Sida 2 av 2
Re:
Postat: 13 nov 2015 15:51
av drakbane
Herr X skrev:Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Re: Re:
Postat: 13 nov 2015 15:56
av vigge50
drakbane skrev:Herr X skrev:Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Låter helt klart intressant men undra vad kostnaden för den infrasturkturen skulle kosta
Re: "Det bra och det dåliga med en EV"
Postat: 13 nov 2015 15:58
av drakbane
Sladden är ju dragen, bara o joina med Tesla, o sätta det sidan om....
Vem vet, Finnar är ju inte Tyskar

Re: Re:
Postat: 13 nov 2015 17:29
av danni
drakbane skrev:Herr X skrev:Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Min spontana tanke är att blir det inte svårt att uppnå samma energidensitet med en sån modell?
Re: "Det bra och det dåliga med en EV"
Postat: 13 nov 2015 17:54
av pegs
Bjelke skrev:"Hur länge måste man ladda för att få fullt? - Vet inte, har aldrig laddat fullt."
... Ungefär som en iPad, oftast kortare. (Men vem bryr sig, laddar båda på natten när jag sover...)
Re: Re:
Postat: 13 nov 2015 17:58
av Martinen
danni skrev:drakbane skrev:Herr X skrev:Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Min spontana tanke är att blir det inte svårt att uppnå samma energidensitet med en sån modell?
Men det är helt klart en spännande idé. Även om man bara ha 70% av energin jämfört med annat batteri av samma storlek så hade det kunnat räcka om det går så snabbt attt ladda.
Däremot känns det som om detta kan vara dyrt, och undra hur kontrollen kommer att vara så att man inte får en massa kassa celler.