Re: Hinner man innan 1 juli?
Postat: 06 mar 2022 16:38
Dom kan ju skippa svenska vagnskadegarantin så är dom väl på rätt sida.
Har svårt att se att dom ska kolla på tillbehör, tillval etc, det kommer ju ta en jäklar tid, jag tror att de kommer gå på listpris enbart.Leo skrev:Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.
Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.
Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
anna__ skrev:Har svårt att se att dom ska kolla på tillbehör, tillval etc, det kommer ju ta en jäklar tid, jag tror att de kommer gå på listpris enbart.Leo skrev:Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.
Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.
Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Extrautrustning och rabatter på förmånsbilar är ju inget nytt.anna__ skrev:Tidskrävande men ok, om man får rabatt då så att det hamnar under 700.000?
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
Listpriset ändras inte pga rabatten.anna__ skrev:Tidskrävande men ok, om man får rabatt då så att det hamnar under 700.000?
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
nu gäller detta privatköp, bilen jag köper kostar under 700K men med utrustning så överstiger den 700K däremot har jag fått rabatt så den landar under 700, då menar jag att det borde vara ok och att jag kan få bonusen?Esterox skrev:Listpriset ändras inte pga rabatten.anna__ skrev:Tidskrävande men ok, om man får rabatt då så att det hamnar under 700.000?
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
Ta E-tron som exempel. Listpriset för en E-tron 55 är runt 970 kanske. Nu är den på kampanj hos Audi för 830, men förmånsvärdet grundar sig ändå på 970.
Så ett listpris nära 700 gör att man kan glömma bonus. Om man lägger till utrustning. Det är rejält kostsamt att fuska på förmånsvärdet så lär ju då bli samma om det använder samma koncept på bonusen.
Det kan vi ju med säkerhet inte veta ännu förens det är klart. Men skulle tro att du inte får då det säkert kommer räkna bilarna utan rabatter. Precis som med företagsbilar.anna__ skrev:nu gäller detta privatköp, bilen jag köper kostar under 700K men med utrustning så överstiger den 700K däremot har jag fått rabatt så den landar under 700, då menar jag att det borde vara ok och att jag kan få bonusen?Esterox skrev:Listpriset ändras inte pga rabatten.anna__ skrev:Tidskrävande men ok, om man får rabatt då så att det hamnar under 700.000?
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
Ta E-tron som exempel. Listpriset för en E-tron 55 är runt 970 kanske. Nu är den på kampanj hos Audi för 830, men förmånsvärdet grundar sig ändå på 970.
Så ett listpris nära 700 gör att man kan glömma bonus. Om man lägger till utrustning. Det är rejält kostsamt att fuska på förmånsvärdet så lär ju då bli samma om det använder samma koncept på bonusen.