Sida 2 av 2

Re: BYD Seal

Postat: 25 okt 2023 11:47
av AAKEE
mikebike skrev: 25 okt 2023 11:28
Kan man utgå från att BYD Seal har radar, uss och regnsensor som (nästan) alla moderna bilar?
Min Volvo från 2009 hade det i alla fall....
-Flera radaranläggningar 3 framåt+2 (eller 4?) bakåt (mm-vågsradar, dvs hög precision)
-USS både fram och bak
-Regnsensor.
IMG_5727.jpeg
IMG_5728.jpeg

Re: BYD Seal

Postat: 25 okt 2023 12:13
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 25 okt 2023 11:25
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.

Re: BYD Seal

Postat: 25 okt 2023 12:53
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 12:13
AAKEE skrev: 25 okt 2023 11:25
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.
Nog har jag koll på hur jag ska lösa det. Det är inte där skon klämmer.

Jag backar in (dubbelgarage med två stora bilar, och ofta en snöslunga mellan).
Har ett 3D-printat rött Tesla-T på cirka 12cm höjd som ska linjera precis med backspegeln.

Men det är som sagt inte där skon klämmer, att jag inte kan.
Bilen skriker som en gris och frun vill inte backa in bilen.

Workaround-tipsen är ioffsg snällt men det är inte så jag ser framtiden an.

Tesla slutar väl med ett hål i golvet med batteri och motorer borttagna, och workaroundtipsen blir orienteringsdojor med bra grepp när man familjenflinta-kör bilen :cry:

Det får vara slut med nedgraderingar och ska man göra något sånt igen med mig som kund så gör man utvecklingen klar innan man sjösätter det.

Re: BYD Seal

Postat: 25 okt 2023 15:25
av Blipblop
I all välmening så finns det väl mer passande trådar för i-landsproblem relaterade till tesla än just en tråd om BYDs nya bil.

Re: BYD Seal

Postat: 25 nov 2023 23:43
av Eldsig
Åter på temat så har demobilar nu landat i Sverige och finns hos din lokala ÅF inom kort för provkörning. Själv har jag kollat på alla Youtube-klipp om Seal värda att nämna (vissa flera ggr) och svängde idag förbi för att provsitta bilen.

Mycket trevligt första intryck och bilen uppfyllde mina förväntningar iaf. Så det lutar åt en beställning om man kan få vettig finansiering. Dragkrok verkar man tyvärr kunna glömma, men takräcke finns iaf redan hos Thule.

Någon som har kunskap om hur svårt det kan vara att få till eftermontering av drag på en bil som inte är helt förberedd för det?

Re: BYD Seal

Postat: 09 dec 2023 15:10
av Eldsig
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.

Re: BYD Seal

Postat: 09 dec 2023 15:18
av taliz
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Den är ju dyrare än en Highland.
Med sämre räckvidd, dåliga stödsystem, usel snabbladdning och dessutom kinesiskt märke är det väldigt logiskt att intresset blir svalt.
De hade behövt sätta priset runt 400k tror jag.

Re: BYD Seal

Postat: 09 dec 2023 17:44
av Legato
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Vet inte om det är Hedin eller BYD själva som totalt prisar ut sig i Sverige.

I Kina är BYD billiga. Som referens så kostar en Nio ET5 50-70% mer än Seal i Kina. I Sverige skiljer det väldigt lite.

Han, Tang mfl var ju helt absurt dyra vid lansering, nu har de kört lite kampanjer men tror de måste ner ännu mer i pris för att sälja i Sverige. Kanske framförallt listpriserna så att förmånsvärdena blir bra.

Re: BYD Seal

Postat: 09 dec 2023 18:08
av roffe_s
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)

Re: BYD Seal

Postat: 10 dec 2023 15:43
av Eldsig
taliz skrev: 09 dec 2023 15:18
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Den är ju dyrare än en Highland.
Med sämre räckvidd, dåliga stödsystem, usel snabbladdning och dessutom kinesiskt märke är det väldigt logiskt att intresset blir svalt.
De hade behövt sätta priset runt 400k tror jag.
Specad räckvidd är den väl inte dyrare OCH sämre räckvidd. RWD är dyrare med bättre räckvidd. AWD är billigare med sämre räckvidd.

Stödsystemen är säkert bättre i Tesla men verkar ju bli sämre och är inte heller helt pålitliga. Laddhastighet, varumärke och ägandestruktur köper jag däremot att det påverkar dock lite svårare att värdera. Tesla är coolare. Hårdvarumässigt så är dock min uppfattning att BYD är vassare (kvalitet/komfort), men det återstår väl att se.

400k är att ta i även om BYD Han reas ut billigt så är Seal lite mer tekniskt avancerad.

Re: BYD Seal

Postat: 10 dec 2023 15:45
av taliz
Eldsig skrev: 10 dec 2023 15:43
Hårdvarumässigt så är dock min uppfattning att BYD är vassare (kvalitet/komfort), men det återstår väl att se.

400k är att ta i även om BYD Han reas ut billigt så är Seal lite mer tekniskt avancerad.
Har du provat Highland?

