Sida 2 av 2
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Postat: 13 jan 2022 06:06
av Jonte73
Macki skrev:Ja smaken är ju olika, jag är inte så stort fan av teslas interiör tex men jag är djupt imponerad av hur de lyckas få så effektiva bilar! Samt då deras nätverk som gör tesla än mer unika. Men jag tycker att tex denna bilen är mer av en bil enligt min mening
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99156278
Tror den är helt fullutrustad och jag gillar interiören, storleken, kombi ( tycker den är mer kombi än suv)
Samtligt tror jag att hos tesla är den en vanesak som man nog vänjer sig fort vid.
Men den röde i Trelleborg såg ju väldigt fin ut och jämför man Skodan mot en LR awd så snackar vi halva tiden 0-100 vilket är en kul bonus. Men tycker jag har fått mycket kött på benen och SR+ 19-20 går bort, skulle vara LR rwd eller nyare 21 refresh alternativt en helt ny model 3 som den heter nu. Nån sa Hyundai är det inte helt sjukt långa leveranstider på dom? Och hur ser det ut med rabatter där?
Men om du inte är ett stort fan av Tesla och bara surrar Enyaq.
Så köp en Enyaq och radera tråden då istället för att yra på här.
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Postat: 13 jan 2022 09:27
av jonasl
Vill man ha en traditionell bil fast den går på el så är Enyaq perfekt! Nackdel ingen tillgång till SuC - men det är inte viktigt för alla.
Vill man ha bil 2.0 så är det Tesla som gäller idag. Svårare än så är det inte.
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Postat: 13 jan 2022 09:45
av Mickep
Laddnätverk kommer förr eller senare att öppna så det ser jag inte som något avgörande. men bilar håller enligt mig bra klass ca 5 år före de andra. (ev6 och i5 är de som kommit närmst model 3, vw id serier ioch enyaq kan jämföras mot förra generationen model s/x när det gäller laddning (men med halva priset)).
Dock har jag sett att model 3 (sr+) för 2021 säljs för 480 000, samma som 2019. och de säljs ju först. så jag tycker de gamla borde ha ett pris runt 380 - 400 000. Så för mig är det från 2021 som gäller då det är då som tesla fick till det och fixade de små problem bilen hade hårdvarumässigt. model y tycker jag de ännu inte fått till där den borde vara. (berlin tror jag kommer åtgärda det). model s och x är suveräna men lite dyra (över 1 mille) så de faller bort antar jag.
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Postat: 13 jan 2022 11:12
av martinot
Mickep skrev:
Dock har jag sett att model 3 (sr+) för 2021 säljs för 480 000, samma som 2019. och de säljs ju först. så jag tycker de gamla borde ha ett pris runt 380 - 400 000. Så för mig är det från 2021 som gäller då det är då som tesla fick till det och fixade de små problem bilen hade hårdvarumässigt. model y tycker jag de ännu inte fått till där den borde vara. (berlin tror jag kommer åtgärda det). model s och x är suveräna men lite dyra (över 1 mille) så de faller bort antar jag.
Jo, håller med. Basmodellen av M3 (heter inte längre SR+) är ju mycket prisvärd för vad man får. Få bilar som ger så välutrustad och effektiv elbil till baspris.
Re: Vilken 3a ska man köpa?
Postat: 13 jan 2022 11:12
av NEO
nx00 skrev:Jag som ägt SR+ och en Performance skulle nog säga en LR med Acceleration boost är "best of both worlds"(LR med acc boost är nästan lika snabb som performance, se på YouTube). Tycker det blir alldeles för hård och sportig körning med 20" fälg och sportfjädring, inte minst ljudnivån.
Om din budget nu kan sträcka sig dit, annars skulle jag nog siktat på en SR+ med LFP batteri.
Performance har ingen sportfjädring, den har 10mm sänkning jämfört med LR, hårdheten är densamma. Man kan även få på 18" på alla performance, men inte aerohjulen. Ljudnivån i en M3P 2021 med 20" är densamma som M3 LR 2019-2020 med 18". 2021 M3P med 18" är lika tyst som en LR 2021.