M3LR är nästan för billig även nu efter denna prishöjningen i förhållande till både Teslas MY, men även i förhållande till övriga elbilar på marknaden.
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Då den är på 9180 kr så har jag väldigt svårt att tro att detta täcker transportkostnaderna. Sen så har de liknande avgift på 1000$ i USA även om du hämtar den vid fabriken.
Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror att destinations kost är en amerikansk "produkt" satt och tittade på genomgång av tysk bil i en amerikans yt kanal, där presenterades bilens pris + destinations kostnad + utrustning.
Kan vara så att man håller frakten utanför då frakten varierar, så kan man dels presentera ett lägre pris och ha samma grund pris under en längre tid.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
När Skatteverket räknar på förmånsvärdet tar de väl inte med dokumentationsavgiften?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Nu är det ju OT att diskutera detta i denna tråden. Leveransavgiften har alltid funnits hos Tesla, och har inget med prishöjningar att göra.
Men OK; orsaken till att jag föredrar separat leveransavgift är för att SKV beräknar förmånsbeskattningen ex leveranskostnad (står ganska tydligt i deras regler att leveransavgift inte skall inkluderas i beräkningen). Alltså skulle jag få skatta mer om Tesla inkluderade denna summa i bilens grundpris.
I framtiden, om de cappar bidraget till att endast gälla elbilar under 700 KSEK, så är det också troligare att man får miljöbonus om leveransagiften ligger separat.
Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
När jag beställde M3P för 1 1/2 år sen var prisskillnaden också 40.000:-
Priserna följs inte alltid åt helt enkelt.
Nej, hade avgift på Polestar, BMW, Hyundai, Volvo, Citroën, Jaguar också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14