Sida 2 av 2
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 10:52
av fth
Legato skrev:Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.
Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket

).
Jag nördar också ned mig rätt mycket i detta, mest för att jag tycker det är lite roligt, men om man inte vill ägna tid och energi på detta så är dom enkla modellerna nästan lika bra.
Så länge som man inte ligger nära 0% och/eller 100% på daglig basis, och framförallt inte låter bilen stå längre tid med batteriet vid 0% eller 100%, så är skillnaden i degradering mellan oss nördar och "normalanvändare" väldigt liten, vi snackar enstaka procent.
Du kan alltså lugnt välja din nivå av nördighet utan att oroa dig alltför mycket över att förstöra batteriet.
Det enklaste är oftast det bästa, koppla alltid in bilen när du har möjlighet, ladda till en rimlig nivå som funkar för dina dagliga behov (typ 50-80%), och var inte rädd för att ladda till 100% när du ska åka långt.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 10:55
av Legato
fth skrev:Legato skrev:Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.
Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket

).
Jag nördar också ned mig rätt mycket i detta, mest för att jag tycker det är lite roligt, men om man inte vill ägna tid och energi på detta så är dom enkla modellerna nästan lika bra.
Så länge som man inte ligger nära 0% och/eller 100% på daglig basis, och framförallt inte låter bilen stå längre tid med batteriet vid 0% eller 100%, så är skillnaden i degradering mellan oss nördar och "normalanvändare" väldigt liten, vi snackar enstaka procent.
Du kan alltså lugnt välja din nivå av nördighet utan att oroa dig alltför mycket över att förstöra batteriet.
Det enklaste är oftast det bästa, koppla alltid in bilen när du har möjlighet, ladda till en rimlig nivå som funkar för dina dagliga behov (typ 50-80%), och var inte rädd för att ladda till 100% när du ska åka långt.
/fth
Håller med om det mesta med undantaget att det faktiskt är ett måste att då och då ladda till hög soc samt då och då ladda ur batteriet (förutsatt att man ibland åker långt och vill kunna lita på BMSen).
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 11:02
av fth
Legato skrev:Håller med om det mesta med undantaget att det faktiskt är ett måste att då och då ladda till hög soc samt då och då ladda ur batteriet (förutsatt att man ibland åker långt och vill kunna lita på BMSen).
Så är det nog, jag brukar dock i princip aldrig ladda ur till nära 0%, jag kan faktiskt inte ens minnas när det skedde senaste, sonen körde ned till 4% häromveckan, det var nog första gången på minst ett par år på dom nivåerna, men min BMS verkar fortfarande stämma väldigt bra ändå.
Jag kanske får göra en kalibreringsrunda under semestern och se om det händer något med siffrorna
100% laddar jag dock ganska ofta till, i princip alltid inför långresor, då planerar jag laddningen så att den skall vara klar i omedelbar anslutning till avresa.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 11:40
av spacecoin
Den officiella recommendationen för Model S/X är:
"keep the full charge limit of the battery to under 90% for daily use by using the mobile app or vehicle’s touchscreen to set charge limit within the ‘Daily’ range. If you need the full range (i.e. 100%) of your battery for a long-distance trip, you can increase the limit to the ‘Trip’ range (>90%) as necessary."
https://www.tesla.com/en_AE/support/range
Allt annat får man betrakta som finlir. Jag håller med om att varierad nivå och BMS-kalibrering kan vara värdefullt.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 09:24
av cvnnn
Hej Alla,
några till frågor, hoppas det är okej.
1. Vilken höjd inställning ska man ha på bilen? Kan drivaxlarna få problem om man kör högre? Har på Standard just nu.
2. Uppgraderad Autopliot? Är det något att ha?
3. Såhär ser min display ut:
https://www.platinumautohaus.com/imaget ... X-100D.jpg
Är det en gammal skärm då? Kan man uppgradera så att den ser nyare ut eller är det en inställning? Sett att många andra bilar har en annan display med fler färger.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 13:36
av spacecoin
1. Jag använder "default" som i mitt fall med adaptiv fjädring => Low. Funkar bra för mig, har aldrig bytt några delar eller haft ojämnt däckslitage på min MX 2019.
2. EAP, som det kallas, ger dig filbyte med blinkers, parkerings assistans och summon (för att köra in/ut bilen med telefonen där det är trångt). NoA är poänglöst i EU. Det är upp till dig om du tycker det är värt pengarna. Skulle jag köpa en ny Tesla skulle det bli vanlig AP, då jag sällan använder de där funktionerna.
3. Det finns inga skärmuppgraderingar.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 13:44
av cvnnn
spacecoin skrev:1. Jag använder "default" som i mitt fall med adaptiv fjädring => Low. Funkar bra för mig, har aldrig bytt några delar eller haft ojämnt däckslitage.
2. EAP, som det kallas, ger dig filbyte med blinkers, parkerings assistans och summon (för att köra in/ut bilen med telefonen där det är trångt). NoA är poänglöst i EU. Det är upp till dig om du tycker det är värt pengarna. Skulle jag köpa en ny Tesla skulle det bli vanlig AP, då jag sällan använder de där funktionerna.
3. Det finns inga skärmuppgraderingar.
Tackar för svar.
2. Konstigt not har jag Summon med bilen men inte det andra, får fundera på om det är värt det.
3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 13:59
av spacecoin
cvnnn skrev:3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator:
https://www.tesla.com/support/infotainment
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 16:00
av cvnnn
spacecoin skrev:cvnnn skrev:3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator:
https://www.tesla.com/support/infotainment
Japp det var det, pratade med Tesla och ska uppgradera sen.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 16:42
av chox
cvnnn skrev:spacecoin skrev:cvnnn skrev:3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator:
https://www.tesla.com/support/infotainment
Japp det var det, pratade med Tesla och ska uppgradera sen.
De byter bägge skärmarna vid uppgradering till MCU2, för ~16 tkr.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 17:17
av spacecoin
chox skrev:De byter bägge skärmarna vid uppgradering till MCU2, för ~16 tkr.
Där ser man!
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 21 jun 2022 17:20
av SwedishAdvocate
cvnnn skrev:1. Vilken höjd inställning ska man ha på bilen? Kan drivaxlarna få problem om man kör högre? Har på Standard just nu. /...
Erkänner att jag inte är 'jättehaj' på det här... Men som jag förstår det finns det mer info t.ex. i de här två trådarna:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
viewtopic.php?f=11&t=25928&start=60#p607012
...och sen vidare från de inläggen i de trådarna (och kanske 'före' också)...
Och som jag förstår det kan även deformation av en bärarm i hjulupphängningen spela in. Mer info här:
viewtopic.php?f=8&t=22894#p634261
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 22 jun 2022 11:12
av John Galt
Som svar på din allra första fråga om att rycka i ratten - du kan köpa en sådan här:
https://dl.wish.com/XygrC
Bland det bästa jag köpt, används i både trafikstockning och vid långkörning. Det finns många här som är livrädda för dylika lösningar och tror bilen kommer leva sitt eget liv och döda alla.

