Ny bil för familj med 3 små barn
Moderator: Redaktion
-
Re: Ny bil för familj med 3 små barn
Vi har en MY med två bakåtvända stolar bak (bakom passagerarplatsen och mitten) samt en bältesstol fram. Vi hade nog fått in bältesstolen bak också, men vill gärna bespara nioåringen från sina 1,5-åriga småsyskon under längre resor. Vi har max-way stolar som vi kan ställa lite omlott, det gör att både jag (165 cm) och min man (186 cm) sitter riktigt bra där bak.
Även femsitsiga ID Buzz verkar bred i baksätet. Men vi vet nog mer om det om en månad kanske. Annars känns den som ett relevant alternativ för familj med 3 barn
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
-
Har klurat lite på det här...SwedishAdvocate skrev:Det här är en rätt ny tråd med lite tankar om värdet för befintliga Model S. Länkar ifall du inte sett den:elnice87 skrev:.../ Vad är de generella tankarna/någon typ av konsensus på forumet rörande begagnade model s? Finns det någon cutof rörande årsmodell/miltal som är väldigt väsentligt?
Vilka begagnade model s hade ni gissat på håller sig bäst i värde om man har den 1-2 år? innan man försöker skaffa nyare. /...
viewtopic.php?f=10&t=29377&p=622319
Först ska jag säga att jag är långt ifrån någon expert och ni andra får hemskt gärna rätta mig om jag har fel...
Men förenklat så känns det ändå som att ju nyare desto bättre. Och då handlar det väl om antingen bilar med 100 kWh- eller 75 kWh-batteriet. Av bilarna med 100 kWh-batteriet så benämns de nyaste för "Raven". I och med "Raven" gjordes förbättringar på drivlinan (Ändrade man batteriet med? Osäker...). Vet/minns inte om det finns fler varianter än dessa två med det stora 100 kWh-batteriet...
Båda de här batteristorlekarna verkar vidare ha sina olika kundgrupper på beg.marknaden. Alla behöver inte den längre räckvidden som man får med 100 kWh-batteriet. Det här är kanske hushåll som behöver en 'andrabil' med fem sittplatser. Sen har man kanske ytterligare en Tesla. Och då är det även den där andra Teslan man tar de gånger som man ska åka långt (och då det kanske även är kallt och snöslask ute)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Missade nog att tänka till ordentligt kring värdeminskning ovan... Åtminstone när det gäller bilarna med 100 kWh-batteriet. Eller båda två... Jag vet nog inte om jag ska vara ärlig...SwedishAdvocate skrev:Har klurat lite på det här...
Först ska jag säga att jag är långt ifrån någon expert och ni andra får hemskt gärna rätta mig om jag har fel...
Men förenklat så känns det ändå som att ju nyare desto bättre. Och då handlar det väl om antingen bilar med 100 kWh- eller 75 kWh-batteriet. Av bilarna med 100 kWh-batteriet så benämns de nyaste för "Raven". I och med "Raven" gjordes förbättringar på drivlinan (Ändrade man batteriet med? Osäker...). Vet/minns inte om det finns fler varianter än dessa två med det stora 100 kWh-batteriet...
Båda de här batteristorlekarna verkar vidare ha sina olika kundgrupper på beg.marknaden. Alla behöver inte den längre räckvidden som man får med 100 kWh-batteriet. Det här är kanske hushåll som behöver en 'andrabil' med fem sittplatser. Sen har man kanske ytterligare en Tesla. Och då är det även den där andra Teslan man tar de gånger som man ska åka långt (och då det kanske även är kallt och snöslask ute)...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tack alla engagerade !
Har idag varit och provkört en Mach e med teknikpaketet och är 99% säker på att det blir en beställning redan idag. Tyckte bilen var riktigt trevlig att köra, älskade utseendet och storleken(det är en stor bil). Är själv 192 och kunde sitta bra bakom mig själv också. Sätena bak är raka/platta hela vägen så det är väldigt brett och plan(bra för barnstolar). Bredden på sätena totalt 130 cm, dörr till dörr 135 cm. De har ganska bra kampanj nu, en rwd standard range med teknikpaketet som duger utmärkt för oss ligger på 4780 kr (1500 mil, försäkring och service på 3 år).
Produktion nu maj leverans augusti. Fingrarna korsade att bonuspengar räcker till(och mer skjuts till om det tar slut innan bil levereras). Bilen är under 700k(skatteverkets lista) så berörs inte om ändringen rörande tak går igenom.
Har idag varit och provkört en Mach e med teknikpaketet och är 99% säker på att det blir en beställning redan idag. Tyckte bilen var riktigt trevlig att köra, älskade utseendet och storleken(det är en stor bil). Är själv 192 och kunde sitta bra bakom mig själv också. Sätena bak är raka/platta hela vägen så det är väldigt brett och plan(bra för barnstolar). Bredden på sätena totalt 130 cm, dörr till dörr 135 cm. De har ganska bra kampanj nu, en rwd standard range med teknikpaketet som duger utmärkt för oss ligger på 4780 kr (1500 mil, försäkring och service på 3 år).
Produktion nu maj leverans augusti. Fingrarna korsade att bonuspengar räcker till(och mer skjuts till om det tar slut innan bil levereras). Bilen är under 700k(skatteverkets lista) så berörs inte om ändringen rörande tak går igenom.
Kul! Och stort grattis! Tror det blir kanon.elnice87 skrev:Tack alla engagerade !
Spanade mycket på den men den föll på dragkrok och takräcken...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det låter dock som att baksätet är trängre än på en Model 3 breddmässigt.
Model Y LR AWD 2022
Kul att det blev en Mach-e. Får man fråga var du fick dealen på 4800 kr/mån för privatleasing med de tillvalen? Låter otroligt billigt jämfört med listpriserna där leasing börjar kring 6000.
När man googlar på det står det att Mach e har bredare baksäte men jag kanske mätte lite slarvigt för mitt uppmätta var 5 cm mindre än det som står när man googlar baksätets bredd.jonasl skrev:Det låter dock som att baksätet är trängre än på en Model 3 breddmässigt.
Tja!SW6 skrev:Kul att det blev en Mach-e. Får man fråga var du fick dealen på 4800 kr/mån för privatleasing med de tillvalen? Låter otroligt billigt jämfört med listpriserna där leasing börjar kring 6000.
Det är Hedin bil, de har en kampanj 3990 , när man lägger till teknik paketet och ökar till 1500 mil per år och väljer egen försäkring(fick 370 kr typ hos trygg hansa så blev det 4800 kr, såg nu jag såg fel på 100 kr.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
130 cm verkar vara vad flera youtubevideos hävdar är bredden mellan dörrarna i Model 3. Så Mach E är lite bredare och sitthöjden är rimligen bättre också. Men så stor är inte skillnaden!elnice87 skrev:När man googlar på det står det att Mach e har bredare baksäte men jag kanske mätte lite slarvigt för mitt uppmätta var 5 cm mindre än det som står när man googlar baksätets bredd.jonasl skrev:Det låter dock som att baksätet är trängre än på en Model 3 breddmässigt.
Model Y LR AWD 2022