Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Kl 14:12, rullar ut från Solna.
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av _TonyV »

Bästa tråden på länge denna. :)
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av drakbane »

+2

Blir o "testköra" till tokholm, när väl bilen dyker upp, nu ju... :D :D :D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

_TonyV skrev:
Bästa tråden på länge denna. :)
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa

Jobbar ju med att sälja modern kommunikation för företag, så kan ju alltid se resan som ett business case. ;)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Ingen smakstart.. Essingeleden sinkade mig med 20min. (Får räkna av det för att få fram en stadsgräns till stadsgräns tid sen också.)

Nu laddas det vid Sillekrog iaf.

102km/h so far i snitt (innan laddstopp)

IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Ödeshög.

104,67 km/h i snitt inkl laddningen i sillekrog

Gjorde bort mig och laddade för tight i Sillekrog - kom fram med 10km tillgodo, men har legat enbart 10km/h över skyltad hastighet.

Frågan är hur taktiken bör ändras.

1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.

2. Ladda tight och kör lite långsammare.

Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.

Det är också en sport att hitta en bra cruisingspeed - dvs undvika att komma ifatt så många, men samtidigt hålla undan från så många som möjligt. Jag vill undvika att behöva bromsa/gasa när jag kommer ikapp någon samt undvika att behöva gå åt sidan och fastna bakom en lastbil eller liknande.


Iaf skönt att slippa fossilbilarnas felmarginal på hastighetsmätaren.
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av TiborBlomhall »

Mistafrizz skrev:
IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Hmm... ett år sen ungefär blockerade jag ett antal IP-adresser som höll på och spamma oss med reklaminlägg.
Har du kvar adressen kan du PM-a mig den så jag kan ta bort den från listan.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av ovelundkvist »

Det går ju bra det där, måste vara de nya gummimattorna! ;)
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av root »

7 timmar :)

Allt under 8 är bra. Du kommer inte runt naturlagarna. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Du är utelämnad till att laddarna inte ligger helt optimalt mellan varandra.

I Tyskland har jag upplevt att 130-140 funkar bra för att få hög snittfart, 100-110, över hela sträckan. Men där ligger laddarna väldigt tätt.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Pedrazzini »

Frågan är hur taktiken bör ändras.

1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.

2. Ladda tight och kör lite långsammare.

Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.


Detta är ju grymt intressant. Borde kunna byggas in i en GPS algoritm som anvisar optimal hastighet och längd på laddstopp beräknat på kortaste tid A-B inklusive laddstopp.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Peter Holm »

Lite tanker kring optimal hastighet från Sondell:

http://tesla.sondell.biz/?p=2150
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Toftaholm.

98,156km/h inkl laddning Sillekrog och Ödeshög.

Bättre tempo på vägen från Ödeshög - ca 140-150km/h (vill ju använda autosteer) och 21km kvar innan laddning nu.
Det är vänsterfilstalibanerna här i småland fel att jag ej stannade över 100km/h i snitt. ;)
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Pedrazzini skrev:
Frågan är hur taktiken bör ändras.

1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.

2. Ladda tight och kör lite långsammare.

Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.


Detta är ju grymt intressant. Borde kunna byggas in i en GPS algoritm som anvisar optimal hastighet och längd på laddstopp beräknat på kortaste tid A-B inklusive laddstopp.
Mm.. Problemet är ju att den laddar långsammare efter ett tag..

Som nu - ska jag ladda för att kunna skippa Löddeköpinge eller ska jag gasa och stanna och toppa upp.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Pedrazzini »

Mm.. Problemet är ju att den laddar långsammare efter ett tag..

Som nu - ska jag ladda för att kunna skippa Löddeköpinge eller ska jag gasa och stanna och toppa upp.
Precis. Det är ju just det algoritmen ska känna till och beräkna utifrån vilka tillgängliga SuC som finns på din rutt :D
Funktionen skulle kunna kombineras med att man kunde ange hur mycket laddning du vill ha kvar när du kommer fram :geek:
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Faaaan!!!

Hade hugg på 5h 59min - 130 km kvar med bara 110 väg.