Den funkar jättebra, jag litar mer på den än min egna överexcellenta körningsförmåga.
Du måste ju fortfarande vara uppmärksam och redo, men det tror jag att du förstår.
Lycka till med bilen!
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 24 jun 2022 00:06
av MMBB
Hej,
Fick en CCS adapter till vår tesla model s 2017 nu i veckan samt en uppdatering av bilen av Tesla mobile service. Skulle nu ladda för första gången med nya adaptern men får då felmeddelande i displayen. Står kan inte DC/snabbladda/supercharge. Tröttsamt! Testade två olika laddare så felet är i bilen. Ngn som har ngt tips? Går det att köra ngn uppdatering utan att åka in till Tesla? Skulle behöva bilen för långkörning nu i helgen men får i värsta fall låna en fossilbil och lösa detta nästa vecka hos Tesla.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jul 2022 19:41
av cvnnn
Hej allesammans,
har samlat på mig lite fler frågor nu.
1. Autopilot
Är det bara jag som stör mig på att om man slår på autopiloten så kan man inte byta fil? Måste stänga av den och sen köra om för att sedan starta, man hade ju kunnat tycka att om man blinkar till nästa fil att man borde kunna köra om.
2. Falcon höjd
I 1/20 så tycker dörrarna att det är något som blockerar, är det så för er eller funkar det alltid?
3. KM kvar eller %
Vet att vissa kan se hur många km dom har kvar att köra, i min bil så står endast % kvar, är det en inställning?
Mvh
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jul 2022 22:24
av spacecoin
1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jul 2022 21:58
av Dafro
spacecoin skrev:1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
3. Ja för att km är procent av wltp och ingen riktig uppskattning som andra sämre elbilar har?

Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jul 2022 22:01
av [JM]
På en X med 100kWh batteri motsvarar varje % en kWh så om bilen drar 2,5kWh/mil så blir juvdet 2,5%/mil.
Dvs ganska lätt att översätta.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jul 2022 10:24
av cvnnn
spacecoin skrev:1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jul 2022 11:37
av spacecoin
cvnnn skrev:spacecoin skrev:1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Tyvärr är det så:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/aut ... capability
Uppgraderad Autopilot 38 900 kr (Enhanced Autopilot, EAP). Ja det är ett rån för vettiga filbyten. Du får dock även autoparkering och summon (köra ut bilen med appen) för pengarna. NoA och smart summon funkar inte i praktiken i EU.
Men du kan lägga till 40k till ovanpå EAP och få ingenting (FSD), så det är ju ännu värre

Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jul 2022 16:47
av cvnnn
spacecoin skrev:cvnnn skrev:spacecoin skrev:1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Tyvärr är det så:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/aut ... capability
Uppgraderad Autopilot 38 900 kr (Enhanced Autopilot, EAP). Ja det är ett rån för vettiga filbyten. Du får dock även autoparkering och summon (köra ut bilen med appen) för pengarna. NoA och smart summon funkar inte i praktiken i EU.
Men du kan lägga till 40k till ovanpå EAP och få ingenting (FSD), så det är ju ännu värre

Kasst av Tesla, Summon har jag redan och aldrig använt förutom på skojj.