Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Moderator: Redaktion
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Kl 14:12, rullar ut från Solna.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Bästa tråden på länge denna.
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa

Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
MYLR-24
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
+2
Blir o "testköra" till tokholm, när väl bilen dyker upp, nu ju...

Blir o "testköra" till tokholm, när väl bilen dyker upp, nu ju...



http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
_TonyV skrev:Bästa tråden på länge denna.![]()
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
Jobbar ju med att sälja modern kommunikation för företag, så kan ju alltid se resan som ett business case.

Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Ingen smakstart.. Essingeleden sinkade mig med 20min. (Får räkna av det för att få fram en stadsgräns till stadsgräns tid sen också.)
Nu laddas det vid Sillekrog iaf.
102km/h so far i snitt (innan laddstopp)
IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Nu laddas det vid Sillekrog iaf.
102km/h so far i snitt (innan laddstopp)
IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Ödeshög.
104,67 km/h i snitt inkl laddningen i sillekrog
Gjorde bort mig och laddade för tight i Sillekrog - kom fram med 10km tillgodo, men har legat enbart 10km/h över skyltad hastighet.
Frågan är hur taktiken bör ändras.
1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.
2. Ladda tight och kör lite långsammare.
Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.
Det är också en sport att hitta en bra cruisingspeed - dvs undvika att komma ifatt så många, men samtidigt hålla undan från så många som möjligt. Jag vill undvika att behöva bromsa/gasa när jag kommer ikapp någon samt undvika att behöva gå åt sidan och fastna bakom en lastbil eller liknande.
Iaf skönt att slippa fossilbilarnas felmarginal på hastighetsmätaren.
104,67 km/h i snitt inkl laddningen i sillekrog
Gjorde bort mig och laddade för tight i Sillekrog - kom fram med 10km tillgodo, men har legat enbart 10km/h över skyltad hastighet.
Frågan är hur taktiken bör ändras.
1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.
2. Ladda tight och kör lite långsammare.
Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.
Det är också en sport att hitta en bra cruisingspeed - dvs undvika att komma ifatt så många, men samtidigt hålla undan från så många som möjligt. Jag vill undvika att behöva bromsa/gasa när jag kommer ikapp någon samt undvika att behöva gå åt sidan och fastna bakom en lastbil eller liknande.
Iaf skönt att slippa fossilbilarnas felmarginal på hastighetsmätaren.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Hmm... ett år sen ungefär blockerade jag ett antal IP-adresser som höll på och spamma oss med reklaminlägg.Mistafrizz skrev:IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Har du kvar adressen kan du PM-a mig den så jag kan ta bort den från listan.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Det går ju bra det där, måste vara de nya gummimattorna! 

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
7 timmar 
Allt under 8 är bra. Du kommer inte runt naturlagarna. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Du är utelämnad till att laddarna inte ligger helt optimalt mellan varandra.
I Tyskland har jag upplevt att 130-140 funkar bra för att få hög snittfart, 100-110, över hela sträckan. Men där ligger laddarna väldigt tätt.

Allt under 8 är bra. Du kommer inte runt naturlagarna. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Du är utelämnad till att laddarna inte ligger helt optimalt mellan varandra.
I Tyskland har jag upplevt att 130-140 funkar bra för att få hög snittfart, 100-110, över hela sträckan. Men där ligger laddarna väldigt tätt.
phasebox.se
P85D
P85D
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Frågan är hur taktiken bör ändras.
1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.
2. Ladda tight och kör lite långsammare.
Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.
Detta är ju grymt intressant. Borde kunna byggas in i en GPS algoritm som anvisar optimal hastighet och längd på laddstopp beräknat på kortaste tid A-B inklusive laddstopp.
1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.
2. Ladda tight och kör lite långsammare.
Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.
Detta är ju grymt intressant. Borde kunna byggas in i en GPS algoritm som anvisar optimal hastighet och längd på laddstopp beräknat på kortaste tid A-B inklusive laddstopp.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Toftaholm.
98,156km/h inkl laddning Sillekrog och Ödeshög.
Bättre tempo på vägen från Ödeshög - ca 140-150km/h (vill ju använda autosteer) och 21km kvar innan laddning nu.
Det är vänsterfilstalibanerna här i småland fel att jag ej stannade över 100km/h i snitt.
98,156km/h inkl laddning Sillekrog och Ödeshög.
Bättre tempo på vägen från Ödeshög - ca 140-150km/h (vill ju använda autosteer) och 21km kvar innan laddning nu.
Det är vänsterfilstalibanerna här i småland fel att jag ej stannade över 100km/h i snitt.

Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Mm.. Problemet är ju att den laddar långsammare efter ett tag..Pedrazzini skrev:Frågan är hur taktiken bör ändras.
1. Ladda 5/10 min extra för att kunna hålla lite högre snitt.
2. Ladda tight och kör lite långsammare.
Hur mkt extra kräm ger extra laddning i förhållande till verklig förbrukning och mer inkörd tid.
Detta är ju grymt intressant. Borde kunna byggas in i en GPS algoritm som anvisar optimal hastighet och längd på laddstopp beräknat på kortaste tid A-B inklusive laddstopp.
Som nu - ska jag ladda för att kunna skippa Löddeköpinge eller ska jag gasa och stanna och toppa upp.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Precis. Det är ju just det algoritmen ska känna till och beräkna utifrån vilka tillgängliga SuC som finns på din ruttMm.. Problemet är ju att den laddar långsammare efter ett tag..
Som nu - ska jag ladda för att kunna skippa Löddeköpinge eller ska jag gasa och stanna och toppa upp.

Funktionen skulle kunna kombineras med att man kunde ange hur mycket laddning du vill ha kvar när du kommer fram

- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Faaaan!!!
Hade hugg på 5h 59min - 130 km kvar med bara 110 väg.
Och sen detta skit - tvärstopp!!!
Hade hugg på 5h 59min - 130 km kvar med bara 110 väg.
Och sen detta skit - tvärstopp!!!
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Säkert nån dåre som kört alldeles för fort i frosthalkan? 

- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
15 min totalstopp + 15 min tråklande genom Ljungby.
Det var en lastbil som fått punka och blockerade såklart 2-1vägen (där det är enfiligt).
Men nu på det igen..
Det var en lastbil som fått punka och blockerade såklart 2-1vägen (där det är enfiligt).

