Jag skaffade min första Tesla vid nyår för ett år sedan. Har kört 3200 mil. Eftersom jag har en anan uppfattning än många andra så hanterar jag också batteriet annorlunda. När det gäller min honby med lithiumbatterier så dödade mina polare ofta sina batterier långt innan ett år gått medan jag nu har batterier som är > 10 år och fortfarande fungerar bra. Största problemet har vart att ”forumsanningar” rådit. Och en viss lathet från vissa kanske.
Såå, jag körde samma princip med min bil.
Två dagar efter leverans(inkl 100mil hem) hade bilen en Nominal full pack enligt BMS på 80.7kWh. E3LD/82kWh-batteriet brukar “börja ungefär där” enligt BMS.
Efter någon vecka med 70-80%( smekmånad/lära sig känna bilen) började jag ladda successivt lägre och stannade vid 55%, då det räcker gott och väl för mig för dagligt bruk, även vid -30C. Jag har 10mil tor jobbet. Jag kommer hem med 20-35% beroende på kyla och extra körning. Bilen står med denna SOC(även om det skulle bli 5-10%) tills laddningen drar igång på morgonkvisten så den är färdig strax före avfärd (ca 1,5-2h före).
Min bil har sovit med låg SOC flera ggr ned till 0.4% SOC och nu senast efter hemkomst efter jul med 3% hela natten.
Om jag hade gjort helt fel, skulle man tycka att mitt batteri borde degraderas mer än andras batterier.
Denna bild är helt färsk ur mitt teslafikonto:
Mitt batteri verkar må ypperligt. Jag har so far fått full EPA-range(507km eller mer) alla ggr jag laddat fullt. BMS batterikapacitet är 80.4kWh.
Det är vanligt att folk anser att min BMS driftat pga låg laddning över tid. Det gör den om man laddar 55% länge, jag brukar hamna på 81.4kWh batterikapacitet men efter stor urladdning ocg full laddning återställer den sig kring 80.4kWh.
Jag laddade från 16-17% till 100% dagen innan jul och körde ut den till 3% när jag kom hem från julresan. Bilen sov en natt med 16-17% före jul och med 3% efter jul. Detta torde kalibrerat min BMS ganska bra( jag har flera 80%-laddningar efter detta mht någon lite längre resa under julen, och detta påverkade inte mina 80.4kWh kapacitet.
Hade mina kunskaper vart fel borde inte jag haft den Model 3P refresh med överlägset bäst range och minst degradering. Det tror
jag iallafall.
[Edit]Ett tillägg: på teslamotorsclub råder sanningen om ”battery lottery”. Dvs, antingen får man en bil med ett bra batteri eller så får man ett skitbatteri som bara degraderas och degraderas.
I forskningsrapporter presenteras ofta spridningen mellan celler som körs i samma test, det rör sig kanske om 1% upp eller ner efter rätt många cykler eller ett år.
Man kan även se att det går förutse, tex om en test med 20% cykel ger ett visst slitage och 40% ett annat så ligger 30% ganska mitt emellan. Det jag vill säga är att en extremt stor del av enskilda celler beter sig väldigt förutsägbart. Battery lottery förekommer inte egentligen i de tester som görs inom forskningen.
Exempelvis finns det en gynnare i Australien som är övertygad om att Tesla skickar alla dåliga batterier dit, men när man hör om klimatet och temperaturer + hur de håller sina batterier laddade så stämmer det rätt bra in med det forskningen visar.