Re: Sidiruta förare stannat halvöppet. Tesla 1 mån!!!!!
Postat: 16 feb 2022 05:53
Jag tror Grufmans bil har gjort en film om just fönsterhissen. Man man kan få leta lite då de publicerar rätt mycket…
https://teslaclubsweden.se/forum/
Vad har gått sönder?SwedishAdvocate skrev:Någon som vet hur länge man får gratis lånebil hos Audi för en en bil i e-tron-prisklassen ifall den bilen:mati skrev:.../ Jag har haft massor med strul på min e-tron. Faktiskt inte så mycket mindre än vad jag hade med min tidigare Model S. Skillnaden är bara att verkstan fixade allting på nolltid och utan knussel. Bilen togs in på verkstad oftast samma dag, reservdelar beställdes och var på plats dagen efter osv. Självklart fick jag alltid en gratis lånebil under tiden.
1. Inte är leasad utan ägs privat.
2. Garantin har gått ut.
3. Audi inte anser att de kan ta felet på Goodwill.
?
Normalt täcker hyrbilsmomentet (om det ingår) bara ”hanka hem med dina prylar” dvs några dagar.Homer skrev:Du har inte rätt till hyrbil i försäkringen, om bilen är utom garantin?
Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Tänkte väl det. Det skulle väl inte ens vara lagligt att inte erbjuda delar? Eller det kanske bara är något frivilligt andra tillverkare sysslar med? Tänkte på regeln om 10år efter avslutad produktion som det pratades om när Saab gick i konkurs. Tydligen finns det en skyldighet.bylund skrev:Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Även verkstadshandböcker finns på nätet (mot avgift).Fredrik j skrev:Tänkte väl det. Det skulle väl inte ens vara lagligt att inte erbjuda delar? Eller det kanske bara är något frivilligt andra tillverkare sysslar med? Tänkte på regeln om 10år efter avslutad produktion som det pratades om när Saab gick i konkurs. Tydligen finns det en skyldighet.bylund skrev:Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Lämnar man access till bilens system för verkstadsjobb också?bylund skrev:Även verkstadshandböcker finns på nätet (mot avgift).Fredrik j skrev:Tänkte väl det. Det skulle väl inte ens vara lagligt att inte erbjuda delar? Eller det kanske bara är något frivilligt andra tillverkare sysslar med? Tänkte på regeln om 10år efter avslutad produktion som det pratades om när Saab gick i konkurs. Tydligen finns det en skyldighet.bylund skrev:Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Det är en i EV6 gruppen som håller på och skriver med motortidningarna då han vill få till ett reportage om alla fel med E-GMP-bilarna, så nej, det är nog inte heller ett säkrare kortWalker skrev:Koreaner är inte heller ofelbara, tro mig.Eitch skrev:Jag kör en id.3 nu. Tänk dig för innan du köper VW. Om det bara hade varit en ruta säger jag. Larm mitt i nätterna, laddlucka som inte låser sig, ofungerande app med nästan noll funktioner, urladdat 12V-batteri, förlorad kommunikation med nätet, extremt långsamt infotainment (vad som nu är ”tainment” i det), Apple car play som inte funkar trådlöst, mjukvara som inte startar alls, obefintliga uppdateringar, tre verkstadsbesök med totalt sju veckor på verkstad, varningsmeddelanden om sensorer vid minusgrader, fukt i baklyktorna… det var vad jag kom på på rak arm. Det var givetvis varit mer. Lycka till med din id.4!lem skrev:Sidorutan förare slutade att fungera och är nu halvöppen och jag är i Västerås. Tur jag har mössa och rattvärme.
Efter att bönat och bett har jag fått en servicetekniker OM EN MÅNAD!!!
Detta är uppåt väggarna! Jag kan inte ha en bil som för småfel får vänta en hel månad. Jag hade tänkt köpa en MY men backar, det får bli en id4!!!
Ärligt talat, ta något koreanskt om du inte ska ha tesla tänker jag.
Mvh En med erfarenhet.
