Sida 2 av 2

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:06
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?... Och så lyckas de dessutom få med sig Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna i en partslinlaga om det här... Det är väl inte så konstigt om de hoppar jämfota av glädje då...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...

Edit: Kom på ett lite småroligt tillägg...

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:10
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...
Problem är att många medborgare faktiskt tror att det kommer behövas betydligt färre parkeringsplatser i framtiden. Sen står man själv där med sin laddsladd i handen och undrar var den ska kopplas in. Sen tycker man det är allas problem. Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen...

Jag tror många av oss skulle bli förvånade av hur många som tycker dokumentet är en bra analys.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:18
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:21
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Sen kan ju jag tycka att det bör vara ett BONUS/MALUS-system för parkeringsplatser vid flerfamiljshus också. Har man elbil ska parkeringsplatsen subventioneras. Har man istället en G-Wagon/Audi Q7 eller dylikt ska man få betala extra.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:22
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...

Bor man redan fel och inte kan rätta till det finns det naturligtvis en sympati. Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:24
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:28
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:38
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?
Nej. Du påpekade att det är ett problem att man inte kan ladda en bil vid ett hyreshus samtidigt som du sammankopplade det med att det finns gott om parkeringsplatser utan laddning överallt.
Tankeexperimentet skulle kanske leda till anledningen till varför det finns parkeringsplatser överallt för bilar som inte behöver laddas.
Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:40
av mikebike
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:40
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Vad som är värdefullt i en bostad förändras ju över tid. Ligger det långt fram och är svårt att förutse tycker jag man kan ha förståelse för det. Om det därimot ligger i närtid tycker jag att man kan få ta ansvar för sitt val själv. Precis som man förväntar sig att den fossilbilsägare ska ta ansvar för att man valt fel bränsle vid senaste bilbytet.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:46
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.
Med all respekt, men i fallet med Ribersborg och Slottstaden i Malmö (samt dylika områden i andra städer) så tror jag mer att det handlar om att det fanns någon som runt år 1950 tyckte att det kanske skulle kunna vara bra ifall alla invånarna i flerfamiljshusen hade någonstans att parkera sina bilar.

Men idag är det ju inte ~1950 längre, och det finns något som kallas för Man-Made Global Warming och som tyvärr är ett rätt rejält problem. Och då kan man ju tycka att det är rätt hög tid att vidta åtgärder för att adressera det här problemet...

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:48
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Vad som är värdefullt i en bostad förändras ju över tid. Ligger det långt fram och är svårt att förutse tycker jag man kan ha förståelse för det. Om det därimot ligger i närtid tycker jag att man kan få ta ansvar för sitt val själv. Precis som man förväntar sig att den fossilbilsägare ska ta ansvar för att man valt fel bränsle vid senaste bilbytet.
Som sagt: Jag har ingen som helst förståelse för det här resonemanget. Vi får helt enkelt enas om att vara helt oense.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:50
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.
Med all respekt, men i fallet med Ribersborg och Slottstaden i Malmö (samt dylika områden i andra städer) så tror jag mer att det handlar om att det fanns någon som runt år 1950 tyckte att det kanske skulle kunna vara bra ifall alla invånarna i flerfamiljshusen hade någonstans att parkera sina bilar.

Men idag är det ju inte ~1950 längre, och det finns något som kallas för Man-Made Global Warming och som tyvärr är ett rätt rejält problem. Och då kan man ju tycka att det är rätt hög tid att vidta åtgärder för att adressera det här problemet...
Precis. Som att kanske kräva en parkeringsplats med laddning när kommunerna planerar framtida bebyggelse?
Skulle ju inte förvåna mig om det sitter någon i malmö och planerar att bygga bostäder på just den där marken i vilka man planerar 0,1 bil/hushåll baserat på undersökningar likt den från naturskyddsföreningen.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 13:03
av IcePic
mikebike skrev:
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar
Ja, det är surt att hitta. Men de två på plan #2 är rätt nära varandra, fast man får gå/åka runt uppgången närmast laddarna till "baksidan" så finns det fler där.

Från deras sida: "Du hittar 16 laddningsstationer på plan -1 och 42 platser på plan -2 i vårt garage."

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 14:19
av mikebike
IcePic skrev:
mikebike skrev:
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar
Ja, det är surt att hitta. Men de två på plan #2 är rätt nära varandra, fast man får gå/åka runt uppgången närmast laddarna till "baksidan" så finns det fler där.

