Prishöjning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Prishöjning

Inlägg av Tellus »

Senjin skrev:
Jag som precis skulle boka en LR, nu skiljer det bara 40 ' till en P istället. Är försäkringen ännu dyrare efter 3 år på en P än en LR?
Nej det verkar inte skilja något.
P är mycket prisvärd nu. Andra tillverkare hade typ lagt på 150000kr för P paketet.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

Maw skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Hade faktiskt väntat mig en större prisökning.

M3LR är nästan för billig även nu efter denna prishöjningen i förhållande till både Teslas MY, men även i förhållande till övriga elbilar på marknaden.

Trodde de skulle höjt med mellan 20-30 k.
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
M3LR.JPG
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

J_Pettersson skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
tommyd

Inlägg av tommyd »

juristen skrev:
J_Pettersson skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
vigge50

Inlägg av vigge50 »

tommyd skrev:
juristen skrev:
J_Pettersson skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
639 170 kr
649 900 SEK
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Då den är på 9180 kr så har jag väldigt svårt att tro att detta täcker transportkostnaderna. Sen så har de liknande avgift på 1000$ i USA även om du hämtar den vid fabriken.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Nåt måste dom väl tjäna pengar på :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tommyd skrev:
juristen skrev:
J_Pettersson skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
639 170 kr
649 900 SEK

Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare

Inlägg av Simon93 »

Konstigt att dem inte höjde priset på performance modellen, i usa så höjde dem priset på både LR och performance
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Simon93 skrev:
Konstigt att dem inte höjde priset på performance modellen, i usa så höjde dem priset på både LR och performance
Lugn. Det kommer...
expat

Inlägg av expat »

Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.

När du köpte din I5:a, betalade du någon extra avgift ovanpå det annonserade priset?
För jag gjorde inte det på min Kona
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare

Inlägg av Flajjan »

Jag tror att destinations kost är en amerikansk "produkt" satt och tittade på genomgång av tysk bil i en amerikans yt kanal, där presenterades bilens pris + destinations kostnad + utrustning.
Kan vara så att man håller frakten utanför då frakten varierar, så kan man dels presentera ett lägre pris och ha samma grund pris under en längre tid.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

HelectriC skrev:
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
HelectriC skrev:
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

martinot skrev:
juristen skrev:
HelectriC skrev:
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kan det finnas någon skatteteknisk orsak på någon marknad? I usa?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

När Skatteverket räknar på förmånsvärdet tar de väl inte med dokumentationsavgiften?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
martinot skrev:
juristen skrev:
HelectriC skrev:
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Nu är det ju OT att diskutera detta i denna tråden. Leveransavgiften har alltid funnits hos Tesla, och har inget med prishöjningar att göra.

Men OK; orsaken till att jag föredrar separat leveransavgift är för att SKV beräknar förmånsbeskattningen ex leveranskostnad (står ganska tydligt i deras regler att leveransavgift inte skall inkluderas i beräkningen). Alltså skulle jag få skatta mer om Tesla inkluderade denna summa i bilens grundpris.

I framtiden, om de cappar bidraget till att endast gälla elbilar under 700 KSEK, så är det också troligare att man får miljöbonus om leveransagiften ligger separat.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare

Inlägg av Sladden »

Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Sladden skrev:
Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
När jag beställde M3P för 1 1/2 år sen var prisskillnaden också 40.000:-
Priserna följs inte alltid åt helt enkelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
När Skatteverket räknar på förmånsvärdet tar de väl inte med dokumentationsavgiften?
Nej
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

juristen skrev:
HelectriC skrev:
Nej, hade avgift på Polestar, BMW, Hyundai, Volvo, Citroën, Jaguar också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

695 kr i registreringsavgift hos Hyundai för min del. Har bara haft hög registreringsavgift hos Tesla.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

MY LR höjd 10K nu väl? Från 719 till 729. Eller har den kostat 729 länge?
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare

Inlägg av Sean »

markuswesterberg skrev:
MY LR höjd 10K nu väl? Från 719 till 729. Eller har den kostat 729 länge?
Höjdes nu, inatt!
Skriv svar