Ok det låter som du tappat över 10%.
Kan det stämma?
Minns du vad du hade när den va ny?
Första noteringen jag har är då bilen var ca en månad gammal, då laddade jag 100% första gången och fick 407 km typical range.
Jo det känns som den tappat mer än väntat.
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:13
av Lembritt
Här är en till som har en 60. 90% 275km
Innan uppdateringen till 7.0 låg jag på 255km vid 90%
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:21
av Martinen
ironjack skrev:
Martinen skrev:
ironjack skrev:
327 km vid 90%, S85 6000 mil 17 mån
Ok det låter som du tappat över 10%.
Kan det stämma?
Minns du vad du hade när den va ny?
Första noteringen jag har är då bilen var ca en månad gammal, då laddade jag 100% första gången och fick 407 km typical range.
Jo det känns som den tappat mer än väntat.
Ja hade 364 vid 90% när min va ny och 406 eller 407 vid 100%.
Jag har funderat mycket på batterigarantin som lämnas. Det står att den inte täcker normal degradering pga användningen, men dom specar inte vad normal degradering innebär.
Msn skulle ju vilja ha besked om vad som gäller. Tråkigt om den nere på 70 %efter ett par år, och dom då svarar att detta är normalt och täcks inte av garantin.
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:25
av HelectriC
Zoidberg skrev:
HelectriC skrev:
Har glömt fråga, vad blev det av dig efter semestern? Radioskugga? Var mörkret tvunget att komma för att du ska börja hänga på forumet igen
Tja du, mad ska man skylla på? Har haft fullt upp med att leva livet utanför TCS. Men jag har hängt i krokarna!
Jobbar heltid på järnvägen, anlägger en trädgård på fritiden. För att inte tala om alla #%*@ släktingar som fyller år kors och tvärs varje helg.
Nä, det där sista var uncalled for. Åkta till släktingar betyder ju att man får köra bilen! Alltid välkommet!
Det viktiga är att du har funnit den rätta vägen och är tillbaks i sekten välkommen tillbaks!
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:43
av mgm3
Reddy skrev:
Pontus skrev:
Reddy skrev:
På en 70D motsvarar "typical" ~190 Wh/km och det är inget problem att åka under det på 70-90 väg, på motorväg är det på gränsen om man kör 110 km/h.
På min 85D är typical 200 Wh/km, varför skulle det vara så stor skillnad mellan dessa?
Jag vet inte varför det skulle skilja så mycket faktiskt... skillnaden i vikt kan väl inte vara mer än ca 70 kg.
Jag är inte säker på att 190 Wh/km är exakt vad som används för att beräkna "typical" men när jag ligger på 190 Wh/km i snitt i energi-appen så stämmer "projected" med "typical" väldigt bra.
190Wh/km är väl ganska bra om man kan ligga 110km/h och få ut. Till och med 200Wh/km är bra med en så stor och tung bil.
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:52
av bylund
Martinen skrev:
Ja hade 364 vid 90% när min va ny och 406 eller 407 vid 100%.
Jag har funderat mycket på batterigarantin som lämnas. Det står att den inte täcker normal degradering pga användningen, men dom specar inte vad normal degradering innebär.
Msn skulle ju vilja ha besked om vad som gäller. Tråkigt om den nere på 70 %efter ett par år, och dom då svarar att detta är normalt och täcks inte av garantin.
Problemet är väl iallafall delvis att man inte riktigt vet vad som är normalt är än. Inte ens Tesla, även om de säkert stressat batterierna att åldras för att se vad som händer.
Re: 90D
Postat: 03 nov 2015 22:56
av apkungen
Jag tror att det här med Typical range är väldigt osäkert. Björn Nyland testade nyss batteri degredation mha KWh. Tror att d e så man behöver göra för att få ut ett "säkert" resultat.
Vore kul om vi här på forumet kunde testa samma sak. Även ni med ny bil kan testa att köra en strecka nu och sen testa samma igen med typ 5k mil mellanrum.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 00:10
av lator
Oppfinnarn skrev:
324 km @ 90%, 70D, 700 mil
700 mil på en månad! Nyhetens behag eller nödd och tvungen?
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 05:09
av jonas
jonas skrev:
Martinen skrev:
jonas skrev:
338km vid 90% efter 3600 mil
Hur gammal är din?
Har för mig jag har ca 350 vid 90% efter 4000 mil.
Jag har haft den sen april men den var nog en av de första som tillverkades med autopilothårdvaran. Dvs hösten 2014.
Din verkar ha bättre batteri än min. Skall dubbelkolla imorgon igen att min siffra stämmer.
335 vid 90% s85. Minns inte vad jag hade som ny kontrollerade aldrig detta. Skiljer det också mellan bilarna?
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 07:55
av Oppfinnarn
lator skrev:
Oppfinnarn skrev:
324 km @ 90%, 70D, 700 mil
700 mil på en månad! Nyhetens behag eller nödd och tvungen?
... Nja, det var en demobil så 260 mil får du räkna bort .... men 440 mil blev det, varav 180 av dem på en tur genom Sverige. Används dock så mycket som möjligt av familjen, på bekostnad av att dieselstånkan som nu används betydligt mindre.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 13:21
av AndersBj
323 km vid 90% som ny i början av augusti.
320 km vid 90% nu.
70D, 575 mil
Normalt?
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 13:46
av Oppfinnarn
AndersBj skrev:
323 km vid 90% som ny i början av augusti.
320 km vid 90% nu.
70D, 575 mil
Normalt?
Varje procentenhet motsvarar ju ca 3.5 km, så den borde kunna slå någon km hit eller dit mellan olika laddningar. Brukar ladda till 85% normalt, då står det mellan 305 och 307km när jag kommer ut till bilen på morgonen.
Sedan behöver man väl kalibrera den lite då och då genom att ladda fullt, se Sondells bloggpost http://tesla.sondell.biz/?p=2356
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 14:21
av Janne
Väntar med spänning på min 85D i december och undrar vad typical range innebär. Enligt Tesla ska en S85D ta sig 45-50 mil vid vettig hastighet. Här redovisas 30-35 mil vid 90 % laddning. Vad har jag missat?
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 14:24
av HelectriC
Janne skrev:
Väntar med spänning på min 85D i december och undrar vad typical range innebär. Enligt Tesla ska en S85D ta sig 45-50 mil vid vettig hastighet. Här redovisas 30-35 mil vid 90 % laddning. Vad har jag missat?
50 mil i vettig hastighet är nog lite väl optimistiskt om man inte menar att vettig hastighet är 55-60km/h.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 14:28
av Oppfinnarn
Janne skrev:
Väntar med spänning på min 85D i december och undrar vad typical range innebär. Enligt Tesla ska en S85D ta sig 45-50 mil vid vettig hastighet. Här redovisas 30-35 mil vid 90 % laddning. Vad har jag missat?
Du tänker på rated range, som betyder ca 70 km/h konstant hastighet.
Typical range = konstant hastighet 105-110 km/h. Det som kostar är accelerationer, så undvik dem om du vill åka långt på en laddning .... dock väldigt svårt att inte trycka till pedalen till höger lite då och då
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 14:58
av bylund
Rated range är enligt NEDC, och är alltså lika realistisk som att VW Lupo drar 0,3 l/mil. Det går alltså, men det är inte så genomsnittsbilisten kör.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 15:31
av Janne
Hmmm.
Teslas räckviddsinfo visar att med en S85D vid 100 km/h och +10 grader är räckvidden 475 km. Naturligtvis om bilen är fulladdad. Biltillverkare har alltid visat förbrukningssiffror som vid vardaglig körning inte är möjliga att uppnå men det skiljer väl mycket mellan de siffror ni fått fram och Teslas 475!
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 15:34
av 18650
Janne skrev:
Vad har jag missat?
Den går ca 50mil enligt NEDC som är ca 35km/h i snitt. Ungefär som när Volvo säger att en V70 drar 0.34/mil.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 15:54
av BigDaddyT
Janne skrev:
Hmmm.
Teslas räckviddsinfo visar att med en S85D vid 100 km/h och +10 grader är räckvidden 475 km. Naturligtvis om bilen är fulladdad. Biltillverkare har alltid visat förbrukningssiffror som vid vardaglig körning inte är möjliga att uppnå men det skiljer väl mycket mellan de siffror ni fått fram och Teslas 475!
Nu har jag bara skummat igenom tidigare kommentarer men min förra BMW drog 0,92 vid normal körning och enligt spec. var det 0,76. På en 60 liters tank är det 137 km som diffar.
Min nuvarande Mazda drar 0,72 mot 0,60 i spec. vilket ger 172km på 62liter.
Det borde om jag inte räknar fel, vilket jag mycket möjligt gör för jag är trött som en get, ge ca 83% av specad körsträcka
83% av 475 är ca 393km och Danni sa att han får "85D får 359 km typical vid 90%" vilket, i teorin, borde motsvara 398km på 100%
Ganska så exakt, så när som på 5km, enligt "Rasmus standard avvikelse för bränsleförbrukning"
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 18:29
av danni
Oftast får jag 359. Ibland blir det mer, även vid 90%:
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 18:53
av Oppfinnarn
danni skrev:
Oftast får jag 359. Ibland blir det mer, även vid 90%:
ImageUploadedByTapatalk1446658194.771817.jpg
360/90=4 så det borde kunna slå inom 4 km, med upplösningen procent.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 21:13
av SR-71-BlackBird
Laddade till 80% nu ikväll, 340 mot 310 på min 85:a, nästan 10% mer.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 21:17
av Martinen
Man ska helst kolla precis när den blivit full.
Ibland när jag laddat så den blev full redan vid midnatt, så kan den ha tappat 4-5 km på morgonen.
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 21:20
av leiflodde
Modell 85, 341 km, 90%, >5000 mil, 10 månader och ganska mycket SC och i början ganska mycket laddning till 100% (mindre nu)
Re: 90D
Postat: 04 nov 2015 21:20
av SR-71-BlackBird
Jag kör VisibleTesla som mailar när det är färdigt, får man fin historik också.