Från deras sida: "Du hittar 16 laddningsstationer på plan -1 och 42 platser på plan -2 i vårt garage."
42 platser på plan -2?
Då har jag letat dåligt. Å andra sidan är det knappast aktuellt att åka ut ur garaget och åka till nästa våningsplan bara för att få ladda 14 kWh. Men jag skall kolla (till fots) nästa gång jag är där. Vi kanske får byta rutiner om det fortsättningsvis är fullt på plan -1. Problemet är att det tagit nästan ett år att lära frun hitta tillbaks till bilen på nuvarande platsen. :mrgreen:

Re: Right To Charge

Postat: 27 nov 2021 11:03
av helix
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk

Re: Right To Charge

Postat: 27 nov 2021 20:38
av mikebike
helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
"En del på gång" Mycket lite jämfört med t.ex. Stockholm.
Det som saknas i Solna är laddstolpar där folk bor. De allra flesta laddpunkterna i Solna är avsedda för besökare. I MoS får man parkera två timmar (fyra om man är medlem), sedan börjar det kosta pengar.

Re: Right To Charge

Postat: 27 nov 2021 22:32
av Olten
mikebike skrev:
helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
"En del på gång" Mycket lite jämfört med t.ex. Stockholm.
Det som saknas i Solna är laddstolpar där folk bor. De allra flesta laddpunkterna i Solna är avsedda för besökare. I MoS får man parkera två timmar (fyra om man är medlem), sedan börjar det kosta pengar.
Du har väl inte hittat alla ? :D

Re: Right To Charge

Postat: 28 nov 2021 00:24
av jeppe_sthlm
De fick igång ett par i Bergshamra också..efter typ 2.5 år eller så…under tiden hade en framsynt BRF satt upp 4 publika laddare och de flesta föreningar runt om satt upp stolpar. Kommunen väntade under tiden på ström.

Man får känslan av att de inte gjorde någon inventering av vart det fanns tillgänglig el utan man satte ut nålar på kartan där man tyckte det skulle finnas stolpar. Man får nog vara lite mer kreativ än så om det ska bli något.

Re: Right To Charge

Postat: 28 nov 2021 11:00
av IcePic
point1 skrev:
helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
Fortfarande lika många i Råsunda som för 7 år sedan när jag köpte min första Tesla. 1 station. Har gått tillbaka till diesel nu för jag tröttna på idioterna som styr kommunen…
Enligt Mitt i Solna är det ett par till nu:

https://www.mitti.se/nyheter/nu-kan-du- ... F1HNPoutw/

Råsundavägen 76 & Råsundavägen 165-167

Re: Right To Charge

Postat: 28 nov 2021 11:25
av mikebike
IcePic skrev:
point1 skrev:
helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
Fortfarande lika många i Råsunda som för 7 år sedan när jag köpte min första Tesla. 1 station. Har gått tillbaka till diesel nu för jag tröttna på idioterna som styr kommunen…
Enligt Mitt i Solna är det ett par till nu:

https://www.mitti.se/nyheter/nu-kan-du- ... F1HNPoutw/

Råsundavägen 76 & Råsundavägen 165-167
Jag bor i andra änden av Råsundavägen, ganska långt ifrån alltså.

Re: Right To Charge

Postat: 14 dec 2021 14:59
av IcePic
mikebike skrev:
IcePic skrev:
Enligt Mitt i Solna är det ett par till nu:

https://www.mitti.se/nyheter/nu-kan-du- ... F1HNPoutw/

Råsundavägen 76 & Råsundavägen 165-167
Jag bor i andra änden av Råsundavägen, ganska långt ifrån alltså.
Nu poppar de upp, har kommit ett par i norra Solna, 2x 11 (22) kW per stolpe. Två stolpar i Ulriksdal och en i Järvastaden, lite knepigt minutpris men slutar på ca 3:- per kWh. (Park+Charge)
Man kunde betala med kort och Paypal vid direkt-betalning, även om det var lite omständigare när man inte har blipp eller kort.

Re: Right To Charge

Postat: 19 jun 2023 17:54
av SwedishAdvocate
Från den här tråden:
viewtopic.php?p=728307#p728307
Leon69 skrev: 19 jun 2023 10:26
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.
Som jag ser det är det raka motsatsen till "Dagens I-landsproblem".

Hur många är det som inte kan byta till elbil för att laddningssituationen för de som bor i flerfamiljshus i Sveriges städer ser ut som den gör?

Hur många i Sveriges städer som bor i flerfamiljshus har en elbil som de dessutom har rimliga laddningsmöjligheter till? 5%? 2%? 1%?