Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och på?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Hertsh

Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och på?

Inlägg av Hertsh »

...
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
mikebike skrev:
60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in? :?
Ja precis för att åka runt på dåliga däck året runt är ju mkt bättre för hälsan.
Det drabbar ju bara dom andra man kör över liksom...
:roll:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Varför heter det däckhotell då?

Om de bara förvarade hjul, så borde det väl heta hjulhotell? :D
Ingen förvarar ju lösa fälgar på däckhotell. Det är alltid ett däck inblandat.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

markuswesterberg skrev:
NiklasTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta :D Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!

En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.

Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.

Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.

Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang" :D

Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Kör denna sommar och sälj sedan till hösten (varpå du köper nya Cross Climate 2 via Däckonline samt gör hjulinställning samtidigt). Sälj sedan sommardäcken våren 2023.

Ett tips samt MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
markuswesterberg skrev:
NiklasTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta :D Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!

En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.

Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.

Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.

Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang" :D

Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Bor man i södra sverige och upplever milda vintrar kan ju "all season" vara ett alternativ. Dock får man ju vara beredd på att ställa bilen om det plötsligt skulle bli vinter. Inte ens Michelin själv påstår att det är ett däck för alla förhållanden. "Tidig vår till sen höst" tycker dom det handlar om.
Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige. Har nu själv kört med Teslan i rejält vinterväder (först snöstorm sedan -20) med dessa däck och det gick hur bra somhelst.

Var totalt kaos i Tyskland kring jul när vi åkte och bilar låg överallt i diket samt i stort alla låg i höger körfält i 60km/t bakom lastbilar men vi kunde tryggt och säkert ta oss fram i vänster körfält. Även här i Sverige i vintras med mycket snö och låga temperaturen har dom presterat bra.

Sedan har vi ju AWD elbil såklart så det påverkar också att det är rejält mycket enklare att ta sig fram.

För övrigt blir ju vintrarna varmare och varmare men bor man i norra fjällen så kanske man skall gå på nordiska vinterdäck eller dubbdäck.

Det fel många gör (speciellt vintertid) är att överskatta sina dubbdäck och kör ungefär som sommartid bara för man har bra dubbdäck och inte sänka hastigheten samt hålla extra avstånd mot framförvarande bil.

MVH
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Jo, jag gör iaf det, och det har inte varit något problem de senaste fem åren, varför menar du att det inte skulle fungera?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Jo, jag gör iaf det, och det har inte varit något problem de senaste fem åren, varför menar du att det inte skulle fungera?

/fth
Jag säger inte att det inte fungerar.
Skulle uppenbarligen bytt ”ju” mot ”väl” och ett frågetecken.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”
Alltså ett åretrunt däck för oss i södra Sverige som bara har 3 årstider. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja definitivt. Här på västkusten med ishalka funkar det inte. Provade dubbfritt en vinter. Det höll på att sluta illa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in? :?
Ja precis för att åka runt på dåliga däck året runt är ju mkt bättre för hälsan.
Det drabbar ju bara dom andra man kör över liksom...
:roll:
Jag tänkte alltså jämfört med att låta en däckverkstad göra jobbet (som han gjorde tidigare).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Varför heter det däckhotell då?

Om de bara förvarade hjul, så borde det väl heta hjulhotell? :D
Har inte talat om fälgar (heter ju inte heller "fälghotell").

Hjul = fälg + däck.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja helt ärligt när jag tittar tillbaka senaste åren kring Stockholm och söderut.

Vår/höst ca300dagar per år ca 30dagar sommar och ca30dagar vinter.

Supernöjd med åretrunt däck sedan hösten 2019.

MVH
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

markuswesterberg skrev:
Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

mikebike skrev:
markuswesterberg skrev:
Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.
Så du är av åsikten att man bör köra på mindre däck och fälg vintertid av säkerhetsskäl? Eller av komfortskäl?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
markuswesterberg skrev:
Så du är av åsikten att man bör köra på mindre däck och fälg vintertid av säkerhetsskäl? Eller av komfortskäl?
Mindre fälgar av komfort och kostnadsskäl, smalare däck för bättre framkomlighet i vissa förhållanden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

fth skrev:
Jag har skiftat sommar-/vinterdäck på en uppsättning fälgar i fem år med min X, helt problemfritt, jag ser inte någon egentlig anledning att ha två uppsättningar.

/fth
Håller helt med. Vill för det första inte ha olika fälgar om jag hittat ett par jag gillar. Sedan tar det många år innan man nått samma pris/börjar tjäna på att ha dubbla uppsättningar. Speciellt med priserna för fälg på dessa bilar. skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
markuswesterberg skrev:

Eller räckviddsskäl? En mindre fälg innebär nästan alltid lägre förbrukning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Jaegaern skrev:
skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Wow!
Du måste avslöja var man kan få 4 däck demonterade, nya däck monterade och sedan balanserade på aluminiumfälgar runt 20 tums storlek, för 400 spänn.
Dit vill jag åka nästa gång. :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Nicke Nyfiken skrev:
Jaegaern skrev:
skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Wow!
Du måste avslöja var man kan få 4 däck demonterade, nya däck monterade och sedan balanserade på aluminiumfälgar runt 20 tums storlek, för 400 spänn.
Tror det var 800 kr han åsyftade med krängning men det låter fortfarande billigt. Jag ska kolla med "vår" däckfirma imorgon vad de tar för krängning av 21-tumarna till den YP vi har på ingång.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Jag har haft mina lösa sommardäck på hotell i vinter och kommer få betala 1350kr för att få dessa på fälgarna snart. Hade jag haft dubbel uppsättning fälgar hade skiftet gått på 750kr.
Funderar på att längre fram köpa sommarfälgar så att jag har dubbla uppsättningar och sen förvara dom hemma och skifta hjul själv som jag gjort för det mesta innan jag skaffade nuvarande bil.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

markuswesterberg skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaegaern skrev:
Wow!
Tror det var 800 kr han åsyftade med krängning men det låter fortfarande billigt. Jag ska kolla med "vår" däckfirma imorgon vad de tar för krängning av 21-tumarna till den YP vi har på ingång.
Kanske missförstår, men jag tolkade det som 400 kr för hjulskifte och bara 400 kr extra för krängning och balansering.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Jag kränger av/på däck två ggr per år. Rosborgs däck i Spånga (slänger in en plugg här, bra firma och personlig service!) gör det för 1200kr. Bara hjulskifte går på 400kr så merkostnad på 800kr per gång.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

CrazyGang skrev:
Jag kränger av/på däck två ggr per år. Rosborgs däck i Spånga (slänger in en plugg här, bra firma och personlig service!) gör det för 1200kr. Bara hjulskifte går på 400kr så merkostnad på 800kr per gång.
1600 kr ink. moms tar vår däckfirma för att kränga, inklusive balansering. 400 kr ink. moms för vanligt skifte utan balansering.

Jag kommer testa krängning på vår kommande YP.
Skriv svar