Sida 2 av 5
Re: Prishöjning
Postat: 10 mar 2022 10:08
av Tellus
Senjin skrev:Jag som precis skulle boka en LR, nu skiljer det bara 40 ' till en P istället. Är försäkringen ännu dyrare efter 3 år på en P än en LR?
Nej det verkar inte skilja något.
P är mycket prisvärd nu. Andra tillverkare hade typ lagt på 150000kr för P paketet.
Re: Prishöjning
Postat: 10 mar 2022 13:25
av J_Pettersson
Maw skrev:Bjelke skrev:martinot skrev:Hade faktiskt väntat mig en större prisökning.
M3LR är nästan för billig även nu efter denna prishöjningen i förhållande till både Teslas MY, men även i förhållande till övriga elbilar på marknaden.
Trodde de skulle höjt med mellan 20-30 k.
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
Re: Prishöjning
Postat: 10 mar 2022 13:44
av juristen
J_Pettersson skrev:Maw skrev:Bjelke skrev:
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Re: Prishöjning
Postat: 11 mar 2022 17:33
av tommyd
juristen skrev:J_Pettersson skrev:Maw skrev:Bjelke skrev:
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Re: Prishöjning
Postat: 11 mar 2022 17:45
av vigge50
tommyd skrev:juristen skrev:J_Pettersson skrev:Maw skrev:Bjelke skrev:
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Då den är på 9180 kr så har jag väldigt svårt att tro att detta täcker transportkostnaderna. Sen så har de liknande avgift på 1000$ i USA även om du hämtar den vid fabriken.
Re: Prishöjning
Postat: 11 mar 2022 18:15
av Martin E-tron
Nåt måste dom väl tjäna pengar på

Re: Prishöjning
Postat: 11 mar 2022 20:32
av HelectriC
tommyd skrev:juristen skrev:J_Pettersson skrev:Maw skrev:Bjelke skrev:
Vad kostar en M3LR idag utan tillval?
639 170 kr
649 900 SEK
659 170 kr, Tesla har den fula och gömda "destinations- och dokumentavgiften" också.
Vad är det där för avgift egentligen? Jag gissar att det är fraktkostnaden att posta en bil från en kontinent (USA eller Kina) till en annan (Sverige) och att en bil tar mycket plats och är tung? "Dokumentavgift" = ?. Det lär väl inte kosta många hundralappar i avgift hos Transportstyrelsen att registrera en utländsk bil och ge den svenskt regnummer och regplåtar. Kommer denna avgift bli mycket billigare sen när en Model Y tillverkas och skickas från Tyskland än från USA och Kina?
Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 00:14
av Simon93
Konstigt att dem inte höjde priset på performance modellen, i usa så höjde dem priset på både LR och performance
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 00:15
av PAK
Simon93 skrev:Konstigt att dem inte höjde priset på performance modellen, i usa så höjde dem priset på både LR och performance
Lugn. Det kommer...
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 02:02
av expat
Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
När du köpte din I5:a, betalade du någon extra avgift ovanpå det annonserade priset?
För jag gjorde inte det på min Kona
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 07:55
av Flajjan
Jag tror att destinations kost är en amerikansk "produkt" satt och tittade på genomgång av tysk bil i en amerikans yt kanal, där presenterades bilens pris + destinations kostnad + utrustning.
Kan vara så att man håller frakten utanför då frakten varierar, så kan man dels presentera ett lägre pris och ha samma grund pris under en längre tid.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:14
av juristen
HelectriC skrev:Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:23
av martinot
juristen skrev:HelectriC skrev:Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:27
av juristen
martinot skrev:juristen skrev:HelectriC skrev:Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:28
av Fredrik j
Kan det finnas någon skatteteknisk orsak på någon marknad? I usa?
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:30
av kenjon
När Skatteverket räknar på förmånsvärdet tar de väl inte med dokumentationsavgiften?
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 10:33
av martinot
juristen skrev:martinot skrev:juristen skrev:HelectriC skrev:Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Har i Sverige bara sett det hos Tesla, men personligen så hoppas jag att de fortsätter med det (alternativt är ju att de höjer priset på bilen med motsvarande summa).
Jag hoppas precis tvärt om - att de tar bort den här dolda avgiften och istället bakar in den i priset på bilen. Slutsumman blir samma så jag förstår faktiskt inte skillnaden, mer än att det blir mycket tydligare och att det framgår direkt vad det kostar. Dolda avgifter tycker jag är ett otyg för oseriösa aktörer, inget som Tesla ska hålla på med.
Nu är det ju OT att diskutera detta i denna tråden. Leveransavgiften har alltid funnits hos Tesla, och har inget med prishöjningar att göra.
Men OK; orsaken till att jag föredrar separat leveransavgift är för att SKV beräknar förmånsbeskattningen ex leveranskostnad (står ganska tydligt i deras regler att leveransavgift inte skall inkluderas i beräkningen). Alltså skulle jag få skatta mer om Tesla inkluderade denna summa i bilens grundpris.
I framtiden, om de cappar bidraget till att endast gälla elbilar under 700 KSEK, så är det också troligare att man får miljöbonus om leveransagiften ligger separat.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 11:35
av Sladden
Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 11:42
av AAKEE
Sladden skrev:Kan det finnas en komponent i Teslas prissättningsstrategi som tar hänsyn till det eventuella taket på 700 för klimatbonusen och att de därför inte höjt M3P?
När jag beställde M3P för 1 1/2 år sen var prisskillnaden också 40.000:-
Priserna följs inte alltid åt helt enkelt.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 14:50
av Walker
kenjon skrev:När Skatteverket räknar på förmånsvärdet tar de väl inte med dokumentationsavgiften?
Nej
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 20:21
av HelectriC
juristen skrev:HelectriC skrev:Det är bara en dold extra avgift för att öka marginalerna. Alla gör så, så har inget med varken transportväg eller administrationskostnader att göra.
Alla gör så? Jag ska inte säga att jag vet, men jag trodde att Tesla var helt ensamma bland biltillverkarna om detta otyg. Jag har inte hört talas om det från någon annan tillverkare.
Nej, hade avgift på Polestar, BMW, Hyundai, Volvo, Citroën, Jaguar också.
Re: Prishöjning
Postat: 12 mar 2022 21:54
av Klintan
695 kr i registreringsavgift hos Hyundai för min del. Har bara haft hög registreringsavgift hos Tesla.
Re: Prishöjning
Postat: 15 mar 2022 07:39
av Tellus
Re: Prishöjning
Postat: 16 mar 2022 05:25
av markuswesterberg
MY LR höjd 10K nu väl? Från 719 till 729. Eller har den kostat 729 länge?
Re: Prishöjning
Postat: 16 mar 2022 05:27
av Sean
markuswesterberg skrev:MY LR höjd 10K nu väl? Från 719 till 729. Eller har den kostat 729 länge?
Höjdes nu, inatt!