Han är väl tänkt att vara mer premium än Seal? Större bil.

Re: BYD Seal

Postat: 10 dec 2023 16:06
av Eldsig
roffe_s skrev: 09 dec 2023 18:08
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)
Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tack :)

Nu har jag kört lite mer och håller fast vid att den är trevlig att köra och att ljudanläggningen är bra. Det går att få takräcke direkt och dragkrok kommer på bilar som beställs framåt vårkanten.

Efter lite invänjning så lyckades jag få till inställningarna för att bilen skulle bete sig rätt ok. Dvs utan plingplong så fort man körde 1km/h över skyltat eller fick möte, kom nära en linje m.m. Det är ju dock tråkigt att stödsystemen inte funkar bättre. Farthållaren funkar dock bra och även avstånd till framförvarande bil.

Sen saknar jag info om kördata, dvs tripmätare m.m. och överlag så lämnar förardisplayen en del att önska (men det finns iaf en... ;) ).

Ett tag störde fläkten mig, men efter ett tag så känns det som jag hittade en ok inställning och stereon överröstade oftast.

Just nu är väl min största fundering (utöver behovet av stödsystem) förbrukningen. Idag med -2° så är jag tveksam till att jag skulle lyckas få ut ens 30mil i 120km/h och det är klart under förväntan.

Jo, sen sprutade den spolarvätska väldigt dåligt. Att det ska vara så svårt att får till. SAAB var grym på det.

För min del blir det att avvakta tills den går att beställa med dragkrok och se vad som händer med mjukvara och pris.

Re: BYD Seal

Postat: 10 dec 2023 19:00
av Legato
Eldsig skrev: 10 dec 2023 16:06
roffe_s skrev: 09 dec 2023 18:08
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)
Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tack :)
Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.

I Kina är som sagt Nio avsevärt mycket dyrare än så relativt BYD och Nio säljer ändå väldigt bra i Kina, så att den "inte ger så mycket mer" verkar inte köparna hålla med om riktigt.

Hade Seal startat på precis över 400k med prissättning i linje med Nios så hade det kunnat bli en riktig storsäljare tror jag. Med nuvarande pris lär det gå trögt. Men kanske kommer det rejäla kampanjer framöver som på Han och Tang.

Re: BYD Seal

Postat: 10 dec 2023 19:05
av martinot
Legato skrev: 10 dec 2023 19:00

Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.

I Kina är som sagt Nio avsevärt mycket dyrare än så relativt BYD och Nio säljer ändå väldigt bra i Kina, så att den "inte ger så mycket mer" verkar inte köparna hålla med om riktigt.

Hade Seal startat på precis över 400k med prissättning i linje med Nios så hade det kunnat bli en riktig storsäljare tror jag. Med nuvarande pris lär det gå trögt. Men kanske kommer det rejäla kampanjer framöver som på Han och Tang.
Det är så jag förstått det att Nio är lite av ett lyxbils/premiummärke i Kina, medans BYD är mer av ett budgetmärke i Kina.

(När bägge säljs här i Sverige så blir dock priser och positionering på marknaden lite mer oklar här.)

Re: BYD Seal

Postat: 13 dec 2023 19:05
av Nautikern
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac

Re: BYD Seal

Postat: 13 dec 2023 21:54
av taliz
Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.

Re: BYD Seal

Postat: 14 dec 2023 09:23
av mikebike
taliz skrev: 13 dec 2023 21:54
Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.
Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.

Re: BYD Seal

Postat: 14 dec 2023 11:54
av taliz
mikebike skrev: 14 dec 2023 09:23
taliz skrev: 13 dec 2023 21:54
Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.
Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.
Det kan jag lova dig att det blir.
ID4 var som sagt likadan. Mer eller mindre ”platt” kurva.
Med hög förbrukning och en sådan laddkurva blir man därmed tvingad att ladda till 80% eller mer vid varje laddstopp.

Med en Tesla som är mkt snålare och har en rejäl topp i början räcker det att man laddar ca halva tiden innan man kan dra vidare.
(Jag hade ju en M3P precis innan ID4an så jag vet precis hur det är. Med ID4an blev det bara en enda långresa av en anledning…)

Re: BYD Seal

Postat: 12 feb 2024 00:24
av Eldsig
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?

Re: BYD Seal

Postat: 12 feb 2024 13:24
av hksnismo
Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?

Har en Marvel R på leasing drygt 1år kvar, har varit lite sugen på att eventuellt beställa en BYD Seal, men dom måste komma med extremt bra privatleasing erbjudanden på den bilen annars kommer det gå trögt med försäljningen.

Re: BYD Seal

Postat: 12 feb 2024 17:57
av Nect
Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?
AMS körde precis en Seal i deras 100mila tävling. Gick inge vidare… (tydligen klappkass laddeffekt vintertid)

Re: BYD Seal

Postat: 12 feb 2024 20:46
av martinot
Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?
BYD Seal vs Tesla Model 3 vs VW ID.7 – best EV? | Road trip costs compared! | What Car?