Och sen detta skit - tvärstopp!!!
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Lessmog »

Säkert nån dåre som kört alldeles för fort i frosthalkan? :evil:
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

15 min totalstopp + 15 min tråklande genom Ljungby.

Det var en lastbil som fått punka och blockerade såklart 2-1vägen (där det är enfiligt). :(

Men nu på det igen..
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Lessmog »

Skönt att du har blå ratt när du kör detta forum...
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Mistafrizz »

Löddeköpinge.

Jäklar vad det här sket sig.
Har slipstreamat en lastbil från strax norr om Helsingborg.

88,33 km/h i snitt inkl Sillekrog, Ödeshög, Toftaholm.

Stadsgräns till stadsgräns, nattetid, ingen trafik hinder - borde kunna gå på 5,5-5,75h.

Jag kommer ha en sluttid på ca 7h 18 min.

Saker som skall förändras till hemresan:

1. Ingen tid spilld på kö.
2. Ingen lastbilsrackare med punka.
3. Ladda 10 min extra vid Sillekrog och Toftaholm (Ödeshög - Toftaholm klarar man sig bättre pga nedförslutet)
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Mistafrizz skrev:
IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Hmm... ett år sen ungefär blockerade jag ett antal IP-adresser som höll på och spamma oss med reklaminlägg.
Har du kvar adressen kan du PM-a mig den så jag kan ta bort den från listan.
Säg som det är:
Du har spärrat alla bensinstationer för att hålla ute ICE-ligan
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av apkungen »

Kul. Hoppas hemresan gått bättre!

Jag räknade på vilken hastighet som är bäst förut. Då kom jag fram till att hastighet inklusive laddning bara ökar och ökarmed ökad körhastighet (under optimala förhållanden om laddarna ligger nära och man inte blir hindrad när man kör fortare) men snitthastigheten inklusive laddning börjar plana ut vid 130km/h vilket då ger strax ovanför 100km/h inklusive laddning. Så man tjänar inte så mycket på att köra 160 istället för 130 och över 160 tjänar man i princip ingenting alls.

Björn Nyland gjorde också ett sånt test i Tyskland. Han körde 120 och 160 eller nåt sånt och kom fram till att 160 var lite bättre.

Du kommer kunna hålla en högre hastighet än drygt 100 i snitt eftersom du kan starta med mer kräm än du kommer i mål med.

Så länge du slipper köra långsammare än 120 så kommer du få en bra tid.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Foluke »

_TonyV skrev:
Bästa tråden på länge denna. :)
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
Hela denna tråd skriker ju efter ett simuleringsprogram som optimerar alla ingående parametrar som, t.ex. fart, batterikapacietet, laddningsprocent, avstånd till nästa supercharge och slutdestination, temeratur ute och inne och you name it...
(Jag har inte fått min bil än så frågeställningen är lite abstrakt)
Det verkar ju finnas gott om tänkare och programmerare i den här klubben så vi kanske kan se fram mot ett kalkylprogram? Fler som arbetar ihop till ett "Wikitesladistance"?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
_TonyV skrev:
Bästa tråden på länge denna. :)
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
Hela denna tråd skriker ju efter ett simuleringsprogram som optimerar alla ingående parametrar som, t.ex. fart, batterikapacietet, laddningsprocent, avstånd till nästa supercharge och slutdestination, temeratur ute och inne och you name it...
(Jag har inte fått min bil än så frågeställningen är lite abstrakt)
Det verkar ju finnas gott om tänkare och programmerare i den här klubben så vi kanske kan se fram mot ett kalkylprogram? Fler som arbetar ihop till ett "Wikitesladistance"?
Det var en intressant tanke! Ett sånt program hade jag jättegärna skrivit. Men jag måste jobba med betalt jobb så jag kan betala de enorma leasingfakturor DNB skickar varje månad :P
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6141
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av Remuz »

Skulle vara grymt om man kunde kolla med laddarna på vägen också:

Jag är där 13.41, då beräknas det vara en laddare ledig, mao max 40kW, dock lämnar grannen troligen 14.02, så då får jag 80kW
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?

Inlägg av drakbane »

Känns som att det får bli ett race i vår/sommar...
Det är så många parametrar så det hade kunnat bli spännande.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar