Sida 2 av 8

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 23 dec 2021 23:09
av mikebike
Maw skrev:
Är det någon som har sett hur det varit utanför SuC idag?
Har det varit mycket köer på andra stationer?
Vid Gävlebro sneglade jag bortåt laddarna vid McDonalds och det såg ut att vara ett par lediga.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 09:44
av jonasl
Om man har ABRP premium kan man se läget live.

Laddade i Karlstad vid sju igår också, ungefär 50% beläggning.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 10:49
av Nick
Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 10:50
av Dodde
Nick skrev:
Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.
Känns som det var mer tryck den 22a.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 10:51
av apkungen
Laddade igår i Enköping. Runt kl 18. 50 procent fullt ungefär.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 12:16
av LarsL
martinot skrev:
Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).

Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.

Men skall bli spännande att följa!

Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 20:30
av Xmag
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 20:36
av mikebike
Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 20:58
av ONSatan
mikebike skrev:
Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)
Hur mycket mer? Fick ni vänta?

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 21:21
av mikebike
ONSatan skrev:
mikebike skrev:
Xmag skrev:
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6. ;)
Hur mycket mer? Fick ni vänta?
Nej, men det var det närmaste vi kommit hittills. ;)
Fullt i Bredden, fullt i Fullerö när vi lämnade, en ledig i Gävle när vi lämnade. Många lediga i Hudik. Laddade hos Mamma, så kollade inte status i Sundsvall. Passerade dock Nacksta strax efter 13 idag och alla laddare var lediga.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 24 dec 2021 21:46
av mans71
LarsL skrev:
martinot skrev:
Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).

Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.

Men skall bli spännande att följa!

Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 01:06
av M3apan
Åkte någon gång efter Kalle (dvs den 24e) sträckan Sthlm-Helsingborg. Ensam i Tystberga, en model S i Ödeshög, ensam i Markaryd... Visst ingen direkt vanlig resdag, men kan man välja sina tillfällen så kan man få vara rätt ensam vid laddarna.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 08:48
av jonasl
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 09:05
av OfarligTesla
jonasl skrev:
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 09:30
av jonasl
Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 09:39
av MrKillBill
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 09:41
av OfarligTesla
jonasl skrev:
Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.
Ja de verkar gå på rätt sida gränsen vilket är upplyftande att veta, man vill ju inte heller att det skall vara halvtomt på de värsta dagarna på året för då måste bilförsäljningen/laddkostnaden sättas högre än vad annars hade behövts.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 09:59
av dstr
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 10:51
av martinot
OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.
Exakt.

Dessutom skall man komma ihåg att vi just nu har en ny Covid-våg med nya restriktioner, och många fler än vanligt som stannar hemma, eller minskat väsentligt på sina besök och sitt resande.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 14:56
av Maw
dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 15:20
av dstr
Maw skrev:
dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?
Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.

Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 25 dec 2021 15:53
av Maw
dstr skrev:
Maw skrev:
dstr skrev:
mans71 skrev:
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.

Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?
Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.

Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.
Jag tänkte på jämförelsen av en Tesla med fri supercharging jämfört med en utan. Kostnaden för fri supercherging kan ju inte vara för de fasta kostnaderna om de fasta kostnaderna är inbakade i bilpriset för en Tesla som inte har betalt för fri supercharging men ändå har tillgång till nätverket.

Om taxan för laddningen även täcker den fasta kostnaden, för utbyggnad osv i så ingår de fasta kostnaderna förstås i avgiften för fri supercharging.

Hoppas min tankegång är läsbar :)

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 26 dec 2021 08:17
av Dinsdale
Nu har kanske tråden glidit ifrån ämnet lite, men jag laddade i Linköping vid 13-tiden dagen före julafton. Kollade kartan några gånger under färden dit, det var tre lediga hela tiden förutom när vi kom dit. Då var det sju lediga. Ingen kö alltså. Passerade Sillekrog på vägen mot Linköping, där var det fullt enligt kartan (en klocksymbol) men jag såg inte om någon stod i kö.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 26 dec 2021 12:02
av EnTraktor
MrKillBill skrev:
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Postat: 26 dec 2021 12:10
av LarsL
EnTraktor skrev:
MrKillBill skrev:
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.
Men elabonnemanget påverkas inte av antalet uttag utan av max effekten som behöver användas. Tidigare var det ju i alla fall Tesla strategi att alla ska få en plats när de vill ladda men att alla kanske inte fick max effekt. Och jag föredrar helt klart att få en plats och kunna ansluta sladden än att behöva står en kö och vänta, även om effekten är lägre. Är bilen inkopplad så kan jag ju sätta mig och ta en fika och slappna av istället för att sitta i bilen och vänta.