Re: Elbilar brinner - Mindre!
Postat: 06 nov 2022 13:27
Vet inte hur frågan ställdes, men man kan ju tänka sig att reportern förhoppningsfullt undrade om det var en elbil som spontant börjat brinna eller hade exploderat och att det var därför branden blivit så omfattande.Det är mer än tio bilar som brunnit. Det är olika sorters fordon, men ingen elbil.
Bara detta räcker som bevis för att han har fel. Saker tystas inte ner och göms, särskilt inte om elbilar.Aida skrev:Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Nä, det är extremt svårt att tända på ett (elbils)batteri utifrån/uppifrån.Fredrik j skrev:Är det inte så att bensinbilar oftare fattar eld men sprider sig eld till en elbil blir den svårare att släcka?
Majoriteten av bensinbilarna fattar väl dessutom eld under eller i direkt anslutning till körning medans elbilsbranden oftast uppstår i samband med laddning och då inte själva bilen utan i elanslutningen?
Precis. Om elbilen till slut antänds av något annat i närheten.mikebike skrev:Nä, det är extremt svårt att tända på ett (elbils)batteri utifrån/uppifrån.Fredrik j skrev:Är det inte så att bensinbilar oftare fattar eld men sprider sig eld till en elbil blir den svårare att släcka?
Majoriteten av bensinbilarna fattar väl dessutom eld under eller i direkt anslutning till körning medans elbilsbranden oftast uppstår i samband med laddning och då inte själva bilen utan i elanslutningen?
När batterier fattar eld beror det vanligen på kortslutning i celler
och då blir det svårsläckt . Om anslutningen blir överhettad så fattar inte batteriet eld, möjligen byggnaden som bilen laddas från.
Ja, där gick Aftonbladet miste om förstasidestoff och en klar kandidat för löpsedlarna!Jerker skrev:Läste i Aftonblaskan om en brand i Helsingborg som omfattade tio bilar. Det verkar som att vissa blivit medvetna om mediers vilja att utgå ifrån att det är elbilar som brinner. Det här befälet på räddningstjänsten är en riktig partypooper för tidningsreportern:
Vet inte hur frågan ställdes, men man kan ju tänka sig att reportern förhoppningsfullt undrade om det var en elbil som spontant börjat brinna eller hade exploderat och att det var därför branden blivit så omfattande.Det är mer än tio bilar som brunnit. Det är olika sorters fordon, men ingen elbil.
Nu blev det inga braskande förstasidesrubriker utan bara en liten notis långt ned i flödet...
Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Nä alltså att det var en Zafira fossilare som började brinna sa han också - det var när elden spred sig till bev:are runt om som problemen för byggnaden började.martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Nä, branden blev svårsläckt för att parkeringshusets brandskydd inte var anpassat för moderna bilar med mer energiinnehåll (SUV).Aida skrev:Nä alltså att det var en Zafira fossilare som började brinna sa han också - det var när elden spred sig till bev:are runt om som problemen för byggnaden började.martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Intressant om man/någon kan spåra dessa historier bakåt. Uppkommer de spontant i ”pojkrum” eller är de proffesionellt producerade? Här hoppas jag verkligen Elon tex kan fixa Twitter så att falska påståenden inte får mer spridning än korrekta.backe skrev:martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Jag har en gammal skolkompis som postar liknande regelbudet på FB och blir ivrigt påhejad, senaste var en elbuss som typ sprängdes, var som en gigantisk svetslåga från den som enligt uppgift var batteriet. Jag drog en snabb googling, det var egentligen en gaskonverterad ICE-buss där gasflaskorna som satt på taket hade antänts av någon anledning?
Här har du uttalandet från räddningsledaren:LarsL skrev:Intressant om man/någon kan spåra dessa historier bakåt. Uppkommer de spontant i ”pojkrum” eller är de proffesionellt producerade? Här hoppas jag verkligen Elon tex kan fixa Twitter så att falska påståenden inte får mer spridning än korrekta.backe skrev:martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Jag har en gammal skolkompis som postar liknande regelbudet på FB och blir ivrigt påhejad, senaste var en elbuss som typ sprängdes, var som en gigantisk svetslåga från den som enligt uppgift var batteriet. Jag drog en snabb googling, det var egentligen en gaskonverterad ICE-buss där gasflaskorna som satt på taket hade antänts av någon anledning?
Vad va det för märke?Hoppsan_84 skrev:
Mer video på branden
Undrar hur länge det dröjer innan dom ändrar sig, eller kursarAida skrev: ↑14 jan 2023 09:14Hmmmm för att återkoppla till gammal tråd där min kära väns uttalande om att elbilars bränder var farliga så att saker kunde smälta på ett annat sätt.
Tyvärr verkar det ligga ett korn av sanning i detta. Iaf tror andra på detta. Hoppas att det inte sprids. Norskt rederi förbjuder elbilar står på svt just pga nämnda orsak.
https://svt.se/nyheter/utrikes/norskt-r ... -vid-brand
https://www.carsmetric.com/tesla-car-fire-statistics/How Many Teslas Have Caught Fire 2022: Tesla Car Fire Statistics
Tesla vehicles have had a fire rate of one for every 175 million miles traveled compared to the U.S. average a vehicle fire for every 19 million miles traveled.