Men nu på det igen..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Löddeköpinge.
Jäklar vad det här sket sig.
Har slipstreamat en lastbil från strax norr om Helsingborg.
88,33 km/h i snitt inkl Sillekrog, Ödeshög, Toftaholm.
Stadsgräns till stadsgräns, nattetid, ingen trafik hinder - borde kunna gå på 5,5-5,75h.
Jag kommer ha en sluttid på ca 7h 18 min.
Saker som skall förändras till hemresan:
1. Ingen tid spilld på kö.
2. Ingen lastbilsrackare med punka.
3. Ladda 10 min extra vid Sillekrog och Toftaholm (Ödeshög - Toftaholm klarar man sig bättre pga nedförslutet)
Jäklar vad det här sket sig.
Har slipstreamat en lastbil från strax norr om Helsingborg.
88,33 km/h i snitt inkl Sillekrog, Ödeshög, Toftaholm.
Stadsgräns till stadsgräns, nattetid, ingen trafik hinder - borde kunna gå på 5,5-5,75h.
Jag kommer ha en sluttid på ca 7h 18 min.
Saker som skall förändras till hemresan:
1. Ingen tid spilld på kö.
2. Ingen lastbilsrackare med punka.
3. Ladda 10 min extra vid Sillekrog och Toftaholm (Ödeshög - Toftaholm klarar man sig bättre pga nedförslutet)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Säg som det är:TiborBlomhall skrev:Hmm... ett år sen ungefär blockerade jag ett antal IP-adresser som höll på och spamma oss med reklaminlägg.Mistafrizz skrev:IP adressen (Wifi OkQ8) här är svartlistad för att posta inlägg Tibor.
Har du kvar adressen kan du PM-a mig den så jag kan ta bort den från listan.
Du har spärrat alla bensinstationer för att hålla ute ICE-ligan
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Kul. Hoppas hemresan gått bättre!
Jag räknade på vilken hastighet som är bäst förut. Då kom jag fram till att hastighet inklusive laddning bara ökar och ökarmed ökad körhastighet (under optimala förhållanden om laddarna ligger nära och man inte blir hindrad när man kör fortare) men snitthastigheten inklusive laddning börjar plana ut vid 130km/h vilket då ger strax ovanför 100km/h inklusive laddning. Så man tjänar inte så mycket på att köra 160 istället för 130 och över 160 tjänar man i princip ingenting alls.
Björn Nyland gjorde också ett sånt test i Tyskland. Han körde 120 och 160 eller nåt sånt och kom fram till att 160 var lite bättre.
Du kommer kunna hålla en högre hastighet än drygt 100 i snitt eftersom du kan starta med mer kräm än du kommer i mål med.
Så länge du slipper köra långsammare än 120 så kommer du få en bra tid.
Jag räknade på vilken hastighet som är bäst förut. Då kom jag fram till att hastighet inklusive laddning bara ökar och ökarmed ökad körhastighet (under optimala förhållanden om laddarna ligger nära och man inte blir hindrad när man kör fortare) men snitthastigheten inklusive laddning börjar plana ut vid 130km/h vilket då ger strax ovanför 100km/h inklusive laddning. Så man tjänar inte så mycket på att köra 160 istället för 130 och över 160 tjänar man i princip ingenting alls.
Björn Nyland gjorde också ett sånt test i Tyskland. Han körde 120 och 160 eller nåt sånt och kom fram till att 160 var lite bättre.
Du kommer kunna hålla en högre hastighet än drygt 100 i snitt eftersom du kan starta med mer kräm än du kommer i mål med.
Så länge du slipper köra långsammare än 120 så kommer du få en bra tid.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Hela denna tråd skriker ju efter ett simuleringsprogram som optimerar alla ingående parametrar som, t.ex. fart, batterikapacietet, laddningsprocent, avstånd till nästa supercharge och slutdestination, temeratur ute och inne och you name it..._TonyV skrev:Bästa tråden på länge denna.![]()
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
(Jag har inte fått min bil än så frågeställningen är lite abstrakt)
Det verkar ju finnas gott om tänkare och programmerare i den här klubben så vi kanske kan se fram mot ett kalkylprogram? Fler som arbetar ihop till ett "Wikitesladistance"?
Model S P85D,
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Det var en intressant tanke! Ett sånt program hade jag jättegärna skrivit. Men jag måste jobba med betalt jobb så jag kan betala de enorma leasingfakturor DNB skickar varje månadFoluke skrev:Hela denna tråd skriker ju efter ett simuleringsprogram som optimerar alla ingående parametrar som, t.ex. fart, batterikapacietet, laddningsprocent, avstånd till nästa supercharge och slutdestination, temeratur ute och inne och you name it..._TonyV skrev:Bästa tråden på länge denna.![]()
Mista, erkänn att du eg. Inte har något ärende till malmö. Men du bara måste testa detta. Hahaa
(Jag har inte fått min bil än så frågeställningen är lite abstrakt)
Det verkar ju finnas gott om tänkare och programmerare i den här klubben så vi kanske kan se fram mot ett kalkylprogram? Fler som arbetar ihop till ett "Wikitesladistance"?

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Skulle vara grymt om man kunde kolla med laddarna på vägen också:
Jag är där 13.41, då beräknas det vara en laddare ledig, mao max 40kW, dock lämnar grannen troligen 14.02, så då får jag 80kW
Jag är där 13.41, då beräknas det vara en laddare ledig, mao max 40kW, dock lämnar grannen troligen 14.02, så då får jag 80kW
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Känns som att det får bli ett race i vår/sommar...
Det är så många parametrar så det hade kunnat bli spännande.
Det är så många parametrar så det hade kunnat bli spännande.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a