Tycker du jag borde sluta på topp nu efter fem Teslor som aldrig haft något allvarligt fel?VoltAmpere skrev:Varför köper ni Tesla då?
Det verkar vara roligt tills det går sönder, sedan är det inte roligt mer.
Nej, varför, du är ju bara på den roliga delen då.Legato skrev:Tycker du jag borde sluta på topp nu efter fem Teslor som aldrig haft något allvarligt fel?VoltAmpere skrev:Varför köper ni Tesla då?
Det verkar vara roligt tills det går sönder, sedan är det inte roligt mer.
Min bild är att Tesla har mycket problem med "fit and finish", inklusive tex inställning av dimljus som kuggas på besiktningen. Däremot tror jag fortfarande driftsäkerheten faktiskt är bland de högre (och nej, då räknar jag inte in att sensorer blir smutsiga så att AP ej funkar i snömodd osv).
Man kan åtminstone få tillgång till diagnostikprogramvara. Men exakt vad man kan göra vet jag inte.Fredrik j skrev:Lämnar man access till bilens system för verkstadsjobb också?
Fredrik j skrev:Det har ju varit problem i USA, tex Rick Rebuilds fick ju inte köpa delar, så trodde det var samma här.bylund skrev:Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Tänkte väl det. Det skulle väl inte ens vara lagligt att inte erbjuda delar? Eller det kanske bara är något frivilligt andra tillverkare sysslar med? Tänkte på regeln om 10år efter avslutad produktion som det pratades om när Saab gick i konkurs. Tydligen finns det en skyldighet.
Kanske andra regler i eu?wannabee skrev:Fredrik j skrev:Det har ju varit problem i USA, tex Rick Rebuilds fick ju inte köpa delar, så trodde det var samma här.bylund skrev:Jodå, det gör de. Grufman Bil t ex skulle ha svårt annars, och jag tror inte att de har någon särskild status hos Tesla. De är inte en auktoriserad plåtverkstad t ex. När jag hade min bil inne hos dem för fix av parkeringsbroms så köpte de delar från Tesla.Fredrik j skrev:Säljer inte tesla reservdelar till bilarna? Det var nytt för mig.wannabee skrev:Ja och om man inte får köpa reservdelar av Tesla, så är det väl en bilskrot i Sverige som har mycket Tesla delar (som inte Tesla bestämmer vem som får köpa)
Tänkte väl det. Det skulle väl inte ens vara lagligt att inte erbjuda delar? Eller det kanske bara är något frivilligt andra tillverkare sysslar med? Tänkte på regeln om 10år efter avslutad produktion som det pratades om när Saab gick i konkurs. Tydligen finns det en skyldighet.
Jo, så kan det vara, som jag förstod det (har bara sett enstaka program) hade han problem dels med att bilar han reparerat (salvaged) var avstängda från att kunna använda SC och dels att han inte fick köpa reservdelar av Tesla, därför gick han över till andra märken än Tesla. Om delarna går att köpa här, borde han kunnat köpt dem via bulvaner i EU tycker man.Fredrik j skrev:
Kanske andra regler i eu?
Problemet blir väl att man får betala tull och moms två gånger. För att få tillbaka momsen måste man väl vara amerikan fysiskt på plats i Europa?wannabee skrev:Om delarna går att köpa här, borde han kunnat köpt dem via bulvaner i EU tycker man.
De är kinkiga med att sälja reservdelar till bilar som är registrerade som skrotade, ja. Det gäller nog här också.wannabee skrev:Jo, så kan det vara, som jag förstod det (har bara sett enstaka program) hade han problem dels med att bilar han reparerat (salvaged) var avstängda från att kunna använda SC och dels att han inte fick köpa reservdelar av Tesla, därför gick han över till andra märken än Tesla. Om delarna går att köpa här, borde han kunnat köpt dem via bulvaner i EU tycker man.Fredrik j skrev:
Kanske andra regler i eu?
Det verkar vara svårt att köpa vissa delar tex till högspänningsdelarna, han jämför med Toyota och Prius där det går att köpa vilka reservdelar som helst.