Sida 2 av 3

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 15 jan 2022 19:13
av AAKEE
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 15 jan 2022 20:08
av mikebike
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 15 jan 2022 20:36
av Dexter86
mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Vem vet, dom kanske skruvar på kranarna efter 1-1.5år när dom fått in lite data osv

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 15 jan 2022 20:49
av AAKEE
mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Jag tyckte en halvbekant på ett annat forum hade mätt till sig en förbättring i någon mjukvara kring jul, dock inte Panasonic-hastigheter :mrgreen: men bättre än innan.

Jag tror personligen fem-tio minuter mer laddtid inte är avgörande. Det är väl bra om det går fort med inte livsviktigt.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 15 jan 2022 20:55
av mikebike
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Uppdateringen är nog att MY nu får det större LG-batteriet(5L 78.8kWh Full pack when new) istället för det första(”5C” 74.5kWh).

(Det nya större LG-batteriet är alltså inte 82kWh.)
Det nuvarande batteriet har fått kritik för låg laddeffekt, men man skall kanske inte hoppas på någon radikal förbättring?
Jag tyckte en halvbekant på ett annat forum hade mätt till sig en förbättring i någon mjukvara kring jul, dock inte Panasonic-hastigheter :mrgreen: men bättre än innan.

Jag tror personligen fem-tio minuter mer laddtid inte är avgörande. Det är väl bra om det går fort med inte livsviktigt.
Ingen deal breaker, men det är ju aldrig kul att byta ned sig. Tidigare var både räckvidd och laddhastighet sämre än hos min Model 3, men nu är räckvidden nästan samma (min har 580 km WLTP).

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 07:58
av ReNewAble
Frågan är om det verkligen är en batteriändring eller om Tesla nu bara har gjort ett ordentligt WLTP-test? Tidigare var det 507 km för LR oavsett hjulkonfiguration och det talet var märkligt lågt. Bilarna de sålde i Hong Kong som också använder WLTP var specade på 542 km för 20” (säljs ej med Gemini).

Ser man till Hong Kong nu så står det fortfarande 542 km där - de uppdaterar väl knappast batteriet bara för EU?

Jämför jag min 2020 Model 3 och min Model Y så visar de ungefär samma räckvidd vid batteriet då de var nya, ca 500 km. Då var min Model 3 specad med 560 km WLTP.

Vi får se vad batterivarienten på bilarna säger men jag är inte helt övertygad att det är uppgraderat.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 09:56
av AAKEE
ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 11:34
av Melon Must
Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 12:25
av AAKEE
Melon Must skrev:
Är det en annan laddkurva på det större batteriet? Är det bara inte bara lite större?
De tester vi sett är att det är liknande beteende dvs lite slöare än Panasonics.
Tesla har skruvat upp farten lite just före jul på det mindre LG-batteriet( enligt tester på ett tyskt forum). Med lite tur justeras bgge upp när tesla har mer erfarenhet av LG-batterierna.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 12:53
av Gustafsson
Mickep skrev:
De som nyligen (för någon månad sedan) tog leverans blir nog glada att andra fåt längre räckvidd.
Var likadant när modell S90 ersatte S85. Samma när 100 D och senare LR och LR+ kom.
Måste väl vara så, samma utveckling som med mobiltelefoner å datorer (och ICE bilar med) för den delen.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 18:56
av DrSnuggles
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 18:59
av yps
DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
LGs nya är NCMA: viewtopic.php?f=8&t=25402

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 19:33
av AAKEE
DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 19:55
av Maw
AAKEE skrev:
DrSnuggles skrev:
Ok, så om du nu är så att det är nytt batteri med LFP istället för NCA celler, vilken betydelse har det? Läste någonstans att LFP har bättre livslängd, fler lsddcykler och kan/ska laddas till 100%, det låter ju bra. Men läste också att de har sämre performance, på vilket sätt menas då? Någon som vet?
Ungefär som YPS säger: Det nya batteriet är LG’s lite större NMC. ( NCMA torde komma längre fram och är lovade att ge ordentligt mer kapacitet, i praktiken slå NCA enligt reklamen. Den aktuella LG-accen är 4% mindre än teslas motsvarande NCA.)


