Sida 2 av 4

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 14:34
av renes
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Jag har sällan köpt en konsumentprodukt med så många features heller. Kanske ett samband?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 14:40
av nahoj56
Just för model s och x så har man ju försämrat gränssnittet från version 9 och framåt.
Det har visserligen blivit snyggare men det är helt anpassat för liggande skärm. Det gör att man inte kan utnyttja skärmens hela yta.
Även att lägga menyn i underkant känns mindre lyckat.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 14:58
av zelest
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 16:48
av mikebike
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 16:53
av joem65
mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 16:54
av mikebike
joem65 skrev:
mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?
Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:03
av tigermann
Jag gillar V11 nu när man vant sig. Det är snyggare och jag tycker automatisk sätesvärme fungerar bra. Jag saknar heller inte ovanan att kolla förbrukning och däcktryck hela tiden.

Det som är dåligt är att man inte längre tydligt ser batterinivån vid ankomst medans man navigerar, men det hoppas jag att dom fixar framöver. Jag har inte råkat ut för värmeproblemen, hade jag gjort det skulle jag vara förbannad över uppdateringen.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:27
av Tellus
ÄNTLIGEN!

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:29
av fnystrom
zelest skrev:
Tellus skrev:
- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.
Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:29
av joem65
mikebike skrev:
joem65 skrev:
mikebike skrev:
zelest skrev:
d3marcus skrev:
Ogillar skarpt att jag inte längre kan ställa in laddgräns i bilen utan måste ta fram mobilen. Teslas mjukvarutestning är under all kritik - har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
Det går utmärkt att ställa in laddgräns i bilen?
Ja.
Hur då?
Genom att flytta "strecket" under bilen som anger max laddnivå.
Jovisst, så var det ju i v.10, men nu ser "laddsidan" ut så här i min bil.
20211230_172212.jpg
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:31
av HansET
Man vänjer sig nog.
Jag tycker däckstryck skulle vara mer lättillgängligt. Man borde få upp visning när man får varning eller larm, genom att trycka på däckssymbolen.
Navigationskartan tycker jag är oläsbar i mörkt läge. Är det någon som har ett tips hur man kan förbättra läsbarheten?

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:32
av fnystrom
fnystrom skrev:
zelest skrev:
Tellus skrev:
- stolsvärme, defroster, bluetooth, wifi, sentry, dashcam med mer nu gömda. Dom använde jag rätt ofta.
- Stolsvärme har ju auto-funktion nu som jag tycker funkar kanon, bättre än jag själv lyckas ställa in. Känns onödigt att ta upp yta i gränssnittet för att visa den hela tiden? Lika så med defrostern.
Hittar inte auto-funktionen för stolsvärme i min Model S. Var har de gömt den?
Svarar mig mig. Det finns inte på äldre Model S som är äldre än 2021.

Alltså har UI blivit sämre för Model S. I alla fall här i Norden där man använder stolsvärme och defroster typ dagligen under 6 månader om året.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:33
av Front242
På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 17:38
av Bjelke
Tellus skrev:
ÄNTLIGEN!
:lol: Lysande Sickan…

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 19:01
av Matte
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 19:59
av joem65
Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 20:07
av Matte
joem65 skrev:
Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.
Model Y, liggande skärm.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 20:32
av mikebike
joem65 skrev:
Matte skrev:
joem65 skrev:
Ser laddsidorna olika ut i olika bilar?
För mig är det inte ut sådär. Jag kan fortfarande ställa in laddgräns.

Med det sagt så tycker jag det är dåligt att jag inte enkelt kan ändra: stolsvärme. Värme bak. Supersprut av värme på framrutan. Kanske upptäcker andra saker senare, men det märks att Tesla är baserat i varma Californien.
Ok, har du en stående eller liggande skärm? Om de stående skärmarna har tappat möjligheten att ställa laddgränsen i v.11 har det definitivt blivit till det sämre för oss. Webbläsaren täcker ju dessutom endast halva skärmen nu.
Model 3 i mitt fall.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 20:32
av PerV
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 20:34
av mikebike
PerV skrev:
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igen

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 21:15
av PerV
mikebike skrev:
PerV skrev:
Laddnivå ställer man väl in genom att trycka på batterisymbolen, inte via laddmenyn!? :)

Dessutom är det nu enklare att ändra laddning i bilen, man kan direkt dra nivån utan att behöva klicka "ändra laddnivå".
Däremot är det sämre i mobilen då laddning inte automatiskt går igång då man ändrar nivån, numera måste man klicka typ "börja ladda".
Nja, min bil hade laddat klart, men när jag höjde laddnivån började den ladda igen
Ok, kanske för att du hade startat laddning tidigare och den nu var klar?
Jag råkade ut för att jag trodde jag hade startat laddning genom att öka laddnivån, vilket senare visade sig att så var inte fallet.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 21:26
av PerV
Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 21:43
av Bjelke
Front242 skrev:
På min S finns ingen auto för nån stolsvärme och defrosterläget använder jag mest hela tiden för att undvika imma. Pajasuppdatering för model S imho
Var ute på en runda med en massa mindre ärenden nyss, dvs många stop, fördjävla drygt klickande
för att slå på defroster varenda gång, och inget man gör direkt trafiksäkert när man väl åkt iväg :evil:

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 30 dec 2021 23:09
av Tellus
PerV skrev:
Rent generellt så tycker jag att den animerade trafikvyn är skit, varför kan man inte välja bort den och visa sann information istället. Förslagsvis tydligare blinkers, hastighet, däcktryck, energiåtgång och regen? Eller till och med den OBD2 statistik som TeslaBjörn ibland visar på sin mobil, med batteri/motortemperatur mm.
I människa-maskin interface i Gripen så får aldrig falsk eller felaktig information presenteras för piloten, i trafikvyn i Teslan får man vara glad om det är något som stämmer någorlunda, dvs den går inte att lita på, vad skall man då ha den till?
Jag skulle nog kunna tänka mig en kartvy över hela skärmen istället, i alla fall som valbart allternativ.
Precis, den animerade bilen och vägen som tar upp 1/3 del av skärmen kan flyttas till leklådan. Här skulle man kunna ha mycket nyttig info och genvägar.

Re: V11 - Bättre eller sämre?

Postat: 31 dec 2021 00:32
av Elix747
Varför inte lite mer valfrihet. Tex direktknappar för defroster och fläkt. Som uppväxt i Volvo 240 så skulle tex ju detta 80-talsmode väljas för oss som vill ha det med ”classic”-mode.
81DD4D04-EB00-40F5-8519-8C00F82ECEEE.jpeg
Egentligen tycker jag v11 är ok, gillar sidokameror vid filbyte och autostolsvärme, men saknar stolsvärmeknappar, färdstatistik snabbt och fler valbara knappar istället för dubbla temperaturknappar.