martinot skrev:Tycker man inte skall räkna med Tjernobyl, då det handlar primärt om vapentillverkning, men du läser ändå statistiken fel. Även om inkluderar Tjernobyl så har kärnkraften ändå varit säkrare än alla andra energislag, inklusive vattenkraften, vindkraft, etc.
Nu missförstår du mig nog, jag är alltså helt med på att kärnkraft hade varit det bättre och säkrare alternativet historiskt, och det var mycket olyckligt att den allmänna opinionen mot kärnkraft påverkades så kraftigt av Harrisburg och Tjernobyl (och senare Fukushima, men då anser jag att fönstret för kärnkraft redan hade stängts).
Riskerna och skadeverkningarna av kärnkraft är förstås en västanfläkt jämfört med de katastrofala effekter som vårt beroende av fossil energi har gett, i synnerhet då kolkraften vars dödsoffer kan räknas i miljoner, och vars skadeverkningar i olika former vi kommer få leva med under hundratals år.
Med det sagt, min tes är alltså att kärnkraft
idag inte är ett vettigt alternativ. Driv befintliga kraftverk till deras tekniska livslängd om det kan ske med marknadsmässig konkurrenskraft, men nya stora investeringar i befintlig teknik ser jag som helt meningslösa, och 4G ser tyvärr ut att fortsätta vara "bara några år bort" under överskådlig tid.
Den befintliga tekniken är också som sagt inte heller på något sätt en hållbar lösning, skulle vi göra en massiv utbyggnad av 2G så skulle många av kraftverken inte kunna drivas sin tekniska livslängd eftersom vi helt enkelt skulle få slut på uran.
/fth