Inom överskådlöig framtid kommer inte LR-bilar ha LFP-batterier, för det ryms inte. Skulle man konstruera bilen så det ryms skulle en LR-bil bli orimligt tung. En model 3 med 55/60 kWh LFP-batterier är fylld till samma volym med LFP-batterier som en LR på 82kWh är med NCA. Det är möjligt att man kommer kunna öka LFP ytterligare lite när det gäller energidensitet men det finns en teoretisk gräns man närmar sig(minns inte datat där exakt).

Alltså: LFP = SR, eller motsvarande tills annat sägs. LR= NCA, NMC och troligen NCMA också.
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 20:35
av AAKEE
Maw skrev:
Har det levererats några bilar med NCMA ännu? Teslor? Hummer?
Det skulle kunna vara så att jag har fel och LG’s nya är NCMA, mht en del artiklar från i somras. Fast det ser inte ut att stämma m.ht hur kapaciteten på cellerna blev.

Flera artiklar påstod i somras att Tesla skulle värja använda NCMA efter sommaren -21.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 20:55
av tslaqqq
Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 16 jan 2022 21:56
av AAKEE
tslaqqq skrev:
Visar sig att detta faktiskt finns i VIN numret, något som vissa VIN decoders visar o några inte

Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)

Om det stämmer och inte är påhittat vill säga
Det har varit fram tom 2021:

E = Lithium Ion, dvs NCA, NMC
F = Lithium Iron, dvs LFP

Din lista har en kraftig, flaw; Teslas/Panasonics egen batterityp, NCA står inte med. Jag är lite skeptisk till listan mht det men har sett att man skulle ändra i chassienummret runt batterityp.

Tesla/Panasonic torde inte frångå NCA i närtid…

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 17 jan 2022 14:02
av CoLa
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 17 jan 2022 14:17
av The Gentleman
CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 17 jan 2022 14:23
av Dexter86
The Gentleman skrev:
CoLa skrev:
Fick nyligen SMS från Tesla att dom uppgraderat räckvidden på min beställda Model Y :)
Har beställt med 19” så det borde bli 56,5 mil (wltp)
Gjorde beställningen 2/1-22
Fick också detta alldeles nyss. Beställde 1/1.
D lugnt, ni behöver inte tacka mig ;)

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 17 jan 2022 14:37
av Vill ha en tesla
Ja me! Bara dragkroken som man åxo vill ha sms om!

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 17 jan 2022 19:37
av BrooklynS
Jag beställde augusti 2020 och fick också SMS-et. 565 km WLTP med de hjul jag vill ha. Det börjar bli riktigt intressant men 665 km WLTP är förstås ännu bättre!

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 13 mar 2022 10:21
av Choke
AAKEE skrev:
ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 13 mar 2022 16:59
av Maw
Choke skrev:
AAKEE skrev:
ReNewAble skrev:
Frågan är om det verkligen är en batteriändring
Det är en batteriändring, och det
Här var det LG’s mindre som på pappret är 74.5 men presenterar cirka 75kWh i testerna som det ser ut mot det större som är på 78.8kWh.

78.8/75 x 507= 532.7km

Gemini ökar från 547 till 565km.
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km

Re: Model Y nu 533km istället för 508

Postat: 13 mar 2022 20:02
av AAKEE
Maw skrev:
Ursäkta dum fråga men kan du förklara din formel? Försöker lära mig mer om batteri och förbrukning.
Provar att svara :)
77.8 är nya batteriets storlek i kWh
75 är gamla batteriets storlek i kWh
507 är gamla batteriets räckvidd i km
532.7 är nya batteriets räckvidd i km[/quote]

Japp.

WLTP-räckvidden bygger ju på en förbrukningssiffra man kan räkna fram.

Med endast batteriet ändrat och samma förbrukning förändras rangen procentuellt med batteriets ökning i kapacitet.