marknaden är fortfarande ung och med mycket kullar att ta sig över innan det funkar i verkligheten. Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna (även om aktieägarna verkar anse en helt annan sak)
Frågar någon så brukar jag berätta och svara att det är grymt kul att köra och enorm körglädje med en Tesla. Blir oftast inget tjafs då.DanneLKPG skrev:Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Har jag missat något eller? Är det en tävling om vem som kör billigast? Varför ens lägga sig i vad jag kör för bil. "Folk är idioter".
Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jo det är klart. Men just i detta fall misstänker jag att det inte är så.Maw skrev:Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Borde vara rätt enkelt att räkna hem en elbil om man har den nivån på kostnader.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Går det inta att få den där kartan även med medelvärde? Det är ju SCB likasom…MWall skrev:Jo det är klart. Men just i detta fall misstänker jag att det inte är så.Maw skrev:Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Jag tror ändå att det kommer plocka på av sig självt. I byn i småländska glesbygden där jag bor med drygt 20 hushåll var jag först med elbil när jag fick min för 4 månader sedan men nu får snart en granne sin och rätt va det är så kommer nästa.Bjelke skrev:Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jag lägger absolut noll energi på det här (precis som många andra tydligen) utanför detta forum, jag har fan ingen
plikt att lära ”di okunniga” om elbilar osv… (sjukt många punkter och sen ännu fler punkter). Det finns idioter som
verkligen vill hata allt liksom, not my business to handle.
Ja visst är det är såMaw skrev:Jag tror ändå att det kommer plocka på av sig självt. I byn i småländska glesbygden där jag bor med drygt 20 hushåll var jag först med elbil när jag fick min för 4 månader sedan men nu får snart en granne sin och rätt va det är så kommer nästa.Bjelke skrev:Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jag lägger absolut noll energi på det här (precis som många andra tydligen) utanför detta forum, jag har fan ingen
plikt att lära ”di okunniga” om elbilar osv… (sjukt många punkter och sen ännu fler punkter). Det finns idioter som
verkligen vill hata allt liksom, not my business to handle.
När folk märker att det fungerar bra och att man alltid har en fulladdad bil hemma och slipper åka och tanka stup i i kvarten så tror jag allt fler kommer förstå fördelarna.
Det sämsta man kan göra tror jag är att predika och förklara för sin omgivning att alla borde ha elbil för att det är det "rätta". Istället är det bättre att beskriva fördelar och nackdelar när folk frågar och låta var och en dra sina egna slutsatser.