Sida 2 av 41

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 08:22
av Tessi19
Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Bild

Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
Bild

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 09:14
av DanneLKPG
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 09:51
av HelectriC
Tessi19 skrev:
Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Bild

Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
Bild
ingen batterivård nej. Jag trodde att den ville gå upp i % när det var kallt ute, men hade 0 också då. Vet inte helt vad den ska representera?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 09:55
av martinot
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 09:57
av HelectriC
martinot skrev:
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 09:59
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda
Den vet väl när du som bilist väljer att navigera till en snabbladdningsstation?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 10:07
av Skabb1
Nej. Det löser ju inte Ioniq 5 har vi konstaterat.. Navigering till laddare innebär inte att bilen förvärmer för laddning.

Batterivård är nog delvis under snabb laddning. Flera filmer på YT visar rätt kraftig kylning när batteriet laddas snabbt. Det är väl även en del som har resonerat att de kraftiga tappen i laddhastighet beror på just Batterivård... Iaf vad jag läst.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 10:15
av martinot
Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?

Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 10:21
av iAkita
I Hyundai Kona och Kia e-Niro aktiveras batterivärmningen först när följande villkor är uppfyllda (och Winter mode är påslaget): 1. SoC är lägre än 33%, 2. Batteritemperaturen är -5 grader eller kallare.

Jag har hoppats att de uppdaterat detta i Ioniq 5 och EV6, men mycket tyder tyvärr på att så inte är fallet. Batterivärmningen slås däremot på när man laddar.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 10:28
av HelectriC
martinot skrev:
Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?

Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.
finns ingen sådan knapp

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 11:43
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 12:36
av DanneLKPG
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.
Vad jag har hört så lever vissa ÅF i stenåldern och väntar på att få mjukvaran skickad till sig via USB-minne... Så det kan mycket väl vara senaste som din ÅF hade hemma.
Vet inte exakt var uppdateringarna finns för att lösa det själv. Brukar "Läckas" på andra forum.

Navigeringskartan kan du uppdatera själv här:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 nov 2021 16:17
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.
Vad jag har hört så lever vissa ÅF i stenåldern och väntar på att få mjukvaran skickad till sig via USB-minne... Så det kan mycket väl vara senaste som din ÅF hade hemma.
Vet inte exakt var uppdateringarna finns för att lösa det själv. Brukar "Läckas" på andra forum.

Navigeringskartan kan du uppdatera själv här:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main
Bild
Jag kan tyvärr reproducera problemet med Zombie mode att den inte går i drive. Samt att lösningen (se bilden) också fungerar. Lämnar snart i till ÅF för att få den mjukvara uppdatering som behövs. Synd bara att jag behöver åka in igen och få en lånebil.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 nov 2021 19:15
av PapaD
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 nov 2021 20:18
av mati
PapaD skrev:
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
Makes sense. Men det betyder ju också att det faktiskt inte var fel på bilen han har testat, så som det har hävdats på så många ställen.
Sammanfattningsvis kommer Björn fram till följande:
- bilen kan inte upprätthålla en optimal batteritemperatur när AC eller kupévärme är påslagen under laddning.
- skillnaden mellan högsta och lägsta temperatur i batteriet är större än hos andra bilar, vilket gör att en del celler kanske fortfarande är för kalla medan en del redan är på väg att bli för varma för att få maximal laddhastighet.

Det som rimmar dåligt med denna teori är att han faktiskt också fick minskad effekt under körning. Innebär det då att man måste stänga av AC/värme så att bilen kan ägna all kraft åt batteriet? Jag tror inte det är hela sanningen, det måste vara nåt annat också.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 nov 2021 20:27
av iAkita
PapaD skrev:
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
Jag får inte ihop det. Bilen använder restvärme från batteriet för att värma kupén, precis som Tesla, vilket i sin tur sänker temperaturen i batteriet. Inte tvärt om. Björn nämner det själv flera gånger under sina andra tester. Så nej, den här gången får han nog tänka ett varv till.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 nov 2021 21:33
av mati
Det märkliga är att han inte får svar från Hyundai. De borde ju rimligen veta hur bilen fungerar. Då hade man sluppit spekulera.
Min teori är att det inte är fel på just den bilen han har testat, utan att det är ett generellt "fel", eller by design som Tesla skulle kalla det. Det är ju möjligt att det är en bugg eller liknande och att Kia/Hyundai inte heller riktigt vet. De kanske har inte råkat ut ut detta själva och nu sitter de och kliar sig i huvudet. Det vore ju inte första gången som kunderna upptäcker buggar.
Björns förklaring är till viss del logisk, men jag tycker också att det låter lite för enkelt. Skulle de verkligen avsiktligt designa E-GMP plattformen på det här viset? För det är väl det han säger om jag förstått honom rätt. Jag har svårt att tro det. Fortsättning följer antar jag.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 nov 2021 22:59
av icreate
Hoppas bara att det blir någon annan än Bjørn som följer upp detta. Han är ju ju sååå jobbig att lyssna på! Han borde lägga ner lite mer energi på sina videoklipp och använda manus!

Vi får hoppas på att det kan lösas med en uppdatering av mjukvaran såsmåningom.

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 01 dec 2021 16:39
av Tessi19
Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 01 dec 2021 18:18
av Mats E
Tessi19 skrev:
Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild
Jag fick leverans förra veckan. Det var samma datum på den. Jag försäkrade mig om att jag skulle ha senaste uppdateringen och de pratade med Hyundai som sade att det inte fanns någon nyare.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 01 dec 2021 18:25
av DanneLKPG
Ska finnas November-releaser. Installera själva härifrån?
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Eller är den vyn ni är inne i kanske något annat än infotainment/nav?

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 01 dec 2021 18:28
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
Ska finnas November-releaser. Installera själva härifrån?
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Eller är den vyn ni är inne i kanske något annat än infotainment/nav?
Update till kartor / navigation kan man ladda ner på hemsida men inte för att få uppdatering för till exempel BMS, olika sensorer och fel såsom med att man ibland efter snabbladdning inte kan få bilen i drive mode.

Vyn är under allmänna inställningar - system

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 01 dec 2021 18:32
av DanneLKPG
Uppdateringarna du nämner kom efter Juni så då verkar inte dessa uppdateras via "programvaruversion".

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 02 dec 2021 17:37
av Tessi19
Liten uppdatering: en mjukvara uppdatering av bilens styrsystem (MCU om man vill) finns inte för min I5 RWD Advanced 72,6kWh komfort paket (1st ed) i Sverige. Det finns för andra modeller och i andra länder men kan då inte installeras i Sverige på min bil.
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Idag blev ÅF tekniker konfronterade och ställt när jag visade det tydliga mjukvara felet (visade enligt tidigare postade sekvensen) och problemet är nu anmält med förhoppningen att Hyundai GA kommer även släppa uppdateringar för just min model (och många andras) i Sverige. När är dock inte tydlig.
Navigationsuppdatering installeras nu men tog många timmar (många Gb) och får inte tillbaka bilen före imorgon. Värd att veta för er som tänker låta det göras eller gör det själv enligt update.Hyundai.com sidan.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 02 dec 2021 18:26
av mati
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.